Index Vakbarát Hírportál

Orbánban bíznak a szocialisták

2009. május 19., kedd 17:11

Gördülő-tervezésű kampány zajlik az MSZP-nél, ami annyit tesz, hogy gyakorlatilag az ellenzéki reakciókhoz igazítják megszólalásaikat és akcióikat a szocialisták. A már hetek óta zajló „három nő kampányáról” a pártban sokan elégedetlenek, szerintük az megfoghatatlan, csöppet sem mozgósító szlogenekkel operál. Két héttel az EP-választások előtt úgy tűnik, hogy a szocialisták aggódnak, mert nincs kampányuk, és az elégedetlenség Gál J. Zoltán fejére hullhat vissza.

Észrevették a szocialisták is, hogy nem dübörög az EP-kampányuk, és az Index tudomása szerint ezt szóvá is teszik a tisztviselői (szűkkörű elnökségi) ülésen és a megyei elnökök tanácskozásán egyaránt. A legfőbb kifogás, hogy kampány mint olyan, nincs. Tény, hogy az egyik szocialista tézis szerint minden az utolsó két hétben dől el, ám az más kérdés, mire lesz elég a hátralévő tizennégy nap. Ugyanis, szólnak a frakciókritikák, a hajrá üzeneteinek sem sikerült megágyazni.

Emlékeztetőül: az MSZP a „három grácia" kampányával készült az EP-választásra (az európai listát Göncz Kinga volt külügyminiszter, illetve Herczog Edit és Gurmai Zita jelenlegi EP-képviselők vezetik.) Több forrásunk szerint eleve hiba volt három arcra alapozni. Érvelésük szerint ezzel ugyanis a párt azt sugallhatja: beárazta az eredményt, legfeljebb három képviselőt delegálhat majd a közösségi parlamentbe, a többiekkel nem is érdemes foglalkozni. Ráadásul, keseregnek többen, ehhez a három figurához nem lehetett megfelelő üzeneteket társítani.

A Göncz mellett virító szlogent, miszerint a „magyar érdekeket képviseli Európában" túl általánosnak tartják. Herczog jelmondata ami az otthonok energiabiztonságára van kihegyezve, a szocialisták szerint nagyjából értelmezhetetlen az átlagember számára, a Gurmai által hirdetett női esélyegyenlőség javítása pedig Magyarországon még a női lakosság körében sem számít mozgósító erejűnek. Akkor már jobban járt volna az MSZP, magyarázzák a szocialisták, ha arc nélküli, világos üzenettel tarkított plakátokkal próbálkoznak. Többek véleménye szerint semmiképp nem ilyen, a hipermarketek hirdetési újságjaiból visszaköszönő tipográfiával. Persze, hangzanak a cinikus értelmezések, lehet, hogy azt akartuk sugallni: a szocialisták is olcsók most, mint a leárazott termékek.

Az EP-kampány hivatalos politikai felelőse Lamperth Mónika, aki egyfajta kötelező pártfeladatként minél hamarabb le akarja tudni a biztos zakóval végződő korteshadjáratot. Ám a jelek szerint az elégedetlenség nem az ő fejére hullik vissza, hanem a kampányt érdemben irányító Gál. J. Zoltánéra. Aki forrásaink szerint a belső kritikákra mindig azt válaszolta, hogy mindenki nyugodjon meg, minden tervszerűen folyik, a három nő kampánya pedig igenis jó. Csakhogy, vélekednek informátoraink, a tervszerűséget megkérdőjelezi, hogy nincs rendes kampány-napirend, például nincs deklarálva mikor, ki, miről tart sajtótájékoztatót.

Erre az állítólagos válasz az, hogy gördülő tervezés zajlik, azaz menet közben építik az utat. Ebben egyébként lehet valami, vélekedik számos szocialista, ugyanis a jelek szerint az MSZP akkor kezd el pártként reagálni, ha Orbán Viktor mond valami erőset (például a kétharmados győzelemről). Következésképpen a szocialisták úgy érzik, egyfajta reagáló kampányt folytatnak, aminek sikere igazából a Fideszen, pontosabban a Fidesz elnökének a baloldalt esetleg mozgósító beszólásain múlik.

Rovatok