Politikával és cenzúrával vádolja Kálomista Gábor, az Elkxrtuk című film producere a mozihálózatokat, kivált a főváros tulajdonában lévő Budapest Film Zrt.-t. Megkérdeztük Buda Andreát, a Cinema City mozihálózat marketingigazgatóját, valamint Liszka Tamást, a Budapest Film Zrt. vezérigazgatóját, milyen szempontok szerint vetítik ezt a produkciót az október 21-i premier után.
Miért támadja magukat Kálomista Gábor?
Nem az én dolgom ezt megmagyarázni, de az biztos, hogy ennél jobb marketinghúzást el sem tudok képzelni – lásd Tiltott Csíki Sör. Ami be van tiltva, azt mindenki látni akarja, de szerintem ennek a filmnek nincs szüksége ilyesmire, mert enélkül is biztos sokan kíváncsiak lesznek rá.
Azt mondja, hogy maguk egy moziban, egy teremben egyetlen délutáni időpontot ajánlottak fel, amivel ellehetetlenítik a filmjét Budapesten.
Egyetlen filmet sem szeretnénk rossz helyzetbe hozni, hiszen abból élünk, hogy bejönnek hozzánk az emberek filmeket nézni. Nagyon sok és sokféle filmet. A Budapest Film Zrt. öt artmozija mellett egyetlen közönségfilmekre szakosodott filmszínházunk van Budapesten, a Corvin. A forgalmazó által eddig közzétett információk alapján úgy látjuk, hogy az Elkxrtuk a szűk, művészfilmes közönséggel szemben a legszélesebb hazai nézőrétegekhez szól, így az éppen erre szolgáló mozinkban tervezzük indítani, legalább napi egy előadással.
Tehát az ajánlatuk reális a várható nézőszámhoz képest?
Nem is láttuk még a filmet. Volt egy sillabusz, meg egy trailer. Lehet, hogy október folyamán olyan érdeklődés lesz, hogy majd át kell terveznünk a további heteket, de ez szakmai kérdés, és
becsszóra: nem Karácsony Gergely írja a moziműsorunkat.
Akár hiszi ezt Kálomista, akár nem. Nagyon sok magyar film mutatkozik be, sorakoznak a fesztiválok, rendezvények. Tudtuk, hogy az ősz sűrű lesz, de még annál is sűrűbb lett.
Október 21-én jön ki a film, most egyelőre ennyit mertünk vállalni. A munkánk fontos része, hogy megpróbáljuk összehangolni a termeink kihasználtságát a produkciók igényeivel, miközben az a célunk, hogy összességében minél több nézőhöz juthassanak el a filmek.
Bevett dolog, hogy a filmforgalmazók, gyártók ilyen hevesen lépjenek fel saját termékük védelmében.
Ebben az esetben nem egy nagy forgalmazó hozza ki a filmet, hanem maga a gyártó. Nyilvánvaló, hogy aki beleteszi a pénzét és a szívét-lelkét egy produkcióba, az harcol érte. Ez a saját gyereke, és
mindenki a tornasor elején szereti látni a maga csemetéjét.
Amikor egy forgalmazásra szakosodott cég hoz ki egy filmet, amelynek öt-tíz alkotásból álló portfóliója van, a saját filmek is versenyeznek egymással. Ilyenkor – figyelembe véve a vidéki és a pláza-mozihálózatokkal fennálló hosszú távú kapcsolatokat is – bonyolultabb a játszma, lehet sakkozni az időpontokkal, a teremszámokkal. Akinek egy filmje van, amit saját maga készített, annak sokkal szűkebb a játéktere. Ilyen szempontból érthető ez a fajta felindultság.
Ennél a filmnél a politika is erős hangsúlyt kap. Ezzel mit kezdenek?
