Mesterkód címmel musicalt írt Molnár Ferenc Caramel. A bemutatóra ugyan még 2022. december 3-ig várni kell, de ízelítőt már kaphatunk az új zeneműből, melynek érdekessége, hogy abban Caramel és Palcsó Tamás, a Megasztár 2. szériájának két egykori döntőse ismét együtt lép színpadra a Budapest Arénában.
Caramel és alkotótársai a Petőfi-bicentenárium különleges produkciójának szánják a Mesterkód című romantikus musicalt. Ebben Caramel a szerelem örökkévalóságát mutatja be, és az ígéri, mindezt izgalmas fordulatokon keresztül láthatjuk.
A történet minden elemében összefügg Caramel életével, valamint azzal a hangzásvilággal és dalszövegkultúrával, amellyel az énekes-zeneszerző egyedülálló a hazai zenei porondon. A Mesterkód egyik főszereplője ugyanis (Palcsó Tamás alakítja) az emberek lelkének adatait gyűjtő és feldolgozó, úgynevezett Lélekstatisztikai Hivatal szerelmi csalódásoktól sebzett munkatársa,
aki megalkot egy operációs rendszert, amit Lélekdonor 2-nek nevez el.
A mesterséges intelligenciát Lutter Imre személyesíti meg, akitől azt kéri, hogy keresse meg számára a boldogságot – elsősorban a gazdagságon keresztül. A számítógépes program azonban a szerelmet mutatja egyetlen lehetséges útként, és időutazásokon keresztül kulcsfontosságú jeleneteket hív elő a fiatalember múltjából és a jövőből. A boldogságkeresésben részt vesz Nika (Veres Mónika) is, ő Palcsó hivatali kolléganője.
A musical párbeszédeit Petőfi Sándor szerelmes versei szövik át, bizonyítva ezzel a költő jelenkori aktualitását, frissességét és örökérvényűségét, miközben az egymást váltó, humoros, máskor nagyon mély érzéseket előhívó szöveges és zenés részek több ponton is katartikus élményt nyújthatnak a nézőknek.
Az Index megkereste Caramelt, hogy megtudja, hogy amikor eldöntötte, hogy megírja a Mesterkódot, mi motiválta abban, hogyan szólaljon az meg. Az énekes így felelt:
Egyfelől felkérés érkezett Lutter Imrétől, a Magyar Versmondók Egyesületének elnökétől, akivel már korábban is dolgoztam együtt, másfelől elérkezettnek láttam az időt, hogy a Petőfi 200 emlékév okán ötvözzem a két szenvedélyemet: a zenét és a költészetet. Nyilván a zene az, ami az embereknek először eszembe jut rólam, de a versek is különös helyet foglalnak el a szívemben. Ugyan messze nem költészeti alkotások, de a dalaim szövegeit is én írom. Ilyenkor gyakran irodalmi, költészeti forrásból merítek.
A Mesterkód leirata szerint az előadás egyik üzenete, hogy az adatokra és elemzésekre épülő, gépiesített világunkban mennyire fontosak az emberi kapcsolatok, a valódi találkozások és az érzelmek, amiben a költészet és az őszinteség lehet a kulcs. Az előadást végigkísérik a Lélekdonor című dal motívumai, de számos vadonatúj slágert is hallhatunk.
A zenét és a dalszövegeket Molnár Ferenc Caramel írja, és Lutter Imrével már hónapok óta dolgozik a dalokon. A történetet a rendező Olt Tamás és szerzőtársa, Váradi Szabolcs jegyzi. A szereposztásban Szulák Andreát, Trokán Pétert és Bakos-Kiss Gábort is láthatjuk, valamint a produkcióban két kaposvári színészhallgató, Balaskó Bence és Németh Klára is közreműködik.
Arra is kíváncsiak voltunk, miért éppen a musical műfaját választották, erre Caramel így válaszolt:
A musical egyfajta modern, könnyűzenei opera. Nem véletlenül népszerű a rockopera is. Már gyerekkoromban vonzott a műfaj: a Hair, a Jézus Krisztus Szupersztár, vagy akár a Padlás, olyan korszakos klasszis, amit egész egyszerűen nem lehet megunni. Teljesen más élmény a dalokat egy történetben, egy zenés darabban hallgatni, mint önmagukban, vagy akár egy album keretében. A musicaleket a dramaturgián túl körülvesz egyfajta atmoszféra, egy olyan környezet, ami olyan dalok, betétek bevállalását is lehetővé teszi, amik önmagukban nem lennének kiadhatók. Nagyon élveztem az alkotói folyamatot, és őszintén szólva már hiányzott is az, hogy kicsit kilépjek a popzene sablonjából.
A musical jelmezeit az X-Faktor 5. évadának második helyezettje, a képzőművészettel foglalkozó Horányi Juli tervezi, a díszlet Wilhelm Judit munkája. A szinte csupa ledfalból és animációból álló virtuális díszlet mellett a látványt Fejes Kitty koreográfiája teszi teljessé, amely attól is különleges, hogy a táncosok mellett színinövendékek is részt vesznek benne.
A 2022. december 3-án este, a Budapest Arénában debütáló musical próbái már javában zajlanak, többek között a Fővárosi Művelődési Házban, a Magyar Versmondók Egyesületénél. Ennek megfelelően Lutter Imre a musical egyik főszereplője és ötletgazdája az, aki választ adott az Indexnek arra a kérdésre, hogy a Mesterkódban miért éppen Petőfi Sándor költészetéhez nyúltak vissza?
Petőfi Sándor költészete annyira mai, hogy a legtöbben nem is tudják, mennyire. Ez a huszonéves srác, aki kétszáz éve született és épphogy megérte a felnőttkor kezdetét, olyan, mintha csak ma írt volna a szerelemről: nem a múltból üzen, hanem a jövőből szól vissza. Ez az, amit az iskolában nem tanultunk róla, mert nem az embert kerestük, hanem elemeztünk és adatokat memorizáltunk. Olt Tamás és Váradi R. Szabolcs szerzőtársak közös munkája révén egy nem mindennapi időutazás részese lehet a közönség. A Mesterkód musicalben a mai párbeszédekbe belesimulnak Petőfi időtálló idézetei, amik teljes harmóniában vannak a Caramel által írt dalok zenéjével és szövegével. Így lehet egyszerre hatalmas sláger a dal és a vers.
(Borítókép: A Mesterkód musical szereplői. Fotó: Magyar Versmondók Egyesülete)