Index Vakbarát Hírportál

Nem hittek elsőre a tolvajoknak, amikor bevallották a most előkerült Klimt-kép ellopását

2020. január 21., kedd 18:31

Múlt szombaton írtuk meg, hogy a szakértők megállapították, hogy tényleg eredeti az a Klimt-festmény, ami 23 éve tűnt el egy galériából, de amit decemberben mégis az épületben találtak meg egy csapóajtó mögött, mikor a borostyánt fejtették le a galéria épületének faláról.  A lopás körülményeiről most újabb részletek derültek ki.

Az 1917-es festmény egy fiatal nőt ábrázol, mögötte zöld háttérrel. 1997 februárjában tűnt el az észak-olaszországi Piacenza egyik galériájából, a Ricci Oddiból. A rendőrség 22 évvel ezelőtti álláspontja szerint egy horgászbottal lophatták ki a festményt a teremből. A keretét eldobták a tetőn, a festményt pedig elrejtették. Évtizedeken át senki sem tudta, mi lett a mű sorsa. Aztán decemberben jelentették be, hogy amikor a galéria külső falairól éppen a borostyánokat szedték le, az egyik kertész talált egy kis csapóajtót: emögött volt ott egy szemeteszsákba csomagolva a Klimt-festmény.

Már akkor felmerült, hogy furcsa, hogy a falba rejtve ilyen jó állapotban megmaradt volna, ezért többek szerint nem is volt végig ott. Mint kiderült, nem is volt végig a falban a festmény: két férfi bevallotta, hogy ellopta egy olasz galériából, majd később visszavitte oda Gustav Klimt Bildnis einer Frau (Egy hölgy arcképe) című festményét, írja az MTI.

A The Guardian brit napilap szerint az olasz rendőrség kihallgatott két férfit, akik vélhetően egy banda tagjai voltak, amely Piacenzában és környékén több tucatnyi rablást hajtott végre. A férfiak először a Liberta című olasz lap újságírójának, Ermanno Marianinak címzett levélben vallották be, hogy ők voltak az 1997-es műkincsrablás elkövetői.

Mariani évekkel ezelőtt ismerte meg az egyik férfit egy másik bűncselekmény elkövetőjeként. Az újságíró az után kapta a levelet, hogy két kertész decemberben megtalálta az elrejtett festményt, mikor a borostyánt fejtették le a galéria épületének faláról. A kertészek egy fémlapot találtak a borostyán mögött, amely egy üreget takart, ahol egy műanyag zsákban elrejtve pihent a festmény.

A levélben az elkövetők azt írták Marianinak, hogy a 60 millió euró (20 milliárd forint) értékű képet 1997 februárjában lopták el, és azt állították, hogy "a városnak szánt ajándékul" adták vissza.

A két elkövető egyike három éve már állítólag bevallotta az újságírónak a lopást, és arra kérte, hogy szervezzen neki egy egyezkedést a nyomozókkal.

Az elkövetők ügyvédje, Guido Gulieri szerint a férfiak már négy éve visszaadták a képet, de ennek homályos részletei mellett az sem derült ki, hogy az eltelt évek alatt hol volt a festmény.

Az ügyvéd annyit közölt, hogy védencei bevallották a lopást, de nem hittek nekik.

A festményt Mariani szerint bizonyosan nem végig a falban található üregben tartották, mert akkor megrongálódott volna az eltelt sok év alatt. A szakértők szerint azonban kisebb sérüléseken kívül a műkincset semmilyen nagyobb károsodás nem érte.

A Klimt-portrét 1997-ben egy piacenzai kiállításon akarták bemutatni az után, hogy kiderült, a festmény az egyetlen "dupla" Klimt-kép, ugyanis a művész egy korábbi munkájára, egy fiatal nő portréjára festette rá. A szenzációs felfedezés után a festményt még a kiállítás megnyitója előtt ellopták.

A nyomozás szerint a tolvajok horgászzsinórral akasztották le a képet a falról, és a nyitott tetőablakon keresztül csempészték ki a galériából, majd lefejtették a keretről. Bár a bűncselekmény elkövetésének indítékai nem világosak, a beismerésre valószínűleg azért szánták rá magukat, mivel bíztak abban, hogy 20 év után a tettük elévült, és nem csukják le őket.

Mariani szerint az egykori képlopás sok hasonlóságot mutat korábbi bűncselekményekkel, például 300 kézirat elrablásával a piacenzai Passerini-Landi könyvtárból 1984-ben. A könyvtárban átalakítási munkák folytak, úgyhogy könnyen el tudták lopni a kéziratokat - emlékeztetett.

Rovatok