Index Vakbarát Hírportál

Fizetnek tb-t a krisnások?

2022. augusztus 24., szerda 15:31

Most minden kiderül, ugyanis száriba öltözött nők és kopasz-copfos férfiak tömegei kezdtek a nyáron TikTok-karrierbe.

Mit tudunk a Krisna-tudatú emberekről? Mivel erre a válasz valószínűleg egyénenként változik, ám reális képet szerettünk volna adni arról, hogy mi él a fejekben, elmerültünk az internet véleménykifejtős, kérdésfeltevős fórumbugyraiban.

Vannak, akik szerint a krisnások:

Nagyjából ezeket a mondatokat lehetett ismétlődve felfedezni. Annyi biztos, hogy kevesen állnak a témához semlegesen. Ha a krisnások felmerültek egy topicban, a vélemények mindig valamilyen érzelemmel átitatva fogalmazódnak meg. De nem csak itt mutatkozott meg a kettősség, azt is észre lehet venni, hogy akik véleményt formálnak, vagy egyáltalán nincsenek tisztában azzal, hogy mit jelent a Krisna-tudat, vagy kifejezetten edukáltak a témában, de az világosan kirajzolódik, hogy az utóbbi csoportba tartoznak kevesebben. Legalábbis tartoztak, egészen mostanáig, ugyanis

az elmúlt hónapban ellepték a TikTokot a Krisnások,

akik töménytelen mennyiségű videót gyártanak életmódjukról, így most azokra a kérdésekre is választ kaphatunk, hogy fizetnek-e tb-t (igen) vagy hogy megházasodhat-e náluk egy szerzetes (igen).

A TikToknak hatalmas ereje van, erre lassan mindenki rájön. Kezdődött azzal, hogy kitermelt egy újabb influenszergenerációt, akik az egyperces videókkal értek el több százezres követőtábort. Majd mindez folytatódott – főleg a pandémia alatt –, amikor hirtelen az egész világnak lett ideje megismerkedni ezzel az addig tinik által uralt és támogatott alkalmazással – azzal, hogy kisvállalkozók, főként kézművesek kezdték el használni a TikTokot saját termékeik népszerűsítésére.

A harmadik hullámban megjelentek azok az arcok, akik nem TikTokon, hanem máshol lettek híresek, ismertek vagy csak hírhedtek, de nem akartak kimaradni a buliból. Majd a negyedik hullámban a cégek körében kezdett elterjedni a TikTok, mert rájöttek, hogy ha el akarják érni a fiatalokat, és humoros vagy inkább trendi videókkal építeni a brandjüket, ezen a platformon ezt minimális energiabefektetéssel és némi kreativitással könnyedén megtehetik.

MOST PEDIG JÖTTEK A KRISNÁSOK.

Azonkívül, hogy a krisnások színes ruháikban néha végiglejtenek Siófokon, miközben zenélnek, táncolnak és énekelnek, illetve a hozzájuk köthető Ételt az Életért Alapítvány napi szinten biztosít rászorulóknak étkezési lehetőséget, elég aktívan jelen vannak a social mediában. Facebook-oldaluk és YouTube-csatornájuk kifejezetten aktív, rengeteg tartalmat gyártanak és töltenek fel, ami az életmódjuk mélyebb megismerését szolgálja.

Az tehát nem új keletű, hogy a magyar Krisna-hívők nyilvános videókat osztanak meg hétköznapjaikról. A TikTok ereje viszont megkérdőjelezhetetlen; a platform zenetrendjei a slágerlistákra is hatással vannak, felkapott videói a közbeszédre is befolyással bírnak, így szinte elkerülhetetlen volt, hogy a közösség ezt a csatornát is bevesse üzenete átadására és terjesztésére. A magyarországi Krisna-tudatú hívők egyre többen regisztráltak és kezdtek TikTok-karrierbe, tehát nagyon ügyesen kihasználták a platform algoritmusának előnyeit.

Hare Krisna, Hare TikTok

Mindemellett kimondottan aktívak, és rengeteg, kommentben érkező kérdésre válaszolnak. Kezdve onnan, hogy mit jelent a fejükre festett tilaka, hogy hol és milyen körülmények között szállnak meg a zarándoklatokon, hogyan mosogatnak földdel, egészen odáig, hogy ha a Krisna-völgyben nincs áram, mégis miként élnek, illetve hogyan TikTokoznak.

Saját történeteiket is többen elmesélték, hogy miként jutottak el a Krisna-tudathoz, illetve a budapesti templomukba és a Krisna-völgybe is csábítják azokat, akiket érdekel ez az életforma, és többet szeretnének róla megtudni.

Merthogy krisnásnak lenni nem egy egyszerű, ugyanis a hétköznapi cselekedetekre is hatással van. Rengeteg dolgot határoznak meg a vallási előírások. Korán kelnek, nem esznek húst, kerülik a bódító és mámorító szerek használatát, törekednek a fenntartható életre, kizárólag gyermeknemzés céljából élnek szexuális életet, és számtalan más dolog. A krisnások különbséget tesznek a test és a lélek között, úgy vélekednek, hogy a test hasonló, mint egy ruha, amit viselünk, viszont a tudatunkat a mi felelősségünk felébreszteni.

A Krisna-tudat alapvetésének a védikus szentírásokat tekintik. A hívők szerint Krisna az Istenség Legfelsőbb Személyisége. Magyarországon 1970 óta vannak jelen Krisna-hívők, ám csak 1989-ben történhetett meg az egyház bejegyzése, azóta is Magyarországi Krisna-tudatú Hívők Közössége néven vannak jelen. Aki pedig többet szeretne tudni a száraz Wikipédia-adatoknál, elég, ha felcsapja a TikTokot, mert egészen biztos, hogy némi lapozgatás után az ember belebotlik egy Krisna-hívő profiljába.

Úgy tűnik, hogy ez a zárt közösség most találta meg az a csatornát, amelyen a legkönnyebben érik el a potenciális Krisna-hívőket, adakozókat. Érdekes látni, hogy a magyarországi Krisna-közösség ugyanazt a metódust követi saját terméke népszerűsítésére, mint a legnagyobb cégek, a kisvállalkozások vagy akár a self-brandinget követő influenszerek. Láthatóan befogadó platformra találtak, ugyanis ezek a videók rövid időn belül több ezres, akár több tízezres megtekintést értek el, tehát már most több emberhez jutottak el, mint egy Balaton-körüli gyalogos zarándoklaton.

(Borítókép: Radzsat Gupta / EPA / MTI)

Rovatok