A filmes cégek árbevétele mintegy 40 százalékkal, 239 milliárd forintra esett, az adózott eredményük pedig 64 százalékkal csökken, ez derül ki az Opten és a Positive Adamsky közös elemzéséből. A marketing- és kreatívágazat cégeit vizsgálva az is látszik, hogy a Covid-járvány korlátozásai miatt elmaradó rendezvények 56 százalékos árbevétel-csökkenést és 22 százalékos leépítési arányt eredményeztek.
Az Indexhez eljuttatott kutatás megállapítása szerint a rendezvényekkel foglalkozó cégek és a filmgyártás szenvedte el a legnagyobb veszteséget a pandémia miatt. Előbbieknél az árbevétel 56 százalékkal, az adózott eredmény 78 százalékkal csökkent, a leépítési arány pedig 22 százalékos volt.
A leggyengébb eredményt azonban a filmgyártás produkálta. A szektor árbevétele 395 milliárd forintról 239 milliárdra esett, ami mintegy 40 százalékos csökkenést jelent, míg az adózott eredmény 38,7 milliárd forintról 14,1 milliárdra mérséklődött, ami több mint 63 százalékos csökkenés.
Ez kihatott a személyi jellegű ráfordításokra és a foglalkoztatottságra is: 2015 óta a foglalkoztatottak száma stabilan 6 ezer fő körül mozgott, a személyi jellegű ráfordítások pedig lassú, de biztos emelkedést mutattak. Ehhez képest 2020-ban a foglalkoztatottak száma 6259-ről 4075 főre esett vissza a 2019-es adatokhoz viszonyítva, a személyi jellegű ráfordítás pedig majdnem 50 százalékkal, 28 milliárdról 15 milliárd forintra csökkent.
A jelentés szerint a média és sajtó területén tevékenykedő cégek esetében az árbevétel 20 milliárd forinttal, a cégek száma pedig 8 százalékkal csökkent éves szinten.