Index Vakbarát Hírportál

Százmilliós festményeket loptak Debrecenben

2014. április 24., csütörtök 11:50 | aznap frissítve

Egy-egy Csontváry- és Nemes Lampérth-kép tűnt el a debreceni Modem művészeti központból összesen több mint százmillió forint értékben. A központot ipari kamerákkal, illetve biztonsági szolgálattal is őrizték.

100 millió forint értékben loptak el festményeket a debreceni Modem művészeti központból, írja a Népszabadság. Csontváry Kosztka Tivadar és Nemes Lampérth József egy-egy képének eltűnése miatt már múlt héten feljelentést tett az intézmény, az önkormányzat is tud az ügyről, csak a nyilvánosságot hagyták ki eddig az egészből.

A Népszabadság úgy tudja, hogy az Antal–Lusztig-gyűjtemény két legértékesebb darabja – Csontváry Éjszakai jelenet kápolnával és alakokkal és Nemes Lampérth Táj című alkotása – tűnt el. Előbbit 80 millió forint értékben vették át letétbe nyolc évvel ezelőtt, utóbbi értéke letétbe adáskor 25 millió forint volt.

Antal Péter műgyűjtő az Indexnek elmondta, hogy nyolc éve kötött Debrecen városával egy letéti szerződést, amely szerint ingyen, tíz évre a városnak átadott egy 400-500 műből álló, 3,4 milliárd forint értékű anyagot. Ennek része volt a most eltűnt két kép is. „Gyakorlatilag erre a letétre jött létre a Modem. A művekből időről időre voltak, vannak kiállítások. A megállapodás szerint 2016 szeptemberében kerülnek vissza az alkotások hozzám” – magyarázta.

Az Antal–Lusztig-gyűjtemény

A több mint 3500 darabos gyűjteményt Antal Péter nagyapja, Lusztig Sámuel alapozta meg, aki a húszas években kezdte vásárolni kortársai munkáit. Ezek azonban a háborúban elkallódtak, így a holokauszt után a derecskei kereskedő újra nekilátott a gyűjtemény felépítéséhez - derül ki a Modem honlapjáról. Antal Péter folytatva a nagyapja által megkezdett munkát az elmúlt évtizedekben létrehozta az egyik legnagyobb és legjelentősebb hazai modern és kortárs képzőművészeti gyűjteményt. A Modem ezt részletekben tárja a közönség elé, a gyűjteményből időről-időre kiállításokat rendezve. 

A gyűjteményben nyomon követhető a XX. századi magyar képzőművészet fejlődése. Szinyei Merse Páltól Csontváryn, Gulácsyn, Ferenczy Károlyon, majd Anna Margiton, Ámos Imrén és Ország Lilin át egészen napjainkig, Kicsiny Balázs és Német Hajnal műveiig tart az ív, amelyet a gyűjtemény átfog. A kollekcióban különösen hangsúlyosan jelenik meg a Nyolcak és az aktivisták csoportja (többek között Kernstok Károly, Czigány Dezső, Pór Bertalan, Tihanyi Lajos és Márffy Ödön képeivel), a szentendrei iskola (Ámos Imre, Anna Margit, Bálint Endre és Korniss Dezső munkáival) és az európai iskola (Bálint Endre, Kassák Lajos, Egry József, Bokros Birman Dezső, Ország Lili alkotásai révén).

Antal Péternek két hete szóltak, hogy nincs meg a két kép. Úgy tudja, hogy belső vizsgálat indult, de semmilyen eredményre nem vezetett, így múlt pénteken a Modem ismeretlen tettes ellen feljelentést tett. Antal szerint „a Modem raktározási rendszere magában hordozza a veszélyt". Szerinte ugyanis a raktárba folyamatosan járnak ki-be az emberek, munkások, szakértők és így tovább, igaz, a Modem munkatársának jelenlétében. A Modem elismerte, hogy a műtárgyraktárban rendszeresen nagy a forgalom, de szigorúan szabályozott a belépés, mindenkiről tudnak, aki valaha is ott járt. Az egész épületben folyamatos, kamerás megfigyelő rendszer működik, de nyilván súlyos mulasztás történhetett. Az emberi tényezőt nem lehet kizárni, ezt hivatott kideríteni a rendőrségi vizsgálat.

A két képet speciális körülmények között tárolták, az egyiket a raktár galériáján, a másikat egy rácsos konzolon. „A biztonsági kameráknak, a biztonsági őrnek látnia kellett volna, hogy ki húzza ki a rácsot, ki megy fel a galériára” – mondta. A Csontváry-kép egyébként júliusban jött vissza egy kiállításról, Nemes Lampérth alkotása pedig októberben, azóta a raktárban kellett lenniük.

Antal Péter egyébként nem a Modemmel, hanem a várossal szerződött, de a várostól még nem kereste senki az ügyben. Az önkormányzat a Modem vonatkozásában teljes körű vagyonbiztosítással és általános felelősségbiztosítással rendelkezik, de a biztosítási szerződés részleteit Antal Péter sem ismeri, nem tudja, hogy ha a képek nem lesznek meg, hogyan fogják kártalanítani őt.

Debreceni szóbeszéd szerint nem ez az első alkalom, hogy loptak az Antal–Lusztig-gyűjteményből. Hat éve egyébként Pécs városa küldte vissza a teljes gyűjteményt Antal Péternek, mert nem tudták finanszírozni a festményeket bemutató helyi tárlatot. 

A Modem délután kiadott közleményében csak annyit erősített meg, hogy két nagy értékű kép valóban nincs meg. "Nem kizárt hogy ellopták az alkotásokat, de a lopás tényét nem tudják megerősíteni" - közölte Kukla Krisztián, a Modem igazgatója.  Egy leltározás során tapasztalták a hiányt, amit alapos keresés követett, amikor kiderült, hogy a képek nincsenek az épületben, megtették a feljelentést. 

Dobó Dénes, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője megerősítette: nyomozást rendeltek el ismeretlen tettes ellen, lopás gyanúja miatt, de ennél több részletet nem közöltek. 

A 2006-ban megnyílt Modemről  itt írtunk korábban .

Rovatok