Az Európai Parlament szerint a legtöbb tagállam és az Európai Bizottság is rosszul járt el, ami miatt az autógyártók zavartalanul csalhattak a teszteken.
A legtöbb tagállam és az Európai Bizottság is hibázott, amikor nem akadályozta meg, hogy az autógyártók csaljanak a károsanyag-kibocsátási teszteken – mondta ki az EP vizsgálóbizottságának jelentése, amelyet a héten fogadtak el. A képviselők számos javaslatot tettek, hogy garantálják: a laboratóriumi mérések eredménye a jövőben jobban megfelel a valóságnak.
A légszennyezés évente több mint 400 ezer korai elhalálozást okoz Európában. A mérgező nitrogén-dioxidot is magába foglaló nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátásáért elsősorban a dízelautók a felelősek, ezért világszerte és az EU-ban is szabályozzák a kibocsátott káros anyagok határértékét, valamint a mérésüket.
Óriási port kavart, amikor 2015-ben kiderült, hogy a Volkswagen-csoport szoftveres manipulációval csökkentette az autói nitrogénoxid-kibocsátását a laboratóriumi teszteken. A valós közúti károsanyag-kibocsátás így a laboratóriumban mért eredmények többszöröse is lehet.
A Parlament ezután állított fel vizsgálóbizottságot, hogy kiderítse, megsértették-e a gépjárműgyártók az EU-s szabályokat a kibocsátásmérés tesztelésére. A testület azt is vizsgálta, hogy az Európai Bizottság és a tagállamok mulasztottak-e az előírások betartásában.
A jelentés kimondja, hogy
„A tagállamok nagyon erőtlenül alkalmazták az európai törvényeket. Inkább az egyes országok autóipari érdekeit tartották szem előtt, semmint az állampolgáraik érdekeit és a levegő minőségét” - mondta Gerben-Jan Gerbrandy témafelelős.
Az EP-képviselők jelentésükben azt kérik, hogy az EU haladéktalanul fogadja el a valós vezetési feltételek melletti kibocsátásról szóló törvénycsomagot. Ennek a vezetési körülmények széles skáláját és bizonyos fokú kiszámíthatatlanságot kell tartalmaznia a csalásra alkalmas eszközök kiszűrésére. A képviselők szerint emellett
(Európai Parlament)