Index Vakbarát Hírportál

Tom Waits és a mélytengeri gasztrohorror

2022. április 27., szerda 18:05

Az Örkény István Színház a 2022/2023-as évadban nyolc új premiert, köztük hat ősbemutatót tart: az előadások között klasszikus drámák, kortárs vitadráma, monodráma, zenés, illetve a színészek improvizációira épülő produkciók egyaránt megtalálhatók.

Mácsai Pál igazgató szerint tudomásul kell venni, hogy megváltozott a színházi környezet: az Örkény István Színház évadismertető sajtótájékoztatóján elsőként a internetet, a digitalizációt említette, másodikként a Covidot, amely a a színházi működés alapját vette el, hiszen nem lehetett összegyűlni, és a megváltozott helyzetben úgy kellett megtalálni a közönséggel a kapcsolatot, hogy közben ne veszítsék el a színház művészi horizontját, harmadikként pedig a politikát hozta szóba. Utóbbival kapcsolatban a főváros pénzügyi helyzetét emelte ki, hangsúlyozva:

A városvezetés vitézül próbálja tartani a kulturális intézményeit – köztük az Örkény Színházat –, de azért nem dúskálunk.

Mindez a repertoárban is megmutatkozik: egyrészt a közönségnek újat és új módon kell nyújtani, másrészt meg kell gondolni minden kiadást. Lesz például olyan bemutató, amelyhez nem készül se díszlet, se jelmez: mindig az adott díszletbe tesznek le nyolc széket, és ott játsszák el Ferdinand von Schirach kortárs német szerző Isten munkacímet viselő vitadrámáját Mácsai Pál rendezésében. Az előadás alapfelvetése – a szerző Terror című darabjához hasonlóan –, hogy a közönség bevonásával tematizál, jelen esetben a méltóságteljes megöregedés és halál kérdését.

Rendhagyó Liliom

A bemutatók sorát egyébként október 7-én Molnár Ferenc Liliom című világhírű drámája nyitja, Kovács D. Dániel rendezésében. A címszerepet Patkós Márton, a női főszerepet pedig Józsa Bettina játssza. A klasszikus művet egyáltalán nem klasszikus módon adják elő – kevesebb lesz benne a ligetromantika, mint a jelen korunkra való utalás. Olyan izgalmas formanyelven adják majd elő, mint amilyen izgalmas Szabó Magda Az ajtó című darabjának koncertszínházi feldolgozása volt.

December 21-én mutatja be a társulat a Robert Wilson, Tom Waits és William S. Burroughs nevével fémjelzett The Black Rider című kultikus zenés előadást Polgár Csaba rendezésében. Az évad utolsó nagyszínpadi bemutatóját pedig Ascher Tamás jegyzi rendezőként: ez április 21-én Jean-Luc Lagarce kortárs francia szerző A várományos című fergeteges komédiája lesz. Mácsai szerint két órán keresztül beszélnek benne, és közben nem mondanak semmit  de mindezt nagyon viccesen teszik. 

Hat medúza egy tepsiben 

Az Örkény Stúdióban Gáspár Ildikó Henrik Ibsen Solness című drámáját rendezi, Kárpáti Péter írja és rendezi a Tejfakasztó munkacímű, a színészek improvizációira épülő produkciót. Áprilisban Hat medúza egy tepsiben – Mélytengeri gasztrohorror címmel Fekete Ádám készít előadást az apaságról, az évad utolsó bemutatója pedig a Dávid Attila által írt és rendezett Emma lesz, Kerekes Évával. A színház folyamatosan gondolkodik kortárs szerzőkben, de a nagyszínpadra illő darabot nem találtak, olyan művet pedig kockázatos lenne ott műsorra tűzni, amelyből még egy betű sincs megírva.

ÖrkényKör néven megújul a pártolói tagság, a MecénásKÖR tagjai pedig olyan csomagot kapnak, amely az elsőbbségi jegyvásárlás, a kedvezmények és az exkluzív találkozók mellett három nagyszínpadi bemutatón való részvétel lehetőségét is tartalmazza: a színház felfogásában szükség van a polgárok azon körére, akiknek fontos, hogy a színház legyen és működjön.

További változás, hogy korábbi szerepeit megtartja, ám távozik, és szabadúszóként folytatja Dóra Béla, viszont a társulathoz szerződik Friedenthal Zoltán, aki korábban a Pintér Béla és Társulata, a Narratíva Társulat és a Katona József Színház előadásaiban is szerepelt.

(Borítókép: Örkény István Színház)

Rovatok