Sokan a legmerészebb álmukban sem gondolták volna, hogy a 2015-ben futótűzként elterjedt hashtag, az #OscarsSoWhite, vagyis az „Oscar annyira fehér” mozgalom – igaz, csak kilenc évvel később –, az egész filmipart változásra képes kényszeríteni. 2024-től csak olyan film nyerheti el a legjobb alkotásnak járó szobrocskát, amely fajilag/etnikailag nem fehér bőrű színészeket, női, fogyatékos vagy éppen LMBTQ irányultságú fő-, vagy mellékszereplőket, és ezekből az alulreprezentált rétegekből kikerülő, a gyártásban dolgozó személyeket helyezi előtérbe. Tagadhatatlan, van benne igazság. De mi lesz akkor a filmekkel? Tényleg fontosabb a politika, a PC, mint a sikeres, nívós mozi? Attól függ, honnan nézzük...
2015. január 15-én, a 87. Oscar-gála évében mind a húsz, színészeket érintő jelölést fehér ember kapta. A filmeket bíráló szerv, vagyis az Akadémia akkori állása szerint a tagok 92 százaléka fehér, 75 százaléka férfi volt. E döbbenetes számok láttán indította útjára kampányát April Reign, egy fekete ügyvéd/író/szerkesztőnő, ám hiába folyt a csapból is az #OscarsSoWhite, a 2016-os jelölések is kísértetiesen hasonlóra sikerültek.
Reign akkor úgy vélekedett, hogy ez csakis szándékos lehet. 2020 januárjára javult ugyan a helyzet, az akadémiai tagok 84 százaléka maradt fehér és 68 százaléka férfi, de ez még mindig távol állt attól, amit az emberiség valós arányai mutatnak.
Egészen keddig, ekkor jelentették be ugyanis a pár év múlva életbe lépő új bírálási kritériumokat. A korábbi sémát, a döntően fehér férfiakból álló filmipart „színesíteni” kívánó változtatások sokaknál kiverték a biztosítékot, ám rengetegen látják mindezt elengedhetetlen reformnak, már-már forradalomnak. Reign szerint hosszú még az egyenlő mértékű reprezentációig vezető út, de ez is egy lépés a cél felé.
Az Akadémia új rendelkezései a Legjobb film kategóriájával kapcsolatban a következők:
Az A kategória kifejezetten a színészekhez szól, és legalább az egyik pontot érinteni kell
A B kategória a kreatív vezetőkhöz és a projektet készítő csapathoz szól, az egyik pontot érinteni kell
A C kategória a lehetőségekhez való hozzáférésre vonatkozik, mindkét pontot érinteni kell
A D kategória a közönségfejlesztésre vonatkozik
Nos, ez lenne az új szabályzat. Elsőre erősnek tűnhet, sokaknak másodszorra is az. Ebből a négy fő kategóriából legalább kettőt biztosan ki kell pipálnia annak a játékfilmnek, amelyik jelölésben, sőt, díjban reménykedik.
Az első kategória a 90 évre visszamenő adatok szerint a legnehezebb, de egyben a legkönnyebben kivitelezhető is. Ott van például a 2017-os győztes, a Holdfény (Moonlight) című film. Az első, kizárólag feketékből álló szereposztáson kívül a homoszexualitást filmvászonra vivő alkotás könnyen átmenne az új szűrőn. Csakúgy, mint az idei éllovas, a dél-koreai Élősködők (Parasite), ami a legelső nem angol nyelvű győztes lett a Legjobb film kategóriában.
Felmerül így a kérdés tehát: ha ezek a filmek a regulációk előtt is nyerni tudtak, akkor mi szükség az új szabályokra? Nos, a reprezentáció. Lehet, hogy egy fehér, egészséges ember számára nehéz, sőt lehetetlen elképzelni egy tolószékes vagy egy indián ember életét, de az érintett kisebbség tagjai sem tudnak rengeteg mindenben azonosulni a Hollywoodban előszeretettel mutogatott „mintaréteggel″. Lehet, hogy egy kis emberség szorul majd néhány nézőbe ezután.
Az első kategória harmadik pontját érintő rendelkezés – a történet kisebbségi vonatkozását taglaló pont – vajon eltörölné például az 1915-ös történelmi filmeposz, az Egy nemzet születése érvényességét? Igaz, hogy Oscar-gála ekkor még nem volt, ám mai szemmel nézve borzasztóan bizarr jeleneteket rögzítettek, amelyek igencsak megnehezítenék a 2024-től életbe lépő döntéseket elbírálók munkáját. A filmben a feketéket ábrázoló részt például „blackface”, azaz színesbőrűre festett fehér emberek játsszák ugyanis.
És akkor ott a második kategória, vagyis a képernyőn kívül dolgozók. Elég két pozíció, például egy női fodrász és sminkes (ami manapság is szinte kizárólag női hatáskör), és máris ki van pipálva a képzeletbeli kocka, hiába van tele a film fehér férfi szereplőkkel és alkotókkal. Hol akkor az egyenlő képviselet? Hát, körülbelül sehol.
A filmiparban dolgozók véleményének sem maradunk híján. A Star Trek 2, vagy a Nicsak, ki beszél sztárja, Kirstie Alley színésznő például máris tiltakozott:
"Negyven éve dolgozom a filmművészetben, és 50 éve vagyok az emberi jogok aktivistája. Az ilyen és ehhez hasonló szabályok, melyek egyes filmeket és alkotókat eleve kizárnak a versenyből, diktátorokhoz, és nem művészekhez méltók. Olyan, mintha Picassónak meghatározták volna, hogy miről festhet."
Véleményével nincs egyedül. A 73 éves, korábban kétszer, legjobb főszereplőként és legjobb mellékszereplőként is Oscar díjra jelölt James Woods nem volt ilyen bőbeszédű. Twitteren mindössze ennyit reagált az új szabályokra:
Őrültség.
Dawn Hudson, az Akadémia elnöke azonban védelmébe vette az új szabályokat: Úgy gondoljuk, hogy ez segíteni fogja a filmiparban feltétlenül szükséges változásokat.