A Concerto Budapest és az Index együttműködése médiatörténeti esemény volt: olvasóink egy nap alatt három Beethoven-koncertet követhettek a Zeneakadémia Nagyterméből.
Hogy vigaszt kapjunk ezekben a szörnyű időkben.
Amikor csak imádkozunk, hogy Úristen, élhessük túl, és a szeretteink is... akkor a zene ad olyasvalamit, amit semmi más a világon
– ezekkel a szavakkal ajánlotta Keller András karmester, hegedűművész, a zenekar zeneigazgatója a koncerteket.
2020. november 28-án a 250 éve született Ludwig van Beethoven tiszteletére több világhírű zenész közreműködésével három koncertet közvetítettünk. Olvasóink a nap eseményeit és videóit visszanézhetik a percről percre közvetítésünkben, ide kattintva.
Az exkluzív koncerteket az Indexen élőben követte a közönség a Zeneakadémia Nagyterméből. A nap folyamán interjúkkal, videókkal és percről percre kommentárral adtunk betekintést a zenekar kulisszatitkaiba.
Kicsit olyan, mint egy zárt kapus focimeccs... de önmagában ünnep most minden koncert
– mondta Baráti Kristóf hegedűművész.
A Beethoven-nap a koronavírus-járvány kellős közepén nyújtott felejthetetlen élményt a zenerajongóknak otthonukban.
Berecz Mihály zongoraművész azt az érdekes kultúrtörténeti ismeretet is felidézte az Indexnek, hogy Beethoven a maga korában
nem mint zeneszerző volt elsősorban ismert, hanem mint improvizációs művész, akkor vették meg a legtöbb jegyet a koncertjeire, amikor az volt odaírva, hogy Beethoven improvizál.
A zeneszerző különben eléggé öntörvényű ember volt, tudta, mit akar, olykor még a császárt is rendre utasította.
2020. november 28-án délelőtt 11 órától Beethoven kamaradarabjainak legjava szólt.
A hegedűre és zongorára írt Kreutzer-szonáta, a Szellem-trió, az A-dúr cselló-zongora szonáta, az a-moll vonósnégyes. A két szonáta zongoraszólamát Várjon Dénes játszotta, kamarapartnere Keller András (hegedű) és Perényi Miklós (cselló) volt. A trióban az egyik legkeresettebb zongoraművész, Balázs János lépett színpadra, a vonósnégyest pedig a 2019-ben nagy sikerrel debütáló Hungarian Quartet szólaltatta meg.
A 18.30-kor kezdődő esti hangverseny fókuszában a szimfonikus zene állt.
Beethoven egyedüli, D-dúr hegedűversenyének már a XIX. században nagy kultusza alakult ki, a romantikus hevületű III. (c-moll) zongoraverseny pedig a mai napig megérinti hallgatóságát. Ez Baráti Kristóf (hegedű) és Berecz Mihály (zongora) interpretációjából is egyértelműen kiderült. Ezt a hangversenyt Beethoven IV. szimfóniája zárt, ami azért is érdekes, mert ez a zenemű a martonvásári Brunszvik-kastélyban született, és anno Berlioz, Schumann és Mendelssohn is a zeneszerző legsikerültebb alkotásai közé sorolta.
A nap legkülönlegesebb programja a 21 órakor kezdődő zárókoncert volt.
Az előadók Beethoven egyik legnagyobb szellemi és technikai adottságokat igénylő művét, a Nagy fúgát adták elő, egymás után háromszor, különböző (vonósnégyes, négykezes, vonószenekari) átiratokban. Az opuszt a zenekar művészeiből alakult vonósegyüttes, a Hungarian Quartet, Balázs János és Berecz Mihály, valamint a Concerto Budapest vonósai szólaltatták meg.
A közvetítés a nézőket olyan technikai, vizuális megoldásokkal kápráztatta el, amelyek lassan a Concerto Budapest koncertfelvételeinek védjegyévé válnak, és amelyek már több nemzetközi elismerést is hoztak.
Szabó Stein Imre, a koncert közvetítésének rendezője azt mondta, hogy
egy filmes igényű zenei felvétel nagyságrendekkel több emberhez tud eljutni a világon, mint egy koncert. Segít megteremteni a klasszikus zene új közönségét.
Az Indexen közvetített streamet 12 kamerával vették fel, az eredmény pedig a beállításoknak, a közeli és távoli képeknek, a lendületes kameramozgásoknak köszönhetően egy látványos koncertfilm, amelyben a hangzás és a zenei élmény is páratlan. A Beethoven-nap képi világáért felelős stáb rendezője Komlós András volt.
Az Index jelen volt a Beethoven-nap próbáin, ahol werkvideót is forgattunk arról, hogyan készül a Concerto Budapest a három különleges koncertre. A kisfilmet a közönség is láthatta a két esti koncert közötti szünetben:
(Borítókép: Marjai Judit)