Index Vakbarát Hírportál

Feszült várakozás az Emmy előtt

2020. szeptember 19., szombat 06:22

A szeptember 20-i Emmy-gálán kiderül, hogy ebben a különös évben mely szériák érdemelték ki a legjobb sorozat, minisorozat, tévéfilm díjakat. Ha fogadnunk kellene, a Watchmen nagy sikerét jósolnánk, ami 26 jelölést kapott, de a maszkos igazságosztók mellett is szép számmal akadnak esélyes versenyzők.

Jó pár meglepetés található a kategóriák jelöltjei között, érdemes tehát megvizsgálni, hogy a The Television Academy kedvencei hogy viszonyulnak a nézettségi sikerekhez. Nézzük, mely sorozatok vezették a nézettségi toplistákat az Emmy-jelöltek közül!

Vígjátékok

A legjobb vígjáték sorozat kategóriában jelölték a Hétköznapi vámpírok-at, aminek a 2. évada tavasszal debütált az HBO GO-n. Taika Waiti 2019-es sorozatának folytatását nagyon sokan nézték már a karantén alatt, és ha még nem látta, kezdje el, mert az egyik legviccesebb széria a tévében.

Waiti úgy csinál, mintha köztünk élő vámpírokról forgatna dokumentumfilmet, ami e furcsa lények (László, Nándor, Nadja) mindennapi problémáit mutatja be. Az 1. évad nagy poénja, az Energiavámpír a 2. évadban is megjelenik – a való életből mindenki ismeri a hivatalnokot, aki kiszívja a körülötte lévők energiáját, ott ül mellettünk az irodában, leskelődik utánunk, mikor kivisszük a szemetet, vagy éppen a buszmegállóban csap le, hogy ránk öntse semmitmondó dumáját.

A Kominsky-módszer is a vígjáték kategória egyik esélyes jelöltje, ahogy a legjobb férfi főszereplő jelölt vígjáték kategóriában Michael Douglas és a legjobb férfi mellékszereplő jelölt vígjáték kategóriában Alan Arkin.

Kettőjük parádéja ez az életről, halálról, szerelemről, családról szóló kétévados sorozat. Nem lenne meglepő, ha beváltanák a jelöléseket, mert Douglas és Arkin egyaránt olyan természetességgel jeleníti meg a színészt és ügynökét, mintha saját magukat adnák a karakterekben. A Golden Globe-on a sorozatot és Douglast egyébként már díjazták, de Arkinről megfeledkeztek, pedig alakítása semmivel sem gyengébb, mint a 74 éves szívtipró Douglasé.

Dráma

Az Emmy-jelöltek között szerepel Thandie Newton is, akit a Westworld-ben nyújtott alakításáért a legjobb mellékszereplő dráma kategóriában jelöltek. 2018-ban már megkapta az elismerést, de szerencséjére a sorozat hosszúra nyúlik, így újra és újra jelölhetik.

A Westworld 3. évadát a karantén idejére időzítették, ezért aztán nem is meglepő, hogy a nézettségi listák élén jól szerepelt Jonathan Nolan és Lisa Joy sorozata – bár az elégedettségin már kevésbé. Amiért annak idején megszerettük a Westworld-öt, az szinte mind eltűnt az új évadban. Nincsenek érdekes mellékszereplők, kibogózásra váró izgalmas történetszálak, és még mindig nem értjük, miért szorult háttérbe Ed Harris vagy Thandie Newton hangsúlyos karaktere. Bejött ugyan Vincent Cassel, aki karizmatikusan hozza A Gonoszt, de sajnos nem képes pótolni a többiek hiányát. Már készülőben van a 4. évad, igaz, arra még másfél évig várni kell. Nagy kérdés, hogy az első két évad hagyományait folytatja-e, vagy az egyszerűbb szerkezetű harmadikét követi.

A legjobb drámasorozat kategóriában jelölték a Megszállottak viadalá-t, Fiona Shawt pedig, a sorozat Carolynját, az MI6-es kemény rendőrnőt a drámai mellékszereplő kategóriára terjesztették fel. Sandra Oh és Jodie Comer is megkapta a jelölését a legjobb drámai női főszereplő díjra. A Killing Eve, vagyis magyarul a kissé esetlen Megszállottak viadala, tökéletes alkotás: csak szuperlatívuszokban lehet beszélni a színészekről, a történetről, a hangulatról, a zenékről.

A sztori egyszerű: el kell kapni a bérgyilkost.
A sztori bonyolult: a szürke egér nyomozónő vonzódni kezd a hozzá vonzódó bérgyilkoshoz.


És innentől lesz komplikált, illetve faramuci az egész, ahogy a nyomozónő (Sandra Oh) próbálja egyszerre leleplezni és menteni a csinos és őrült bérgyilkosnőt (Jodie Comer már díjazott Bafta- és Emmy-díjas alakítása). Kötelező megnézni, nem véletlenül látták annyian!

