Index Vakbarát Hírportál

Jövőre sem lesz sokkal drágább az uniós légiforgalom

2011. november 24., csütörtök 17:13

2012-től csekély mértékben drágulhatnak a jegyek az EU-ba érkező és az EU-ból induló repülőjáratokra – nyilatkozta Peter Lierse néppárti EP-képviselő az Európai Parlament honlapjának -, mert az Unió a jövő évtől a légi közlekedés által kibocsátott üvegházhatású gázokat is figyelembe veszi a kibocsátás-kereskedelmi rendszerben (ETS). A durbani kongresszuson az EP delegációját vezető német politikus szerint azonban épp itt van az ideje, hogy a légi közlekedést is bevonják a kyotoi szerződés által lefektetett emissziós kereskedelembe. 1990 óta ugyanis megduplázódott a légi közlekedés által kibocsátott káros anyag mennyisége, és ez a romló tendencia szembemegy azzal a deklarált céllal, hogy a világ országai a globális felmelegedés mértékét két fokra szorítsák vissza.

Az autóbusz, a gépkocsi és a vonat jobban kímélik a klímát a repülőnél, és ezeknél a közlekedési eszközöknél már szabályozzák a kibocsátást – ami ez nem ritkán komoly pénzügyi teherrel is jár. Ezt az érvelést azonban az Egyesül Államok képviselőháza elutasította, és megtiltotta légitársaságainak az uniós jogszabály követését. Peter Lierse ezért „csalódást keltőnek” nevezte az Egyesült Államok és az amerikai kormány hozzáállását, és arra emlékeztetett, Barack Obama részben azért lett Nobel-békedíjas, mert elkötelezte magát a klímaváltozás elleni küzdelem iránt. „Úgy tűnik azonban – mondta a képviselő – hogy pontosan úgy viszonyul a kérdéshez, mint a Bush-kormányzat.” Peter Lierse reményét fejezte ki, hogy a tiltó határozat nem megy majd át a Szenátuson.

Az USA elutasító álláspontját a német képviselő azzal is magyarázta, hogy 2008, az uniós jogszabály meghozatala óta, sokkal szkeptikusabbá vált a politika a klímaváltozás hatásainak csökkentésével kapcsolatban. Az Unió azonban nem hátrálhat meg ebben a kérdésben – szögezte le Lierse, hiszen a döntéseket nem az aktuális közhangulatra, hanem tudományos érvekre kell alapozni.

Az unió polgárait természetesen leginkább az érdekli, hogy az új díjak a légitársaságokat vagy az utasok terhelik-e majd. A Bizottság elemzése szerint egy transzatlanti repülőút ára átlagosan két euróval nő majd, ami az egyéb adókkal és díjakkal - ami az Egyesült Királyságban közel 160 fontra, Németországban pedig 50 euróra rúg - összevetve szerény összegnek számít. Peter Lierse szerint ezért a magas költségekről és emelkedő jegyárakról beszélő légiközlekedési lobbistáknak nincs igaza. A német képviselő reményét fejezte ki, hogy a légitársaságok a jövőben az innovációra, a hatékonyabb repülőgépekre és a bioüzemanyagok meghonosítására összpontosítanak majd, és nem merül ki a felelősségvállalásuk egyszerű kvótavásárlásban.

Rovatok