Vidnyánszky Attila nyílt levelet írt korábbi barátjának, Oliver Reese-nek, a Berliner Ensemble művészeti igazgatójának, reagálva arra a színház által szervezett és az interneten közvetített beszélgetésre, melyen a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem volt a téma. Az angol nyelven elhangzó beszélgetésen Mundruczó Kornél és Enyedi Ildikó is részt vett.
A beszélgetés itt látható.
Oliver Reese még szeptemberben, az SZFE szervezeti és tulajdonosi struktúraváltására, illetve az ezt követő eseményekre reagálva mondta le az együttes részvételét a szintén Vidnyánszky vezette MITEM (Madách International Theatre Meeting) nevű, Magyarországon megrendezett nemzetközi színházi fesztiválon, szolidaritását fejezve ki a diákok akcióival és a távozó legendás tanárokkal.
A szolidaritási akcióhoz a társulat tagjai is csatlakoztak
a tenyerükre rajzolt SZFE feliratokkal és az erről készült fotókkal, melyek a mai napig láthatók a Berliner Ensemble honlapján.
Vidnyánszky a levélben sajnálja, hogy egykori barátja eredménynek tekinti, ha egy másik ország művészeti eseményének sikertelenségéhez hozzájárulhat, és megdöbbenti, hogy Reese azt reméli, ha a BE nem vesz részt a fesztiválon, és erre buzdít másokat is, akkor a MITEM elveszíti nemzetközi jellegét.
A Nemzeti Színház igazgatója és a MITEM vezetője a levélben gőgösnek nevezi a német direktort, tettét pedig, vagyis a társulat szereplésének és az előadásnak a lemondását politikai cselekvésnek.
Elkeserít, hogy politikai céljaid megvalósítása közben nem engem és az általam vezetett intézményt, hanem az egész magyar közönséget és a színházi életet bünteted azzal, hogy visszamondod a MITEM meghívását
– fogalmaz az SZFE kuratóriumának vezetője, aki szerint a MITEM évek óta alkalmat kínál arra, hogy a legkülönbözőbb világlátású alkotók összejöjjenek, és szabadon megmutassák a magyar közönségnek és egymásnak, mit gondolnak a világról, művészetről, színházról. Szerinte a MITEM jó alkalom arra, hogy a politikai megosztottság felett a művészet képezzen hidat.
Aki ebből kivonja magát, és politikáját helyezi a művészet szabadsága elé, az a maga művészetét politikai eszközzé fokozza le. (...) Ha valaki, mint ahogy te is, eredménynek tekinted, hogy kárt okozol a MITEM-nek, hogy megfosztod a magyar polgárokat attól, hogy lássák a német színházi élet jeles műhelyének előadásait, akkor te nem a megbékélést szolgálod, hanem a megosztottságot szítod – fogalmaz Vidnyánszky a nyílt levélben. Majd így folytatja:
– Én művészként, színházigazgatóként, a MITEM vezetőjeként a világnézetileg egyet nem értők közeledésében, párbeszédében bízom, ezen dolgozom.
A Berliner Ensemble a világ egyik leghíresebb, legnagyobb múltra visszatekintő színházi társulata,
minden német színész álma, hogy bekerüljön ide. Reese munkásságáról egyébként a mai napig olvasni a Nemzeti Színház honlapján. Ezt írják róla: A 2008/2009-es évadban Oliver Reese a berlini Deutsches Theater megbízott művészeti igazgatója volt, és a színház Jürgen Gosch rendezte A sirály előadását meghívták a Berlini Színházi Találkozóra. 2009-től 2017-ig Reese a Schauspiel Frankfurt művészeti igazgatója. Ebben az időben a színház látogatottságát rekordmagasságba vitte egy olyan repertoárral, amely a klasszikustól a kortárs drámáig ívelt. A 2017/18-as évadtól a Berliner Ensemble művészeti igazgatója.
A Berliner Ensemble legutóbb 2019-ben szerepelt a MITEM-en Tennessee Williams A vágy villamosa című, rendhagyó felfogású előadásával, melyben a színpad 30 fokos szögben állt, az előadás így jelképezte zseniális módon Blanche fizikai és lelki lecsúszását. A társulat volt a 2019-es év díszvendége.