Index Vakbarát Hírportál

Támogatja a kötelezően tisztább teherautók forgalmazását az EP

2018. november 15., csütörtök 01:32

Csökkenjen tovább a teherautók kibocsátása – az Európai Parlament szerdán támogatta az erről szóló tervet.

2030-ig az Európai Uniónak csökkentenie kell az üvegházhatású gázok kibocsátását, amelynek érdekében a képviselők az Európai Bizottság által megszabottnál (30 százalék) magasabb célértéket (35 százalékost) állapítottak meg arra vonatkozóan, hogy mennyivel kell az új teherautók kibocsátását csökkenteni. A képviselők köztes célértéknek 2025-re 20 százalékos csökkentést írtak elő.

A gyártóknak emellett garantálniuk kell, hogy az új flottájukban 2030-ra a zéró- és alacsony kibocsátású (azaz 50 százalékkal kevesebbet kibocsátó) járművek legalább 20 százalékra rúgnak. A köztes célérték 5 százalék, ezt 2025-re kell elérni.

Az Európai Bizottság 2022-ben készítendő jelentésében értékelnie kellene, hogy a nehézgépjárművek a teljes életciklusuk alatt mennyi széndioxidot bocsátanak ki. A Bizottságnak szükség esetén javasolnia kellene, hogy a gyártóknak kötelező legyen jelenteniük ezt az értéket.

Az európai történelem során először állapítunk meg korlátokat a nehézgépjárművek széndioxid-kibocsátására vonatkozóan. Az ágazat egyre nő, és vele együtt nő a széndioxid-kibocsátása is. Egyetértettünk abban, hogy a bizottságinál nagyobb léptékű korlátozást javaslunk, amely megoldható a már létező technológiákkal. Az új technológiákra is fel kell készülnünk, ezért javasoljuk a kibocsátásmentesség és alacsony kibocsátás mellett kiálló tárgyalási álláspontot: segíthetjük az új technológiák megjelenését a piacon

– mondta Bas Eickhout holland zöldpárti képviselő.

A Parlament 373 szavazattal, 285 ellenszavazat és 16 tartózkodás mellett fogadta el álláspontját. A képviselők most megkezdik a tárgyalásokat a szakminisztereket tömörítő Tanáccsal. 

Rovatok