Index Vakbarát Hírportál

Véget érhet a benzines autók uralma

2011. március 29., kedd 10:18

Hatékonyabb közlekedést, a benzinüzemű autók számának csökkenését és az európai közlekedési hálózatok összekötését szeretné elérni az EU a következő évtizedekben. Az eddigi, főként autókra alapozott közlekedést vízi és elektromos járművekkel váltanák ki.

A tegnap nyilvánosságra hozott tervek szerint össze kell kapcsolni Európa közúti, vasúti, légi és vízi közlekedési hálózatait, meg kell szüntetni az importolajtól való függőséget és csökkenteni kell az üvegházhatású gázokat – olvasható az Európai Bizottság honlapján.

Az új európai közlekedési terv célja, hogy előmozdítsa a mobilitást és egyesítse az EU közlekedési hálózatait, egyúttal csökkentse az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását és a kőolajimporttól való uniós függőséget.

A tervezet elsősorban a városon belüli és a városok közötti utazásra, valamint a nagy távolságra történő szállításra összpontosít, melynek érdekében nagyszabású infrastrukturális beruházásokat indítanának be, valamint módosítanák a teher- és személyszállítást. Mindez növelheti a gazdaság versenyképességét és új munkahelyeket teremthet. Az ágazatban jelenleg 10 millió embert foglalkoztatnak közvetlenül és az EU bruttó hazai termékének kb. 5%-a is innen származik.

A célkitűzések között szerepel a benzines autók városon belüli forgalmának megszüntetése, a 300 km-nél hosszabb, városok közti személy- és áruszállítás legalább felének vasúton vagy vízen történjen, a légitársaságok és a hajózás szén-dioxid kibocsátásának csökkentése 2050-ig. Ennek érdekében új motortechnológiák, illetve üzemanyagkezelési és forgalomirányítási rendszerek bevezetésére törekszenek.

A program egyik legfontosabb pontja a közúti, vasúti, légi és vízi közlekedés összekapcsolása, mely jelentősen növelné a közlekedés hatékonyságát, megkönnyítené az utazást és az áruszállítás is könnyebbé válna. Ennek érdekében 2020-ra egy információs, forgalomirányítási és viteldíj-fizetési rendszert alakítanának ki a szállításra vonatkozóan.

További cél, hogy 2050-re valamennyi főbb reptéri csomópont lehetőleg rendelkezzen nagy sebességű összeköttetéssel a vasúthálózat felé. A jelentősebb tengeri kikötőket össze kell kapcsolni a vasúti árufuvarozási rendszerrel és a belvízi utak rendszerével.

Az infrastruktúra fejlesztés finanszírozását az EU a „felhasználó fizet” és a "szennyező fizet" elv alkalmazásával akarja megoldani.

Ha sikerül megvalósítani a tervezett célokat, akkor az összes szállítási módot figyelembe véve 2020-ra a közúti balesetek számát a mostani felére, a közúti halálozást 2050-re nullára akarják csökkenteni, az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása pedig a mostanihoz képest hatvan százalékkal csökkenhet.

Rovatok