Victor Vasarely, Hantai Simon és Moholy-Nagy László a legdrágább magyar művészek, derül ki a műtárgy.com 2008-2018-as időszak aukciós eredményeit összesítő top50-es listájából. A nem élő magyar művészek rangsorában Vasarely 16,5 milliárd, Hantai 11,4 milliárd, Moholy-Nagy 6,9 milliárd forintos teljes aukciós forgalommal került az élre.
Ők hárman egyébként annyira dominálják a magyar aukciós piacot, hogy az, hogy épp hány nagyértékű festményt adnak el tőlük az adott évben, érdemben meghatározza a teljes piac forgalmi számait. 2017 első fele óta például több mint egymilliárdos visszaesés volt, ami leginkább azt mutatja, hogy New Yorkban és Londonban kevesebb ment el a magyar topnevekből.
Ha az eddigi eladott legdrágább műalkotásokat nézzük, akkor Moholy-Nagy áll az élen EM1 Telephonbild című 1922-es alkotásával, ezt 1,4 milliárd forintért vették meg még 2016-ban. Moholy-Nagyot a második helytől a hetedikig Hantai követi.
2019 eddigi legértékesebb darabja pedig Moholy-Nagy Segments című műve, amit 149 millió forintért vittek el.
Moholy-Nagy, Hantai Simon és Vasarely szerepelt az első három helyen 2019 első felében is, mögöttük viszont már izgalmasabb a mezőny. 2019 első felében például előtérbe került a szélesebb közönség számára szinte ismeretlen Dénes Valéria munkássága. Az 1915-ben elhunyt festőnő - miközben a tíz évet összesítő listán nem is szerepel - a 2019-et értékelő rangsor 4. helyére került, elsősorban a májusban 110 millióért eladott Bruges című képének köszönhetően.
Az utóbbi évek különösen népszerű művésze Vaszary János is, aki a 9. helyen áll a Top50 nem élő magyar művész listáján, 2017 és 2018 ugyanakkor jelentősen megnőtt a művei aukciós forgalma, új eladási rekordokat állítottak fel, A Pesti Duna-korzó című alkotása például 140 millióért kelt el 2018-ban.
A műtárgy.com elemzése külön listára tette az élő magyar művészeket, mivel bár aukciós piacuk nem elhanyagolható, sőt az elmúlt években növekedett is, még mindig jóval kisebb, mint a már nem élő művészeké. Itt fontos hangsúlyozni, hogy az elemzés az aukciós adásvételek adataira támaszkodik, vagyis nem tartalmazza például a műkereskedők, művészeti vásárok adatait, ahol a kortárs festmények közül sok gazdára talál.
Az élő művészeket rangsoroló 2008-2018-as lista első helyén Reigl Judit áll 798 milliós aukciós forgalommal, ő lett az első a 2019-es rangsorban is. A tíz évet átfogó lista második helyén Lakner László áll, harmadik Ackermann Rita.
2019 első fele különösen sikeres volt Nádler István számára, aki a féléves rangsor második helyére került. (Az első itt is Reigl, harmadik Ackermann.) 2019 első felének legdrágábban eladott magyar festménye élő művésztől az Écriture en masse és az Homme Reigl Judittól, ezeket egyenként 32 millió forintért vitték el egy júniusi aukción.
Reigl jelentőségét mutatja egyébként, hogy az élő művészek legdrágábban eladott tételeinek Top20-as listáján 18 az ő műalkotása.
A műtárgy.com elsősorban festmények, rajzok és sokszorosított grafikák adataira fókuszált, a 2019 első felében vizsgált műtárgyaknak egyébként 87 százaléka volt festmény. A kutatás elsősorban az Artprice adatbázisára épül, illetve a magyar aukciósházaktól is kértek be adatokat.
Az árak a leütési árat jelentik, vagyis nem tartalmazzák a vásárlói jutalékokat. Az elemzésben magyar művészek alatt a magyar származású művészeket értették, függetlenül attól, hogy akár az egész szakmai pályafutásuk külföldhöz kötődik.