Újradizájnolt táblával, Skála és Úttörőstadion nélkül, térfigyelő kamerákkal jelent meg a szocializmus legnépszerűbb nyomozós társasjátéka, a Police 07. A Novoplast 86-ban tudatosan másolta le a Scotland Yardot, de a művészeti igazgató szerint később rendezték a licenszjogokat és a 150 ezer eladott példánnyal játékipari rekordot állítottak fel. De vajon régen a Police 07 is jobb volt? Nosztalgikus húsvéti összehasonlító teszt.
London-tematikájú nyomozós játékok már a 70-es évek óta léteztek. A 78-as Interpolban például négy turistának kellett kiokoskodni, melyikük lopta ki titokban a brit koronaékszereket a Towerből, a 82-es Scotland Yardban pedig az állatkerttől a wesminsteri apátságig rohangálva kellett a nyomozóknak kirakni egy körözött szuperbűnöző fantomképét. 1983-ban a korszak egyik legnagyobb játékipari óriása, a német Ravensburger összekombinálta a két típust: London térképén kellett megtalálni Anglia legveszedelmesebb gengszterét, a láthatatlanul mozgó Mr. X-et.
A Scotland Yard egy pofátlanul egyszerű ötlettel újította meg a fix pályás, kockadobálós játékok rendszerét. A játéktábla számmal ellátott mezőit különböző színű taxi-, busz-, metró- és hajóútvonalakkal lettek összekötve. A Mr. X-et alakító játékos csak néhány alkalommal mutatta meg, épp hol áll a bábujával, a játékidő nagyobbik részében elég volt felírnia magának az érintett mezőket és megmutatni, milyen járművet használt.
A nyomozóknak ezekből az információkból kellett kisakkozniuk, melyik útvonalon halad épp a körözött bűnözőzseni, és meg kellett szervezniük a bekerítését. Az akcióra azonban csak korlátozott mennyiségű busz- és metrójegyet valamint taxikupont használhattak el, ráadásul azokat is Mr. X-nek kellett adniuk, aki így egy idő után kifogyhatatlan készlettel rendelkezett. Ráadásul a nyomozók megtévesztése érdekében kétszer duplán is léphetett, és maximum ötször meg sem kellett neveznie az éppen használt járművet.
Ezzel a láthatatlanul mozgós ötlettel a Scotland Yard 1983-ban elnyerte Európa legrangosabb társasjátékos díját, a németországi Spiel des Jahre-címet. A játékrendszer pedig annyira népszerűnek bizonyult, hogy a Ravensburger több folytatást is kiadott hozzá. 1999-ben például N.Y. Chase címmel jelent meg az amerikai változat, ahol a nyomozóknak már Manhattam utcáin kellett elkapnia Mr. X-et, a 20 éves évfordulóig eladott 4 millió példányt pedig egy újradizájnolt londoni verzióval ünnepelte meg a cég (ehhez már egy sapkát is adtak, hogy a nyomozók ne láthassák, Mr. X épp melyik részét nézi a táblának).
A Ravesnburger 2009-ben Mister X címmel egy olyan térképvariációt is kiadott, amin Európában kellett megtalálni az autóval, repülővel, vonattal és hajóval menekülő szuperbűnözőt. Ilyen verzió azonban már 1987 óta létezett a konkurenciánál: a brit társasjátékgyárnál, a lapozgatós könyveket író Steve Jackson-Ian Livingstone páros tulajdonában lévő Games Workshopnál megjelent Fury of Draculában Mr. X maga Drakula gróf volt, akit nem volt elég elkapni Európa valamelyik nagyvárosában, le is kellett győzni egy kemény harcban. Ráadásul a főellenfél itt nemcsak brutális képességeket kapott, de minden útba ejtett mezőre lerakhatott egy-egy csapdát, cigánytábort vagy vámpír szolgát (a magyarul Drakula dühe címmel kiadott játékról itt írtunk részletesen).
A Scotland Yard elképesztő népszerűségnek örvendett a 80-as években - de természetesen csak a Vasfüggönyön túl. Egy-két élelmes magyar üzletember (aki jellemzően Bécsben vagy Németországban ismerkedett meg a nyugati családok kedvenc játékaival) viszont rájött, hogy van élet a Gazdálkodj okosan!-on, a Ki nevet a végén?-en és a sakkon túl is. Így született meg többek között a Rizikó hazai klónja, a Bumeráng-sziget, a Cluedót másoló Nyomozz velünk! és a Scotland Yard magyar átirata, a Police 07, amiben London helyett Budapesten kellett elkapni a láthatatlanul mozgó bűnözőfejedelmet, a Doktor Faktorra átkeresztelt Mr. X-et.
