Folytatódik a Kisvakond-örökség szétcincálása: a kínai állami televízió által beígért újabb 54 részes rajzfilm után itt az újabb könyv Csehországból. Az okos Miler lány visszavág a korábban mindent vivő ravasz Miler unokának, nincs béke a világ legbékésebb rajzfilmfigurája körül.
Napos, szép időnk van. A Kisvakond váratlanul meghívót kap. Felkerekedik, útja során csatlakoznak jól ismert barátai: a Sündisznó, a Mókus, a Cinke és a Kisegér. Csak a Kisvakond tudja, hova mennek, de amikor megérkeznek, őt és az olvasót is meglepetés várja. Egy új szereplővel ismerkedhetünk meg, aki rózsaszín masnit, rózsaszín karkötőt visel, zöld szemfestékkel, és finom sütiket készít a vendégeknek.
„Jól csinálja és idővel a Kisvakondban ott lesz az ő személyisége is, másképp ez nem megy" – ezt állítólag Miler mester mondta idősebb lányáról, akinek 32 oldalas új műve, A Kisvakond látogatóban (Krtek na návštěvě, 2015) a karácsonyi vásár egyik legnépszerűbb alkotása volt Csehországban, a Star Wars-könyvek mellett. Ahhoz képest, hogy az utolsó hírek a Kisvakond megpocsíkolásáról szóltak, ez a fordulat örömteli is lehetne, de haladjunk sorrendben!
Itt már csak a Kisvakond tudna rendet tenni, sóhajtottam fel tavaly júliusban, amikor a hatalmas összegért megvalósuló, elkungfupandásított cseh mesefigura legújabb kínai kalandjairól és a Kisvakond-jogdíj miatt egymásnak eső örökösök bírósági birkózásáról számoltam be. Akkor még nem sejthettem: a Zdeněk Miler nevéhez méltánytalan utódlási pereskedésbe beszállt a másik Miler lány, Kateřina is, ő az, aki most könyvben folytatta az egykori csehszlovák mesefigura történetét.
Kateřina Miler – hasonlóan apjához – festő és illusztrátor. A korábban Svájcban élő művésznő már kiskora óta együtt dolgozott a Kisvakond teremtőjével, akkor, nővérével együtt, az ő hangjukon szólalt meg a híres mesefigura. Apja szigorú felügyelete alatt kezdett el rajzolni, minden rendben ment, Svájcban számos gyerekkönyvet illusztrált. Kateřinát Miler inkognitóban már a Kisvakond és az esernyőcske (1986) és a Kisvakond és gyógyszer (1987) mesekönyvek megrajzolásában is felkérte közös munkára.
Kateřina 2006-ban visszatért Csehországba, ahol már hivatalosan is együtt dolgozott apjával, aki támogatta grafikus tevékenységét. Együtt szerepelt apjával a Kisvakond és az évszakok című leporellón (itt: harmonikaszerű képeskönyv), 2011-ben szintén együtt adták ki a Kisvakond és a halacska és az Egy hét a Kisvakonddal című mesekönyvet is. Zdeněk Miler közvetlenül halála előtt (2011) engedélyezte egykori illusztrátorának, hogy folytathassa művét, és saját elképzelései szerint bővíthesse a karaktereket is.
„Karel Gottnak sem volt soha partnere, hogy a közvélemény előtt szabadabbnak tűnjön, legalábbis ezzel indokolta apám, miért nem készítette el korábban Kisvakond női megfelelőjét” – emlékezett vissza Kateřina Miler a cseh hírtévében, hozzátéve, hogy Miler egy másik elmélete szerint a nőkkel mindig csak a baj van. Egy kevésbé Kövér László-i indoklás szerint Kateřinának gyerekrajzok adták az ötletet Kisvakondová megrajzolásához.
J. J. Abrams filmjéhez, Az ébredő Erőhöz hasonlóan a folytatásban Kateřina is visszatért a karakterek eredeti ábrázolási technológiájához. Az idén elindított kínai 3D-sített változat és számítógép használata helyett Kateřina a hagyományos festési technológiát alkalmazta az új részben: temperával és ecsettel keltette életre az új figurákat. Ahogy a cseh hírtévében is elmondta, úgy gondolta, így jobban megőrizheti az eredeti könyvek és Kisvakond-történetek szellemiségét.
„A Kisvakond folytatása olyan, amilyennek megismertük. Talán egy kicsit lágyabb, mivel ezúttal női kéz rajzolta” – magyarázta Kateřina Miler a ct24-nek. Azt már persze nem hangsúlyozta, hogy a többi állat, növények, tárgyak és a színes környezet már az ő fantáziáját idézi, azokat nem találjuk meg az előző könyvekben, a megszokott karakterek valóban eltérőek. Én mindenesetre, amikor belelapoztam, a Kisvakond-élményt megkaptam az új könyvből, de tudtam, hogy valakinek egészen biztosan nem jött be a régen várt folytatás.
„Határozottan nem értek egyet a folytatás megrajzolásával. Nagypapa nem akarta volna, hogy művét folytassák. Kateřina Miler rajzai mások, mint nagyapám alkotásai.” Karolina, a Miler unoka Szméagolként szorítja magához a Kisvakond-jogdíjat. Bár ilyen lista jó eséllyel nem létezik, nehezen lehetne találni rajzfilmfigurák örökösödési pertörténete során még egy ilyen visszataszító álláspontot: Karolina megtiltaná a Kisvakond-sztori folytatását, miközben ő pontosan ezt tette a mesefilm kínai értékesítésével.
Ettől függetlenül tény: Miler mester halála előtt és örökségének felosztása után tett egy olyan nyilatkozatot is, amelyben kérte, senki ne folytassa a Kisvakond-sztorit. (Itt olvashatja el a teljes interjút, amelyből megtudja, hogyan keletkezett a Kisvakond figurája.) Nehéz az utódok vitájában igazságot tenni, de amíg a filmes szakma Karolina munkásságát erősen kritizálta, addig Kateřina grafikusi tevékenységéről inkább jó véleménnyel szólt.
Júliusi cikkünk óta mindenesetre alapvetően változtak a frontvonalak a pereskedésben is. A korábban egymással szemben álló Milena Fischerová, Miler egykori segítője és ügyvédje, illetve Karolina, Miler unokája most már együtt állítják, ők rendelkeznek kizárólagos szerzői joggal.
A korábban Fischerová oldalán álló Barbora Milerová úgy tűnik, kiszállt, de a pártján álló testvére, a Svájcban élő Kateřina ügyvédje azt állítja, védence birtokában van egy Zdeněk Milerrel lezárt licencszerződés, amely alapján jogosult a Kisvakond történetének folytatására és új karakterek bevezetésére is.
Ami tény: Miler műveinek szerzői joga az örökösöket illeti meg, amelyet jelenleg hivatalosan Miler egykori ügyvédje (Fischerová) felügyel és kezel. Miler életművének használati jogára az unokájának (Karolina) van engedélye. Miler lányának (Kateřina) felhasználói joga társzerzőségéből ered, kizárólag a Kisvakond alakjára és az újonnan rajzolt figurákra, tehát a Kisvakondovára is.
Végleges és mindenkit megnyugtató megoldás egyelőre nincs, úgy tűnik, hogy a cseh mesében bemutatott pozitív tulajdonságok, a másokkal való szolidaritás és jó cselekedetek mellett a Miler utódok által bemutatott kapzsiság is örök emberi érték marad.