Ebből nem tudunk jól kijönni, akármit csinálunk. Amikor tavaly februárban kineveztek a Budapest Film élére, azzal kezdtem, hogy nem szeretném, ha a politika betenné a lábát a budapesti mozikba. Én sem azért járok művészmozikba, hogy ugyanazt kapjam, ami mindenhol folyik a csapból. Nálunk hadd nézzenek művészfilmeket az emberek, hagyjuk őket kiszállni a kinti, polarizált világból. Most ezt mi sem tudjuk elkerülni, de igyekszünk korrekt módon viselkedni a film alkotóival és a saját nézőinkkel szemben is. Nem biztos, hogy a közönségünket politikai erők motiválják, amikor jegyet vesznek. Arra ott van minden más médium.
Amennyiben a közönség tömegesen rohanja meg a pénztáraikat, hogy megnézhesse az Elkxrtuk című alkotást, módosítják a műsorukat?
Mozijegyekből élünk, mi leszünk a legboldogabbak, ha telt házakat látunk. Nem vagyunk a saját bevételeink ellenségei. Gáborékkal is igyekszünk jól együttműködni. Az biztos, hogy október második fele igen sűrű lesz, rengeteg film jön ki. Gondolom, hogy a Megafilm szerette volna a nemzeti ünnephez kötni a premiert, még akkor is, ha műsorosztás szempontjából nem ez a leglazább időszak.
Nyolc hónap tehetetlen várakozás után most nagyon sok a munka a mozikban, ami persze okoz nehézségeket, de alapvetően örvendetes állapot. Most nagyjából itt tartunk, egy hónap hosszú idő, meglátjuk, mi történik időközben.
A mozik hosszú kényszerszünete után az idei őszre feltorlódott rengeteg premier között nem könnyű mindegyik filmnek annyi vetítést biztosítani, amennyit az alkotók szeretnének. Ha a leendő közönség érdeklődése indokolttá teszi, akkor az természetesen a műsorrendünkre is közvetlen hatással lesz.
Ez a film szokatlanul nagy hírverést kapott, egy hónappal a premier előtt kijött a trailer, és óriásplakátok is hirdetik, hogy közeleg a bemutató.
Ez nem egyedi eset, sok más filmnek is hónapokkal előtte kijön a trailere, vagy óriásplakátok hirdetik a moziba kerülését. A James Bond- vagy a Toxikoma című film is elég nagy hírverést kapott. A végleges forgalmazási feltételekben még nem állapodtunk meg, folynak a tárgyalások a forgalmazóval.
Tehát a premier után a megafilmes produkciót is olyan nagy teremszámban és gyakorisággal vetítik, mint az új James Bond-filmet?
Én nem ezt mondtam, hanem azt, hogy vannak filmek, amelyek nagy hírverést kapnak a bemutató előtt.
Kálomista filmjét is sok teremben vetítik, mert erős a marketingje, és sok nézőre számíthatnak?
Azt nem tudjuk, hányan lesznek kíváncsiak rá. Még nem zárultak le a tárgyalások a forgalmazóval, ezért még nem tudni, milyen megjelenést kap a film. Tudni kell, hogy nagyon sűrű időszakot választottak a premier számára.
A James Bond-film két hete, a Venom pedig mindössze egy hete fut majd a magyar mozikban október második felében. A Dűne premierje október 21-én lesz, de azokban a napokban jön ki egy halloweenhez kötődő film és egy családi Disney-film is.
Nincs protekcionizmus, egy magyar film sem élvez előnyt a hollywoodi produkciókkal szemben a hazai mozikban?
Miért lenne protekcionizmus? Minden filmnek ugyanannyi esélye van. Amint véget érnek a tárgyalások a forgalmazóval, kiderül, hogyan kerül a termekbe a filmjük. Ez minden esetben a filmtől és a forgalmazótól függ. Minden esetben meg kell nézni, hogy az adott időpontban hány premier lesz. A nemzetközi stúdiófilmekre sokkal előbb megtárgyaljuk a feltételeket, tehát azt is tudjuk, hány termet foglalnak le, milyen időpontban, és ehhez képest tudunk tárgyalni a többiekkel. Ez a film viszonylag last minute-ben került a megjelenési listába erre a hétre, de nem kap jobb vagy rosszabb elbírálást, mint bármelyik más film. Ne is feltételezzünk ilyet, mert erről egyáltalán nincs szó.
