Index Vakbarát Hírportál

Fröccsöntött filmek szezonja a Netflixen és az HBO-n

2020. december 25., péntek 14:29

Mágia ez, mi más lehetne. Talán még hógömb, amit időnként felráznak, s bár minden eleme ugyanaz, ami visszahullik és amire a hópihék rászállnak, mégis azt gondoljuk, ez valami más.

Mert nézve a nyugati kultúra karácsonyi filmjeinek dömpingjét, könnyen az az érzésünk támadhat, hogy ebben a moziban mintha már jártunk volna. És mintha még a vetített filmek szerepelői is ugyanazok volnának. Csak míg az egyikben ez a csávó, ez a nő a főhős, a másikban már csak húg vagy báty; és aki ebben a filmben a meghódítandó, az a másikban a hódító.

Egyszerű a képlet:

És ha nézzük a filmeket, tényleg minden olyan, mintha egyszer valaki írt volna két nem túl bonyolult karácsonyi történetet, majd az azokban szereplőket és sorsokat véletlenszerűen összekutyulta volna.

Az egyikben van egy szép lány, dolgos, szerény, és van egy herceg.

 A másik történetben van egy  cég, legyen játék- vagy csokigyár.

És az egészben az a szép, hogy sok karácsonyi filmben csupán illúzió a hó, a párbeszédek pedig úgy lötyögnek, mint forró csoki a pöttyös bögre alján, és a közhelyek szövevényes útvesztőjében többnyire csak a zene segít annak megértésében, hogy most könnyed jelenetsor következik vagy drámai szituáció. 

És mégis működik. A manó tudja, miért. Talán mert az év végére annyi kosz rakódik az emberek lelkére, annyi terhet cipelnek a vállukon, hogy még egy hógömbfilm is képes arra, hogy megnyugtassa a lelket, és az elmét elcsendesítse. És azok a filmek, amelyekről már az első képkockától kezdve tudni lehet, hogy a végük hepiend, nem is várunk mást, mint hogy

Mindegy, melyik. A lényeg, hogy felszabadító legyen.

Vagy azért, mert tényleg megérint.

Vagy azért, mert tényleg, és végre véget ér.

(Borítókép: A karácsonyi lovag jelenetképe. Fotó: Brooke Palmer / Netflix)

Rovatok