2014. február 5., szerda 16:19
Az Európai Parlament olyan jogszabályt fogatott el, amely alapján a késésben lévő gépen utazó vagy reptéren rekedt légi utasok nagyobb eséllyel jutnak majd kárpótláshoz. A jogszabály végleges elfogadásához a Parlamentnek és a Tanácsnak közös álláspontra kell jutnia. „A légi utasok jogai gyakorlatilag minden uniós állampolgárt érintenek. Dávid és Góliát történetéről van szó, hiszen a panaszt benyújtó utasok mindössze két százalékát kompenzálja később a repülőgép-társaság" – mondta a luxemburgi néppárti Georges Bach képviselő, aki végigvitte az ügyet a Parlamenten.
Fontosabb előírások (ha a Tanács is elfogadja a jogszabályt):
Késés, járattörlés
- Járatkésés esetén az eredeti időponttól számított legkésőbb fél órán belül tájékoztatást kell adni a becsült indulási időről.
- A retúrjeggyel rendelkező utasok a visszaúton nem utasíthatók el akkor sem, ha az odaútra szóló jegyet nem vették igénybe.
Poggyász
- Az utasokat a jegyfoglalás korai szakaszában tájékoztatni kell a poggyászdíjakról. A kézipoggyászba egy kabát, egy kézitáska és egy reptéri reklámszatyor is beletartozhat.
Panaszok kivizsgálása
- Ha a repülőgép-társaság két hónapon belül nem reagál az utas panaszára, az a panasz automatikus elfogadásának minősül. Ha a vállalat olyan „rendkívüli körülményekre" hivatkozik, amelyek fennálltakor nem kell kártérítést fizetni, akkor teljes körű, írásos magyarázatot kell adnia az utasnak.
- A hosszú ideig tartó rendkívüli helyzetekben – például ami a 2010-es izlandi vulkánkitörés miatt állt elő – a repülőgép-társaságoknak legfeljebb öt napig kell állniuk az utasok szállodaköltségét.