Az HBO Max felületéről számos sorozat előzetes bejelentés nélkül, egyik pillanatról a másikra elérhetetlenné vált, köztük a frissen bemutatott magyar sorozat, A besúgó is.
Kedden még Endre bá' látott el minket apai jó tanácsokkal a bűnözés terén, és Demeter Gerit is egy sakkozó előrelátásával láthattuk barátai és a rendszer között lavírozni. Szerdán viszont akik arra keltek, hogy tovább kalandoznának a Miklósi családdal, vagy belekóstolnának a nyolcvanas évek egyetemi-főiskolai létezésébe, már nem tehették ezt meg.
Az Aranyélet és A besúgó is lekerült az HBO Max platformjáról, méghozzá minden előzetes bejelentés nélkül.
A semmiből jött eltávolítás nem csupán ezt a két sorozatot érintette, az európai és latin-amerikai tartalmak jelentős része elérhetetlenné vált, de a magyarokat a két sikerprodukció érinti leginkább érzelmileg.
Az HBO rövid közleményt adott magyarázatként, ami éppen szűkszavúságában beszédes.
Az egyértelműen látszik, hogy a csatornát is váratlanul érte a döntés, illetve fontos leszögezni, hogy a tartalmak eltávolításáról nem a magyar HBO döntött, tehát azok a szárnyra kapott teóriák, miszerint politikai nyomás miatt tűnhetett el két olyan produkció is, merthogy mélyen megmártózik közéleti kérdésekben, eléggé valószínűtlenek.
A szerdai hirtelen sokk után árgus szemekkel figyeltük a nyugati sajtót, milyen magyarázattal szolgálnak a csalódott előfizetőknek. Ám mivel amerikai gyártású sorozatokat nem igazán érintett a hirtelen jött kínálatkurtítás, az HBO Max-előfizetők legnagyobb részét pedig nem hozzák lázba az európai alkotások, így a Warner Bros. Discovery nem vesztegette energiáját közlemények írásába.
Idén áprilisban a Discovery megvásárolta a WarnerMediát. A két médiaipari vállalat összeolvadásáról akkor a kreatív.hu számolt be. Az így létrejött cég, a Warner Bros. Discovery vezérigazgatója és elnöke, David Zaslav már akkor azt nyilatkozta, hogy a
streamingharcot, nem a költekezési versenyt szeretnék megnyerni.
A Discoverynek az üzlet miatt hatalmas adósságot kell törlesztenie, a költségeket pedig a létező legtöbb módon próbálják csökkenteni. Például egy hónap működés után megszüntették a CNN+-t, illetve leállítottak minden túl költségesnek ítélt projektet, ennek a döntésnek esett áldozatául J. J. Abrams sci-fije, a Demimonde is.
Amerikában az üzleti beszámolók könyvelési mérlegfordulója június 30., valószínűleg ez a dátum sürgethette meg a döntéshozókat, hogy eltávolítsák a túl költségesnek ítélt tartalmakat.
Kíváncsiak voltunk, hogy egy sorozatnak vagy filmnek milyen költségei lehetnek, miután már leforgatták és fel is vették a kínálatba, ezért felkerestünk egy producert. A neve elhallgatását kérő filmes szakember kérdésünkre, hogy mégis milyen üzleti megfontolás állhat a váratlan döntés mögött, két lehetséges opciót vázolt fel teóriaként.
Hiába várunk további magyarázatra, valószínűleg nem mostanában kapunk bővebb felvilágosítást Az HBO Max magyar képviselete a tegnap megjelent pár mondatnál többet nem tud mondani. Kerestük A besúgó alkotóstábját is, de az ügyben egyelőre nem kívánnak nyilatkozni.
Akármi legyen is a döntések hátterében, az tisztán látszik, hogy a streaming-platformok az elmúlt években jellemző túlköltekezésben behúzták a kéziféket. A Netflix, ami a legnagyobb streaming-szolgáltatóplatform, idén először veszített előfizetőiből, így a cég tömeges leépítésekbe kezdett. Áprilisban jelent meg a hír, hogy 200 ezer előfizető szüntette meg szerződését, az akkori becslések további kétmillió felhasználó távozását jósolták. Erre a hírre a befektetők egy része gyorsan túladott részvényein, amelynek értéke így alig egy nap alatt 35 százalékot zuhant.
A Netflix mindig is zászlóshajóként funkcionált, így nem csoda, hogy miután a többi hajó végignézte, ahogy a streaming-Titanic nekiütközik egy jéghegynek, ledobták a vasmacskákat, és tisztes távolságból, megfontoltan próbálják szemlélni a fogyasztók tengerét, hogy eldöntsék, merre és milyen sebességgel haladjanak tovább.