A garázsában rejtegetett 271 darab, bizonytalan eredetű Picasso-mű miatt pereltek be Picasso örökösei egy nyugdíjas grasse-i villanyszerelőt, írja az MTI. Az első számú felperes Claude Picasso, a festő fia, a művész hagyatékát kezelő Picasso Administration ügyvezetője, de a felperesek között van Picasso hat további örököse és négy múzeum is.
Pierre Le Guennec-nek és a felesége, Danielle ellen 2011 májusában emeltek vádak
Az örökösök ügyvédei nem kívánják a tolvaj személyét feltárni, csak azt akarják bebizonyítani: számos jel mutat arra, hogy a házaspár tisztában volt a művek homályos származásával. A nyugdíjas villanyszerelő így védekezett:
A műveket az 1973-ban elhunyt Picassótól és a feleségétől, Jacqueline-től kaptam, amikor utolsó otthonukban, a Cannes közelében fekvő Mougins településen lévő házukban dolgoztam. A mester gyakran meghívott egy süteményre, kávéra, mindenféléről beszélgettünk.
Amikor L e Guennec egyszer végzett a munkával, a festő felesége egy csomagot nyomott a kezébe:
Ez a magáé.
A villanyszerelő otthon kibontotta a csomagot:
A csomag hatalmas vihart kavart, amikor Le Guennec 2010 őszén Párizsba utazott, hogy a Picasso Administrationnál hitelesítse a műveket. Az örökösök a bírósághoz fordultak. Jean-Jacques Neuer, Claude Picasso ügyvédje gyanúsnak találta, hogy az alperesek nem emlékeztek, hogy 1970-ben, 1971-ben vagy 1972-ben kapták a csomagot.
A művek az 1900 és 1932 közötti időszakból származnak. Az ügyvéd szerint erős képzelőerő kell ahhoz, hogy az ember elhiggye: Picasso 70 évig őrizgette a műveket, majd egyszerre csak elajándékozta őket. Az ügyvéd így érvelt a tárgyaláson:
Nem arról van szó, hogy Picasso nagylelkű volt vagy sem. Picasso törődött a műveivel, nem ajándékozott csak úgy.
A házaspár ügyvédje, Charles-Etienne Gudin viszont azzal érvelt a tárgyaláson, hogy a védencei nem lophatták a képeket, hiszen:
A doboz, amelyekben a művek voltak, abból a párizsi műhelyből származott, amelyben a művész 1937-ben a Guernicát festette, onnan küldték cannes-i villájába, majd Mougins-ba a művész házvezetőjének családtagjaival. Nem volt könnyű Picasso műtermeiből lopni, mert kivételes volt az emlékezőtehetsége. Ráadásul a művész utolsó otthona valóságos erődítmény volt, amelyre két őr is vigyázott.
Ráadásul a dobozban őrzött művek közül az ügyvéd szerint csak tucatnyi képvisel értéket, a többi középszerű alkotás, nem véletlen, hogy Picasso sohasem próbálta meg eladni őket.