Felfokozott érdeklődés a MOME diplomafilmje iránt, nagy sikerrel zajló szakmai programok, nemzetközi előadók, Grafix-vásár és microdosemike-koncert: véget ért a Friss Kakas Animációs Filmnapok.
A MOME Anim és a Friss Hús együttműködésében megrendezett Friss Kakas Animációs Filmnapokon a MOME diploma- és vizsgafilmjei a nagy vásznon mutatkozhattak be. Akkora volt az érdeklődés, hogy a tripla telt ház mellett még egy pótvetítést is meghirdettek a szervezők. A pénteki premiert egy fogadás követte, amelyen két év után végre összegyűlt az animációs szakma számos képviselője.
A bemutatott MOME-diplomafilmek többsége a Friss Kakas után kezdi meg fesztiválszereplését. A Felhők felett (Hárshegyi Vivien) és a Nyugvó köd (Fábián Nikolett) rögtön a világ legrangosabb animációs seregszemléjén, a júniusi Annecy Nemzetközi Filmfesztiválon mutatkozik be. Alexander Gratzer In the Upper Room című munkája májusban a Stuttgartban rendezett ITFS-en, júniusban pedig a zágrábi Animafesten debütál, a The Pattern, Bogyó Péter alkotása pedig szintén az ITFS versenyprogramját erősíti. A magyar közönség több, a Friss Kakason bemutatott premierfilmmel találkozhat majd az idei Friss Húson is.
A 2022-es Friss Kakas egyik különleges eseménye a dán képzőművész és animációs rendező, Uri Kranot előadása volt, aki A lineáris narratívától az immerzív történetekig címmel tartott mesterkurzust.
A rendező az általa művelt VR-dokumentarizmusról beszélt, előadásában azt az elméleti hátteret mutatta be, amely a virtuális valóságba helyezett történetek érthető és átélhető elmeséléséhez szükséges. Egyedi élményt nyújtott, hogy a Friss Kakas közönsége az elmélet megismerését követően be is léphetett a Kranot által teremtett világba: a Velencei Filmfesztiválon is díjazott, a VR-technológiát a szerzői film szolgálatába állító The Hangman at Home-ot nézhették meg az érdeklődők a Toldi előterében
– derült ki a fesztivál közleményéből.
A Friss Kakason Mikkel Mainz dán animációs filmes a közösségi finanszírozás lehetőségeiről tartott mesterkurzust. Mikkel többek között saját, Tales of Alethrion című websorozatán keresztül engedett betekintést abba, hogyan lehet közönséget építeni és egyben tartani.
A Kakas Pitch keretében péntek délután nyolc animációs filmterv mutatkozott be a szakmai zsűri és a nagyközönség előtt. A Friss Hús Nemzetközi Filmfesztivál 100 ezer forint értékű díját Kajlik Eszter és Elek Judit Sára A legrosszabbkor című animációs dokumentumfilmterve nyerte.
A film története a szülészeti erőszak témáját dolgozza fel. A zsűri az indoklásában kiemelte, hogy A legrosszabbkor egy fontos, de tabusított témában indíthat társadalmi párbeszédet, a díjjal pedig az alkotói felelősségvállalás fontosságát is szeretnék hangsúlyozni.
A Kakas Pitch másik díját Diószeghy Dániel The Way Out című filmterve kapta. A hétpercesre tervezett rövidfilm egy, a munkahelyi monotonitástól szenvedő raktári munkás és a számára kiutat kínáló televíziós műsorvezető történetét mutatja be. A zsűri a történet, a látvány és az alapgondolat egységét, valamint a pitch meggyőző erejét emelte ki. A The Way Out ezzel az idei Friss Hús pitchfórumára nyert meghívást.
A MOME Anim hallgatói ötödször rendezték meg a Grafix-vásárt: szombaton benépesítették a Toldi Mozi előterét, és képeslapokat, illusztrációs nyomatokat, matricákat, picture bookokat és zineket árultak a Friss Kakas közönségének. A MOME-s gyökerekkel is rendelkező microdosemike zenekar a jazz, a világzene, a népzene, a klezmer és a pszichedelikus rock elemeit ötvözve táncoltatta meg szombat este a közönséget.
(Borítókép: A microdosemike zenekar koncertje. Fotó: Oláh Gergely Máté)