A Levegő Munkacsoport tiltakozik az Európai Bizottság javaslata ellen, amely a gépkocsik károsanyag-kibocsátását valós körülmények között mérő (RDE) tesztelési eljárás alkalmazását közel tíz évre tolná ki, írja az MTI.
A Levegő Munkacsoport közleményében felidézte, hogy az Európai Parlament február 3-4-i ülésszakán tárgyal az EB javaslatáról, a környezetvédő szervezet pedig levélben lobbizik az EP magyar képviselőinél, hogy csatlakozzanak az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága álláspontjához, amely határozatban kérte a képviselőktől, hogy utasítsák el a javaslatot.
A járművek európai típusbizonyítványának kiállításához szükséges kibocsátás-ellenőrzés új eljárása, az RDE bevezetésének előkészítése már évek óta zajlik. Az áttérés időszakára egy megfelelési szorzót dolgoztak ki, a tesztelt járműnek így nem a rendeletben meghatározott értéknek kell megfelelnie, hanem a szorzóval képzett mértéknek. Ezt a környezetvédő szervezetek is elfogadták, azonban most az Európai Bizottság javaslatában azzal szembesültek, hogy az EU még évekig alkalmazna magas szorzót, lassítva a szigorú normákra áttérést.
A Levegő Munkacsoport szerint a javaslat elfogadása azt eredményezné, hogy az autógyárak még évekig eladhatnak sok tízezer olyan személygépkocsit és kisteherautót, amelyeken ugyan van Euro6 címke, de használat közben a súlyosan szennyező nitrogén-dioxidból a megengedett mennyiség többszörösét bocsátják a levegőbe.