A második világháborúban működő amerikai műkincsvadász különítmény a nácik által zsákmányolt művészeti alkotásokat a Bajor Állami Képgyűjteménynek adta, hogy juttassa vissza azokat eredeti tulajdonosaikhoz. Az intézmény viszont pénzért továbbadta őket, méghozzá gyakran gazdag náci családoknak.
Az amerikai műkincsvadászok (akikről 2014-ben hollywoodi film is készült) abban a hitben hagyták Bajorország kormányzatára a megmentett 10 600 alkotást, hogy azok vissza fognak kerülni jogos tulajdonosaikhoz, tehát azokhoz a családokhoz, akiktől a nácik elrabolták őket.
Ehelyett most kiderült, hogy a Bajor Állami Képgyűjtemény sajátjaiként kezelte, és néha állami együttműködéssel jó pénzért eladta őket, írja a Daily Mail.
1961 és 1998 között legkevesebb 500 ilyen műalkotást adtak el. A náci családok igényei pedig mindig más elbírálás alá estek, mint az eredeti tulajdonosokéi. A Képgyűjtemény máig elég sokat titkolózik darabjainak származását illetően. Még a kutatóknak sincsen korlátlan hozzáférése az archívumaikhoz, nemhogy a náci műkincsrablók áldozatainak. Azonban a nyilvános iratok között számos náci leszármazott adománykérő levelét megtalálták.
Például itt van Henriette Hoffmann esete, aki Hitler híres fényképészének, Heinrich Hoffmannak a lánya, és a Nürnbergben 20 év börtönre ítélt ifjúsági vezető, Baldur von Schirach volt felesége. 1963-ban megvásárolt, majd szép haszonnal továbbadott egy olyan képet a bajor gyűjteményből, amely eredetileg egy bécsi zsidó családé volt. Schirach volt a felelős, Bécs kormányzójaként az ottani zsidók deportálásáért.
Mindezek ellenére a Hoffmann családnak 28 műalkotást sikerült megszereznie minden probléma nélkül.
A Bajor Állami Képgyűjteményben még mindig körülbelül 3500 olyan alkotás van, melynek származását homály fedi. Ezért Amerika és különböző zsidó szervezetek igyekeznek nyomást gyakorolni az intézményre, hogy tisztítsa meg gyűjteményeit az elrabolt művektől, és juttassa vissza azokat az eredeti tulajdonosok családjainak.