Signe Wiese, a LEGO Csoport vállalati történésze a márka örökségének, valamint a családi tulajdonú cég esszenciájának, lényegének és jelentésének dokumentálásával, hitvallásának terjesztésével foglalkozik. Az Index egy sajtóút keretében a LEGO bölcsőjébe, a dániai Billundba látogatott, ahol Signe Wiesével beszélgetett arról, hogy mit csinál egy LEGO-historikus.
Az 1932-ben alakult LEGO idén ünnepli kilencvenedik születésnapját, Signe és kollégái a vállalat történetének őrzői. Ők azok, akik szinte mindent tudnak a cég gazdag múltjáról, kezdve az első kocka megalkotásától az első LEGOLAND-park megnyitásán át az első minifigura bemutatásáig: amolyan élő lexikonjai a globális sikerig vezető útnak.
Vállalati történészi munkája során Signe különös figyelmet fordít arra, hogy a LEGO történetével és értékeivel kapcsolatos ismereteket nemcsak a kollégáinak, de a partnereknek és a látogatóknak is átadja. A LEGO-történészek vezetett túrákat szerveznek a LEGO Csoport magánmúzeumában, cikkeket írnak, podcastokat és videókat tárolnak a cég történetéről.
A történész- és levéltároscsapat többi tagjával együtt Signe a cég történetének megőrzésével és dokumentálásával is foglalkozik. Ez magában foglalja a hatalmas archívumban található több ezer dokumentum kezelését.
Amikor megtudtam, hogy a LEGO-nak saját történésze van, rögtön felmerült bennem a kérdés:
miért fektet a LEGO ekkora hangsúlyt arra, hogy megismertesse a világgal a múltját?
Signe szerint a cég elsősorban a munkavállalókkal akarja megismertetni a LEGO történetét, hiszen ahhoz, hogy a folyamatosan változó és növekvő vállalat jelenében kiigazodjanak, létfontosságú a múlttal is megismerkedniük. A LEGO jelzői – minőség, kreativitás, képzelőerő – ugyanis már a LEGO születésének pillanatától kezdve részei a cég profiljának.
Azért hangsúlyozzuk ennyire a múltunkat, hogy az emberek megértsék, miért vagyunk most olyanok, amilyenek, emellett pedig fontos, hogy súlya legyen a hitvallásunknak. Egy cég könnyen beszél, bárki mondhatja, hogy milyen elveket vall, de ha kilencven éve ugyanazokat a szempontokat tartja fontosnak, akkor a mondandója valóban hiteles.
A történész végzettségű Signe újságíróként és múzeumokban is dolgozott, mielőtt megtalálta a helyét – és önmagát – a LEGO-nál.
A dánok szívében a LEGO különleges helyet foglal el, mindenki itt szeretne dolgozni. Ezek a játékok gyerekkorunk óta velünk vannak, nem mellesleg presztízskérdés egy itteni állás. Amikor történésznek tanultam, még nem tudtam, hogy vállalati történészek is vannak, pláne nem azt, hogy a LEGO-nál is van ilyen munkakör. Amikor megláttam a felhívást, azonnal felkaptam a fejem.
Feladatai legtöbbször megegyeznek egy átlagos múzeumi dolgozó feladataival: gyűjtöget, rendez, kategorizál. Az archívumban a valaha készült összes legókészlet megtalálható, emellett dokumentumok, hivatalos iratok, eredeti kéziratok – a száraz rész – is fellelhetők, amelyek segítik Signe és kollégái mindennapi munkáját, a LEGO történetének feltárását és elmesélését.
Az újonnan megjelenő készletek automatikusan bekerülnek az archívumba, sokszor a fizikai példányok, máskor több terrabájtnyi adat kerül a rendszerbe. Signe és kollégái folyamatosan figyelemmel kísérik az aukciókat és a magángyűjtők kollekcióit is, hogy felvásárlással bővítsék a kollekciójukat – elsősorban a régebbi, fajátékokból vásárolnak.
A múzeumi munka mellett Signe kommunikációs feladatokat is ellát, hiszen a külsős partnerekkel is kapcsolatban áll – ilyen keretek között beszélgetünk mi is a LEGO Idea House irodájában.
A LEGO történetének legfontosabb mérföldköve minden bizonnyal a ma ismert műanyag kocka (tégla) megjelenése 1958-ban, Signe szerint azonban keveset beszélnek arról, hogy mekkora jelentősége volt az első műanyagfröccsöntő gép beszerzésének.
Ha az alapító, Ole Kirk Kristiansen nem vette volna meg a gépet, a cég talán soha nem kezdett volna bele a műanyag termékek gyártásába, a mai formában ismert kocka pedig nem létezne.
Dánia nemzeti történelmének szerves részét képzi a legó: a dán gyerekek kis túlzással építőkockával a kezükben születnek, a nemzet borzasztóan büszke, hogy egy családi tulajdonú cég ilyen mértékű globális sikerre tett szert.
A LEGO hitvallása megegyezik Dánia értékrendjével is: szerény hozzáállás, minőségi munka. Ez tipikus dán gondolkodásmód
– vallja Signe Wiese.
(Borítókép: Gáll Anna / Index)