A Police 07 a Novoplast Szövetkezet egyik első és máig legnépszerűbb társasjátéka volt. Szinte nem is volt olyan gyerek a 80-as években, aki ne játszott volna vele legalább egyszer valamelyik osztálytársánál. Kerényi János Vilmos szerint, aki 1984 és 1989 között volt a Novoplast Szövetkezet művészeti igazgatója, 4 év alatt 150 ezer példány fogyott el a Police 07-ből. "Ez akkoriban nagyon nagy szó volt, mert ezekben az években a Ki nevet a végén?-ből például csak 5000-et tudott eladni a Skála és a Triál. Az Ezüst-tó kincséből is 50-60 ezer példány fogyott el" - idézte fel a Novoplast sikerkorszakát Kerényi, aki mindkét kultikus társasjáték elkészítésében grafikai tervezőként vett részt, de ő találta ki a cég jól ismert pecsétes logóját is.
"Több százszor végigjátszottunk egy-egy játékot, mielőtt piacra dobtuk. Vitáztunk a szabályokon, amíg megfőtt az ebéd, pont olyanok voltunk, mint a gyerekek" - emlékezett vissza a 80-as évek játékdizájnereinek mindennapjaira Kerényi János. Bár a magyar Scotland Yard a színes fejű, átlátszó testű bábuktól kezdve a járműtokenekig mindent szolgaian lemásolt, a szabályok tényleg családbarátabbak lettek az eredeti változatnál. A műkincsrablásban utazó Doktor Faktornak például az angol Mr. X-szel ellentétben már a játék legelején meg kellett mutatnia, hol van, és nem ötször, hanem csak kétszer használhatott dupla utazásra jogosító tikettet.
Bár a Police 07 a Scotland Yard kalózkiadványaként indult, utólag a Novoplast rendezni tudta a licenszjogokat. Sőt, Kerényi János emlékei szerint a cég kifejezetten jól jött ki az illegális másolásból: "A Ravensburger emberei természetesen a Vasfüggönyön túli társasjátékpiacot is figyelték, és azonnal megkeresték a Novoplast-vezetőséget. De nem is a játékuk lenyúlását sérelmezték, hanem főleg amiatt írtak, hogy néhány ponton elégedetlenek a technikai kivitelezéssel. Utólag megadták nekünk a licenszengedélyt, sőt, a következő években több társasjátékot is a Novoplasttal gyártattak le bérmunkában, amiket aztán végül nem nálunk, hanem a nyugati országokban értékesítettek."
A Novoplast elképesztő üzleti sikereket produkált a 80-as évek második felében. A Police 07 kimagasló eladási adatainak köszönhetően az akkor már egy éve árult, majd újra kiadott Holiday mellé 1986-ra elkészülhetett az Ide a szfinxet és a Csillagok háborúja, majd a Pannónia Filmstúdióval kötött licenszszerződéssel a mozikban vetített Macskafogó társasjáték verzióját is kihozták. 1987-ben Novoplast a korszak legnagyobb áruházláncával, a Skálával közösen dobta piacra a Skála Rallyt, 1988-ban pedig megjelent az Ezüst-tó kincse, a mára már kultikussá vált aranyrögökkel. Kerényi szerint a sikerük titka első sorban az volt, hogy direkt olyan játékokat terveztek, amikkel a szülők is szívesen leültek játszani, nem csak a gyerekek.
A hazai hiánygazdaságban tátongó piaci rést betámadó Novoplast komoly összegeket fordított a marketingre. A játékboltokban külön dizájnpultja volt a cég társasjátékainak, és a novoplastosok rendszeresen ellenőrizték, hogy a Merlin-figurájuk mellé más cégek társasjátékait is bepakolják-e a trehányabb eladók. "Karácsonykor az esti híradó előtti, legdrágább műsorsávban vásároltunk reklámidőt, gyereknapon a Fővárosi Nagycirkuszba szerveztünk családi programokkal egybekötött termékbemutató show-t" - idézte fel Kerényi János a rendszerváltás előestéjéig tartó daliás időket, amikor még a Disney magyarországi képviselőivel is majdnem megegyeztek néhány közös társasjátékprojektben, ha nem lett volna olyan irgalmatlanul drága Miki egér és Donald kacsa licenszdíja. A Novoplast sírját végül a C64-esek és az első PC-k ásták meg: "Ahogy a számítógépek kezdtek egyre jobban elterjedni az országban, fokozatosan kiszorult családok életéből a társasjáték."