Március 27-én indult az Ozark 3. évada a Netflixen. Az idei Emmy-n legjobb női mellékszereplő (Julia Garner), legjobb férfi főszereplő (Jason Bateman) legjobb női főszereplő (Laura Linney) és a legjobb drámasorozat kategóriában jelölték. Tavasszal mindenki tűkön ült, hiszen aki látta az első két évadot, az egyszerűen tudni akarta, hogyan oldja meg Jason Bateman és Laura Linney a pénzmosást, a családi békét, a beilleszkedést.

A 3. évad, akárcsak a Westworld-nél, egészen más lett, mint a korábbiak. Sajnos háttérbe szorultak a gyerekek, viszont előtérbe került Laura Linney karaktere. Olyan érzésünk támad, mintha már ő irányítaná a családot, és nem a férj, aminek köszönhetően a női szál jóval markánsabban jelenik meg ebben az évadban. Itt is számíthatunk a 4. évadra, ám arra nem szeretnénk tippelni, hogy merrefelé halad tovább ez a rendkívül izgalmas sorozat.

Legjobb minisorozat

Ha létezne „legsokkolóbb sorozat” kategória, annak a díját szinte biztos, hogy a képregényes alapokon nyugvó Watchmen érdemelné ki. Egyelőre azonban be kell érnie a legjobb férfi mellékszereplő (Louis Gossett Jr, Jovan Adepo, Yahya Abdul-Mateen II) , legjobb női mellékszereplő (Jean Smart), legjobb férfi főszereplő (Jeremy Irons), legjobb női főszereplő (Regina King), és legjobb minisorozat kategóriákban történt jelölésekkel. A főszereplő Regina King egyébként tavaly már örülhetett a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscarnak és Golden Globe-nak a Ha a Bale utca mesélni tudna című filmben nyújtott alakításáért.

A Watchmen, aktuális politikai vonatkozásain túl is, egy nagyon érdekes széria, egyszerre irreális és valóságos világaival, idősíktologatásaival, a képregényekből ismert Ozymandiast megformáló Jeremy Irons hihetetlen figurájával. 

A Hihetetlen című Netflix-sorozatot a legjobb minisorozat és a legjobb női mellékszereplő kategóriákban jelölték. Tény, hogy Toni Collette úgy hozza a dögös, kemény és szexi rendőrnőt, mintha évtizedekig nem a művészfilmek szürke, csúnyácska, husi átlaglány/átlaganya címkéje lett volna ráragasztva (Muriel esküvője, A család kicsi kincse).

Olyan átalakulás ez, mint a mára sajnos visszavonult Bridget Fondáé a Jackie Brown-ban: sokkoló volt a szőke, haspólós szexi lány a sok művészfilmes, introvertált Bridget-szerep után. A Hihetetlen igaz történet alapján készült 8 részes minisorozat, ami egy kamaszlány bántalmazásáról, majd az éveken átívelő nyomozásról szól.

Miért nem jelölték?

A sok megérdemelt és meglepő jelölés közül fájóan hiányzik a Szexoktatás (Sex Education) című ifjúságinak titulált sorozat. Egy kedves, vicces, valóságszagú sorozat szimpatikus arcokkal, szép, középkorú Gillian Andersonnal, meghatározhatatlan időben és térben.

Nem kell kamasznak lenni ahhoz, hogy élvezzük a szellemes párbeszédeket, az első szerelem bicebócaságát, vagy elgondolkodjunk a másság elfogadásának problémáin. Ez a sorozat a felszínen valóban a kamaszokról szól, nagyon időszerűen, pontosan és tanulságosan, a mélyben viszont mindenkiről, akiben vannak érzések, akinek alkalmazkodnia kell a körülötte lévő világhoz. 

Talán túl reális volt a történet, a szereplők a Westworld és a Watchmen elvarázsolt világához képest? Ugyanez lehet a baj az Ez minden, amit tudok Mark Ruffalo-Derek Cianfrance minisorozattal, mert csak egy jelölést, a legjobb főszereplőét gyűjtötte be Ruffalo. De ennél sokkal többet érdemelt volna, mert a szomorú testvértörténet tele van tökéletes mellékszereplőkkel (a barátnő, a pszichológus, a szociális munkás), jó zenékkel, kikezdhetetlen '90-es évek hangulattal – de vissza-visszaugrunk 10-20-60 éveket is és sosem bicsaklik meg a film.

Ríviai Geralt, a főnéni és a többiek

Most pedig nézzük meg, mire számíthatunk a közeljövőben sorozatok terén! Az már biztos, hogy 2021-ben jön a többek között Magyarországon is forgatott fantasy, a Netflixen legsikeresebben debütáló Vaják 2. évada.

Borító: Aaron Paul és George, a Westworld jelenetében. Kép: HBO

Rovatok