Egy hete annak, hogy kiderült, Gothár Péter rendező a Katona József Színház zaklatási botrányának főszereplője. Most az intézmény igazgatója, Máté Gábor a 24.hu-nak adott interjút az üggyel kapcsolatban.
...nem voltunk felkészülve ilyen mértékű támadásokra. A történtek az egész társulatot mélyen megrázták, az utána következő reakciók erre még rátettek. Idő kellett, hogy túl legyünk az első sokkon. Most is leginkább arra vágyunk, hogy újra nyugodtan dolgozhassunk, és a két decemberi bemutatóra tudjunk koncentrálni
– indokolta meg, hogy miért nem nyilatkozott az elmúlt egy hétben a történtekről.
Máté Gábor állítólag szinte azonnal értesült az esetről, amit Gothár a hivatalos közleményében említett, és azért nem intézkedett azonnal, mert úgy tűnt, az érintett felek elintézték egymást között az ügyet.
Nekem ebben a helyzetben nem volt más választásom, mint tiszteletben tartani a kolléganőm döntését, aki akkor nem akart még a színház belső nyilvánossága elé sem lépni... A sértettel folytatott beszélgetéseimnek egyébként olyan hangvétele volt, amelyből számomra nem volt sejthető az ügy mélysége.
Hozzátette, most már bánja, hogy nem vonta be az üzemi tanácsot. Az áldozatnál pedig azért nem firtatta a dolgot, mert azt gondolta, az olyan, mintha vájkálni akarna. A sértett végül az eset után 11 hónappal döntött úgy, mégis szeretné jelezni az üzemi tanács felé, hogy mi történt. Erről egyébként Máté továbbra sem árult el részleteket, mert nincs rá felhatalmazva. Ahogyan arra sem volt, hogy a színház első hivatalos közleményében elárulja, a társulatból kit vádoltak meg zaklatással.
Értem és értettem az igényt, hogy sokan azonnal tudni akarták, hogy pontosan kiről van szó, de nem volt erre jogi felhatalmazásunk. Az igazság az, hogy ha nem ül mellettem egy jogász, akinek az a dolga, hogy figyelmeztessen, akkor biztosan le is írjuk, hogy Gothár Péter az elkövető.
Bár Máté Gábor és Gothár Péter 41 éve ismeri egymást, a színházigazgató azt állítja, nem tudott arról, hogy korábban történt volna a most nyilvánosságra került esethez hasonló. És hogy az eredeti közleményben miért szerepel két ügy, majd utána miért van szó csupán egy esetről?
Csak azt az egy esetet ismeri el. A második egy verbális közeledés volt, és Gothár azt tagadja... De ha megnézi Gothár közleményét, az elég rafináltan van megfogalmazva. Abban mindenkitől elnézést kér, a többes szám itt érhető tetten. Szóval a maga módján tulajdonképpen mindenkitől bocsánatot kért.
Az interjúban felmerült az a kérdés is, hogy az ügynek milyen következményei lehetnek a színházigazgató személyére nézve.
Jogilag szabályszerű volt az eljárásom a helyzet kezelésében. De most már látom, hogy emberileg vitatható. Azt hiszem, hogy ma másképp csinálnám. Főleg a sérelem érintettre gyakorolt későbbi hatása miatt gondolom, hogy ez egy hibás döntés volt. Viszont akkor sem hozhattam volna az áldozatot olyan helyzetbe, hogy ki kelljen állnia, ha nem akar beszélni róla. Az igazság az, hogy nincsen rutinunk ebben. Komoly szemléletváltás zajlik a világban, amit most tanulunk meg kezelni. Nincsenek sablonok, és a bőrünkön érezzük, hogy ez a folyamat milyen küzdelmekkel jár. Mi a chartával lefektettünk egy alapot, amihez ragaszkodni akartunk
– nyilatkozta Máté Gábor, aki hozzátette, a belső vizsgálat nem tárt fel hiányosságot vele kapcsolatban, és a társulat bizalma sem rendült meg benne, így nem merült fel, hogy lemondana a pozíciójáról. Egyúttal cáfolta azokat az értesüléseket, miszerint titoktartási szerződést íratott alá a dolgozókkal.
Ami viszont tény, hogy a rendkívüli társulati ülésen, ahol mindent elmondtunk erről az ügyről, külön figyelmeztettünk mindenkit: ami a társulati ülésen elhangzik, arról nem készíthetnek felvételt. Természetesen nem az én érdekemben. Kizárólag a sértettek személyiségi jogainak védelmét tartottuk szem előtt, akik kérték, hogy a nevük sehol ne jelenjen meg.
Hozzátette, mivel magánvádas esetről van szó, csak az áldozat hozhatja nyilvánosságra az ügyet.
Azt, hogy egy hozzá közel álló személy az érintett fél, feldolgozhatatlannak tartja, arra a kérdésre pedig, hogy barátok maradnak-e Gothárral, kitérő választ adott.
Ez most egy más helyzet, mert bajba sodorta a színházat és láthatóan engem is. De hogy értse, milyen súlyú döntés volt számomra azonnali hatállyal kitiltani a Katonából, elmesélek egy történetet: amikor magánéleti válságban voltam '96-ban, Gothár, anélkül hogy kértem volna, megjelent a társalgóban, elővett egy kulcsot, és azt mondta, hogy addig laksz a lakásomban, amíg csak akarsz.
A botrány kirobbanása után – amellett természetesen, hogy a rendezőt kitiltották az intézményből – a repertoárból egyébként csak egy Gothár-darabot vettek le, ennek állítólag praktikus okai vannak. A zaklatási ügy miatt egyébként a rendezőnek szüneteltetnie kell az oktatói tevékenységét a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ahol pszichológus segítségével hallgatják meg azokat a diákokat, akiket Gothár Péter is tanít vagy tanított.