A Police 07-re és az Ezüst-tó kincsére a mai napig úgy emlékszik vissza a 30-as, 40-es korosztály, mint a legjobb társasok, amiknél csak a cég másik két játéka, a Harc Európáért és a Bumeráng-sziget volt jobb. Utóbbi kettő azonban nem a Novoplast Szövetkezet terméke, hanem a konkurens ÁSZ Budapest Kisszövetkezet Műanyag és Játék Szakcsoporté (más néven: Vincze Imre és a Pancserek), és csak egyetlen közös jellemzőjük van: ma már mindkét cég társasjátékai beszerezhetetlenek. A pincéből, padlásról előkerült, gyakran penészfoltos és hiányos példányokat viszont 10-20 ezer forintos horror áron kínálják a nosztalgiázóknak a netes aukciókan.
Ebből lett elege a Retro Games Kft. alapítójának, Orbán Ferencnek, aki Cserna Péterrel karöltve többéves utánajárást követően tavaly tudta megszerezni a Police 07 jogait egy modern váltzathoz. Tegyük hozzá rögtön: a Police 07 - Reloaded egy szerelemprojekt, a készítők nulla társasjátékipari tapasztalattal vágtak bele a kiadásba. "Eredetileg a gyerekeinknek szerettünk volna társasjátékot venni karácsonykor, de nem találtunk semmi olyat, ami visszahozta volna a régi Novoplast-játékok hangulatát - mesélt a Retro Games vezetője a cégalapítás prózai okáról. - Ezért döntöttünk úgy, hogy kiadjuk újra a Police 07-et."
Ez a játék ugyan már egyszer megjelent Police 107 címmel, de az akkori kiadó, a Hungarotoys ugyanúgy felszámolás alá került, mint a Novoplast. A 107-ben egyébként csak annyit változtattak az eredeti szabályokhoz képest a semmiféle joggal nem rendelkező készítők, hogy a metrót helikopterre cserélték. Az új változat a Retro Games piacfelmérő tesztterméke lett, amivel azt próbálják feltérképezni, majdnem 30 évvel az eredeti Novoplast-játék kiadása után, mennyire életképes a hazai viszonyok között egy 150 000 helyett csak 2000 példányban megjelenő, Budapest tematikájú nyomozós játék.
A rendszerváltás szele azért a Police 07 Budapestjét is elérte. Az új kiadásban több radikális változtatás is történt az 1986-os állapotokhoz képest: 196 mezőről 150-re csökkent a játéktér, és eltűntek az olyan jellegzetesen szocialista épületek, mint az Úttörőstadion, a Nyugati téri Skála Metró Áruház vagy a budai oldalon éktelenkedő gyártelep. Az új térképen már nincsenek olyan lehangoló helyszínek, mint a Farkasréti temető, a Józsefvárosi pályaudvar vagy a leégett Budapest Sportcsarnok, Puskás Ferenc Stadionként szerepel a Népstadion, a lóversenypálya helyén pedig az Aréna Pláza betonkockája díszeleg. Amit szerencsére nem neveznek így a készítők.
A Retro Games marketingstratégiája ugyanis az, hogy a Budapest 07 - Reloaded épületei közé csak azok a cégek kerülnek be névvel, akiknek belvárosi telephelyük van, és egy nagyjából 10 ezer forintos felárért egyedi játéktáblát rendelnek tőlük, mondjuk évvégi ajándékként a dolgozóiknak. A mi tesztjátékunkban így az Index Flórián téri székháza mellett bujkált Doktor Faktor, bár ha Újpestről nem költözünk át az óbudai dohánygyárba, a Police 07-térkép szélére se fértünk volna fel:
Az új változat sikeresen visszahozza a nagy előd hangulatát. A kisebb pálya és az új szabályok (a térfigyelő kamerás mezők, ahol Doktor Faktornak kötelező megmutatnia magát, vagy a változó nehézségi szint, ahol a játékosok maguk dönthetik el, hogy a 3., 8., 13., 18. és 24. kör helyett mikor fedik fel a doktor hollétét) sokkal pörgősebbé és gyerekbarátabbá teszik a játékmenetet. A jóleső nosztalgia és a drót foxi maxis-traubisodás retrófeeling viszont sajnos nem mindig tört ránk.
A dizájn a 80-as évek helyett inkább a 90-es évek csúnyácska számítógépes grafikáit idézi, és az elnagyolt épületek (a hidakat kivéve) sokszor semmivel sem szebbek annál, mint mikor 1999-ben az osztálytársam az ipari formatervezésre kitalált AutoCAD program gyűrűivel próbált porcukorral megszórt fánkot rajzolni. És bár az eredeti Police 07 lehetetlen szögekben álló házakkal röhögte ki a perspektivikus látásmódot, az új verzió térben megdöntött városképe sem lett sokkal jobb. A térkép alján tenyérnyi helyek vannak az egyes állomások között, míg Pest északi részén olyan közel kerültek egymáshoz az utcák, hogy ha tényleg így nézne ki a főváros, nem is kellene ide a 4-es metró. Reméljük, a Retro Games következő társasjátéka szebb lesz.