Index Vakbarát Hírportál

Az orléans-i szűz, a divatikon és az atomtudós

2021. február 10., szerda 17:43

Volt egy kiállítás anno 1968-ban, amikor Budapesten, a Fészek Művészklubban találkozott Jeanne d’Arc, az orléans-i szűz, Oppenheimer, az atombomba megvalósításának vezető tudósa, Robert Kennedy amerikai politikus és Twiggy, a népszerű angol divatikon.

Persze csak a falakon. Kemény György képzőművész művein pop-art stílusban. De hát erre jó a képzőművészet. Meg arra, hogy ugyanez a találkozás megismétlődjön 53 évvel később, vagyis ma, itt a járvány kellős közepén, az online térben a Vintage Galériában.

A színpompás tárlat a témáit az utca, a mindennapi élet, szóval a populáris kultúra elemeiből veszi,

ahogyan a felhasznált anyagok sem csak a klasszikus olaj és vászon: van itt műanyag játék puska, játék kocsi, mézeskalács, újságpapír is. Humor, könnyed hangvétel, ámde súlyos témák. Közép-európai szemlélet. Szemezgetés az egykori, 1968-as kiállítás anyagából.

Kennedy meggyilkolása, a Tróját védő főpap és fiai halála (Laokoón-csoport), a holokauszt (Gyerekkori önarckép), az atombombától való, hidegháborús korszakra jellemző félelem (Hommage à Oppenheimer).

Az egykori kiállítás a pop-art nemzetközi recepciójának kiemelkedő állomása volt, egyúttal a korszak hazai kontextusában úttörő esemény.

A tárlat teljes anyagában hangsúlyos a fotók és különösen a sajtófotók használata: ilyen képeket épít a művész az Hommage à Oppenheimer és a Twiggy felületébe, ahogy a Megölték Kennedyt kiindulópontja is egy sajtóban megjelent felvétel.

A műveket harsány színek és szokatlan tárgyapplikációk jellemzik, amelyekhez a művész egy kisebbfajta játékbolt árukészletét használta fel. A Karambol című képregényszerű mű felületén például két játék autó ütközik össze.

A képeken az áldozatok mellett jelentős – Kennedy esetén a merénylet áldozatánál is nagyobb – hangsúlyt kapnak az elkövetők. Az első pillantásra harsány, vidám forma és a komoly, adott esetben tragikus tartalom között feszülő ellentmondás, valamint a műveket átható ironikus megközelítés az angolszász eredetű pop-arttal szemben sajátosan közép-európai nézőpontot tükröz.

*A tárlat a Vintage Galériában és online is megtekinthető

(Borítókép:  KEMÉNY György: Twiggy mint Jeanne d’Arc, 1967 
fa, wallkyd, újságpapír és tárgyak, 71,5x100x1 cm.  Fotó: BIRÓ Dávid, a Vintage Galéria jóvoltából)

Rovatok