Megerősíti, hogy a Cinema City nem mérlegel semmiféle politikai szempontot, amikor eldöntik, hogy egy filmet mikor, hány teremben és hány alkalommal vetítenek le a hálózatukhoz tartozó filmszínházakban?
Kampányfilmeket alapvetően nem szoktunk műsorra tűzni, nem is nagyon vannak ilyenek; ezt a filmet ugyanúgy kezeljük, mint a többit. Az előbb elmondott szempontok alapján döntjük el, hogyan, hányszor és mikor tudjuk levetíteni a premier után. A folytatás pedig azon múlik, hányan vesznek rá jegyet. Amíg van érdeklődés, műsoron tartjuk. Alapvetően mindig a nézők döntenek a filmek utóéletéről minden moziban. Mint mondtam, ez a film igen nehéz kompetitív környezetben kezd. Az is fontos szempont, hogy egy négytermes moziban, mint például a veszprémi, a szolnoki, a szombathelyi vagy a zalaegerszegi mozink, nem lehet akkora a filmkínálat, mint a 23 termes Arénában. Ez minden egyes héten igaz.
Hogyan segítik a magyar filmeket?
Mindig is támogattuk a magyar filmeket, most is több hazai film van műsoron. Tavaly a Covid-bezárások utáni első újranyitáskor magyar filmek hónapjával indítottuk a mozijainkat.
A magyar közönséget érdeklik a magyar filmek?
Ez filmfüggő. Tudomásul kell venni, hogy behatárolt az összeg, amit egy filmkedvelő magyar család vagy pár mozijegyre szán havonta.
Megnézik a kínálatot, és előnyben lesznek a nemzetközi vagy a hollywoodi filmek, hiszen nagyobb a költségvetésük, hamarabb eléri a kampányuk a nézőt.
Mi a helyzet ilyen szempontból az őszödi beszédről forgatott thrillerrel, ami óriási marketinget kapott?
Annyira sok szó nem esik róla, legalábbis nekem nem így tűnik. Talán a munkájából kifolyólag ezt maga másképp érzékeli. Heti négy–hét új film érkezik a mozikba. Sokan gondolják, hogy a Covid miatt visszatartják a filmeket a stúdiók, de pont a fordítottja igaz. Az újranyitás óta torlódnak a premierek. Tehát még egyszer szögezzük le: ez a film is pont olyan elbírálásban részesül, mint az összes többi.
Kálomista Gábor azt mondja, hogy az ő filmjeire pikkelnek a mozihálózatok.
Ezt legutóbb a Zimmer Feri 2-nél hangoztatta, akkor is meg tudtam cáfolni, amit mondott. Azt a filmet azért vettük ki, mert nem nézték. Abban az időben volt egy másik magyar film, ami több hónapja a műsorunkon maradt, mert arra folyamatos volt az érdeklődés a nézők részéről.
Azt is mondja, nem mindegy, milyen napszakban, időszakban vetítik le a filmjeit.
Ezért is fontos, hogy mikorra esik a premier. Október 21-én a Dűnével kell osztozni a bemutató napján. A Toxikomát például egy Marvel-filmmel egy időben hozták ki. Ha nem ezt a dátumot választják akkor, lehet, hogy picivel több jegyet vettek volna rá az első héten. De szerencsére szájhagyomány útján elterjedt, hogy jó, nem is esett semmit az első hét után. A premier dátuma szempontjából az Elkxrtuk nagyon kompetitív környezetben kerül a közönség elé.
(Borítókép: Liszka Tamás 2014. november 22-én. Fotó: Kallos Bea / MTI)