Egy hétköznap éjszaka a Nagykörúton belül. Színvonalas programokat és minőségi szórakozás, meg persze az olcsó pizzaszelet.
Sietve túrom be a vacsorám utolsó falatjait, hogy még lehetőleg időben odaérjek az esti koncertekre. Szapora falatozásom nem alaptalan, bő negyedórával később Csank László a Románia zenekar élén, olykor-olykor a Fészek klub színpadára csulázva, ordítja bele a tömegbe minden indulatát. Nem sokkal később már dalban kéri az egybegyűlteket, hogy ne bántsák a románokat, hogy aztán a közönség az üzenet lényegét maximálisan átérezve énekelje együtt velük, „neked kell a műköröm, én meg sör nélkül nem működöm”. Az égbe emelkedő korsók nemcsak igazolják, hanem egyenesen szentesítik a hallottakat, a szívből jövő faragatlanságot, a zsebpénzből élő posztkamasz devianciát, a még le nem adott adóbevallásokat.
A románok után két olasz garázsrocker áll színpadra, akiket egy kocsmai verekedés hozott össze, majd rövidesen beindul az önfeledt buli a tágabb hálószobányi koncerthelyiségben. A Wildmen hatvanas évekből merítkező zenéjére izzadt testek feszülnek és ütköznek egymásnak, hébe-hóba üvegek törnek össze, sörzápor hullik alá a jelenlévőkre, és alkalomadtán egy-egy sikertelen bodysurf-kísérlet után emberek pottyannak a földre. A koncert fináléjában a gitáros Giacomo Mancini hangszerével együtt veti magát a tömegbe. „Azért amikor először játszottak itt, jobbak voltak” – súgja oda a koncert után egy idősebb, sok jót megélt zenebarát.
Még alig heverem ki az asztalon táncoló lányok és a rám ömlő sörök élményét, amikor betoppanok a Toldi mozi előterébe, ahol épp a Berriloom nevű zenekar adja bemutatkozó koncertjét. Déri Ákos projektje – manapság egyáltalán nem meglepő módon – egy hálószobából nőtte ki magát színpadkompatibilis koncertzenekarrá. A Berriloom cipőbámulós álompopjára nem véletlenül telt meg a terem valamennyi ülőalkalmatossága: noha a hype még csak kezdeti stádiumban, és meglehet, sokan még nem értesültünk róla, a brit FACT magazin máris beválogatta az „alternatív Eurovíziójának” idei indulói közé. Jóleső érzés végignézni a termen, és látni, hogy ByeAlexen túl is van élet ebben az országban. Jimmy halálát túléltük, Cipőét még emésztjük, és biztos vagyok benne, hogy egyszer Márta Alexén is átlendülünk majd. Fegyelmezett nemzet vagyunk, ami a Berriloom után következő Birtalan Áron (Kanagawa, Failotron) dobossal kiegészült szólóestjén is bebizonyosodott. A külföldön is otthonosan mozgó zenész viszonylag hosszú utat tett meg, hogy a Gameboy-jal vezérelt chiptune-tól eljusson a csendjeivel is tekintélyt parancsoló, sötét tónusú, egyáltalán nem közönségbarát experimentális popjáig. A kimért elektronikus alapok találkozása a nyers dobokkal, a gitárral és a kásássá visszhangosított énekkel valami egészen megfoghatatlan, beskatulyázhatatlan zenei élményt varázsol a színpadra. A dolog pedig működik: a közönség soraiban pisszenést is alig hallani, beszédet meg aztán végképp. Néma figyelem és átélés – egészen döbbenetes, hogy ez a figyelemzavaros, multitaskolók még képesek ilyesmire.
Az éjszaka leglakosságibb rendezvénye kétségkívül a Kolorban várt. Most hogy gőzerővel pörög a Daft Punk-kampány, és a hétvégén még Kimi Räikkönen is daftpunkosított Lotusszal indul majd a Forma-1 monacói nagydíján, már igazán nem meglepő, hogy egy (robot)seregnyi ember gyűlik össze az új lemez és a duó tiszteletére. Nyolc év várakozás után a Random Access Memories vegyes fogadtatásban részesült ugyan, ez mit sem von le a párizsi elektronikus duó körüli felhajtásból. A régi és új Daft Punk-dalok, valamint a rokonhangzású franciaelektró számok és remixek nemcsak a kirittyentett nőket vonzzák, hanem a tekintélyt parancsolóan befeszített mellizmokat is. "Te, annyi hülye van itt!" – csípem el a lényegre tapintó bölcseletet a mellékhelyiségben. Szinte meg sem lepődöm, amikor a buli epicentrumában szétnyílik a tömeg az egymást gyepáló férfiak cicaharcától. Egyszerűen jó látni, hogy minőségi elektronikára is átélhetünk efféle izgalmakat. Pedig a római srácok koncertje már néhány órája lement, az önjelölt gladiátorok küzdelme mégis remekül mulattat. A cirkusz tehát adott, már csak a kenyér hiányzik – vagy bármi, ami felszívja a gyomorban túláradó vodkatonikokat.