Az idei World Press Photo egyik kategóriagyőztesének vissza kellett adnia a díját, miután bevallotta, hogy fotósorozatának egyik darabja nem abban a városban készült, ahol azt korábban állította – írja a New York Times. Az olasz Giovanni Troilo a Brüsszelhez közeli, posztindusztriális Charleroi várost bemutató fotósorozatával nyerte meg a Contemporary Issues Story (korunk problémái) kategóriát.
A teljes sorozat már nem elérhető a World Press Photo oldalán, de megnézhetik a fotós honlapján.
Charleroi polgármestere szerint városát hamisan ábrázolják a képeken, amelyek az interneten is óriási felháborodást keltettek. A szervezők vizsgálatot indítottak az ügyben, miután több ellentmondásra derült fény a sorozatban. Néhány képet a megtévesztő és pontatlan képaláírások miatt kellett megkérdőjelezni, de több vád alól sikerült tisztáznia magát a fotósnak.
A fenti képen például a fotós unokatestvére szeretkezik egy autó hátsó ülésén, ami felvetette a kérdést, hogy beállított fotóról van-e szó. A fotós szerint az unokatestvére tőle függetlenül is így tett volna aznap este, ő csak elkísérte a párt, és bevilágította az autójukat, hogy lefotózhassa őket.
Troilót most mégis megfosztották díjától, miután bevallotta, hogy a felvételek egyike nem Charleroi-ban, hanem Brüsszelben készült.
A World Press Photóra 131 ország 5692 fotósa nevezett idén. Az év fotója a dán Mads Nissené lett egy szentpétervári meleg párról készült képpel, ami Homofóbia Oroszországban című sorozatának része.
Az olasz fotós kizárása azért kapott most kiemelt figyelmet, mert az eredményhirdetéssel egy időben azt is bejelentette a World Press Photo, hogy a zsűrizés utolsó körébe jutott anyagok húsz százalékát ki kellett zárniuk túlzott utómunka miatt – a döntés bejelentésével a pályázat tisztaságát próbálták hangsúlyozni.
A győztes sorozatok legjobb képeit a Nagyképben is megnézhetik!