Magyar irodalmi művek 1956–2016 címmel összeállt egy vaskos kötet a Magyar Művészeti Akadémia kiadásában. A szócikkeket ötvenketten írták, háromszázharminchárom szerző hatszázötvenöt kötetét ismerteti.
Az Index Kultúra rovata arútluK című podcastjének vendégével, a kötet két főszerkesztőjével, Pécsi Györgyivel és Falus Mártonnal arról beszélgettünk, milyen szempontok alapján választottak hatvanegy év irodalmi művei közül.
Pécsi Györgyi irodalomtörténész, a Magyar Művészeti Akadémia Kiadó ügyvezetője azt mondja, úgy kell elképzelni ezt a gyűjtő- és válogatómunkát, hogy
kiválogattunk mintegy hatszászötven irodalmi könyvet, de nem a szerzők szerint tettük egymás mellé, hanem a megjelenésük éve alapján, és ha csak a címek szerint megyünk végig, azok alapján kirajzolódik a magyar irodalomtörténet érdekes íve.
Falusi Márton József Attila-díjas költő, a Magyar Művészet főszerkesztője azt mondja,
hogy míg a legtöbb irodalomtörténet néhány főhőst szerepeltet, és az összes többi szereplőt úgy állítja be, hogy a főhősöknek készítik elő a terepet, addig ebben a könyvben mindenki főszereplő.
Vagyis a kötetben nincs különbség a nagy stílusteremtők és a kismesterek között, hiszen, ahogyan Falusi Márton mondja, „hol vagyunk mi attól, hogy megmondjuk, kik a nagy újítók”.
A szerkesztőbizottság tagja volt Elek Tibor, Falusi Márton, Jánosi Zoltán, Márkus Béla, Nagy Gábor, Papp Endre, Pécsi Györgyi, Smid Róbert, Sturm László, Szörényi László, Toldi Éva, Tóth László, Vasy Géza.
A kötetben megtalálható szócikkek alapján kategóriánként, szerzőként is lehet keresni, a beszélgetésből pedig az is kiderül, hogy
Katt a lejátszógombra, és hallgassa meg az arútluK podcastot!
Az Index arútluK podcastjének vendégeivel ezúttal Fekete-Szalóky Zoltán, az Index főszerkesztője és F. Tóth Benedek, az Index kultúrarovat-vezetője beszélget. Hallgassa meg az arútluK podcast korábbi beszélgetéseit a Kossuth-díjról, a sorozatok világáról, a Trónok harca valóságosságáról vagy a pályakezdő színészek nehézségeiről; vagy arról, hogy Puskás Tamás szerint miért pótkávé az online színház, és hogy Grecsó Krisztián miért tért vissza a lírához, amelyet el sem hagyott.