Tracy Letts Pulitzer- és Tony-díjas író darabjával bővült a Thália Színház repertoárja, címszerepben Szabó Győzővel. A Killer Joe nem fél megmutatni az erőszakot és a szexualitást, a színészek pedig egytől egyig tökéletesen hozzák a karaktereket.
A Télikert debütáló előadása igazi különlegesség, hiszen Magyarországon először játsszák az 1993-as darabot. A Killer Joe-t sokan a 2011-es filmváltozat miatt ismerhetik Matthew McConaughey főszereplésével.
A történet szerint az Egyesült Államokban, Texasban járunk egy lakókocsiparkban. A sztori fő mozgatója a drogos Chris (Kuttner Bálint) illik a képbe: a dílerét és egyéb tartozásait anyja spontán megöletésével – és az ebből remélt, húgát illető örökséggel – igyekezne rendezni. Killer Joe (Szabó Győző) rendőr, emellett félállásban bérgyilkos, simán elfogadja a megbízást. Csakhogy mivel Chrisnek nincs pénze az előlegre, kénytelen a húgát, Dottie-t (Tóth Eszter) letétbe helyezni Killer Joe-nál, míg az anya meggyilkolása meg nem történik.
Ez egy viszonylag régebbi amerikai feketekomédia, de még ma is nagyon aktuális. Beszélhetünk itt a szexuális erőszakról vagy a kábítószerekről. Ez pedig még semmi ahhoz képest, amik történhetnek a mai magyar valóságban
– mondta Szabó Győző az Indexnek.
Az előadás rendezője, Mózes András jól elkapta azt az amerikai hangulatot, ami mégis érthető a magyar közönség számára is. A díszlet különösen aprólékos kidolgozása, amit Bagossy Leventének köszönhetünk, olyan szinten teszi emberivé a színpadképet, hogy a néző simán elhiszi, hogy ebben a „lakókocsiban” évtizedek óta élnek.
A színészi alakítások bőven száz százalék felettiek, az ötfős darabban mindenkinek van ideje csillogni. Tóth Eszter Dottie-ja az egyik pillanatban megnevettet, utána pedig legszívesebben hangosan felüvöltenénk, amikor valami erőszak éri. Bede-Fazekas Szabolcs és Szabó Erika pedig tökéletesen időzítik a vicces pillanatokat. A Christ alakító Kuttner Bálint – akit első budapesti kőszínházas szerepében láthatunk – ideges, örökmozgó, hadaró stílusa jó kontrasztban van a veterán Szabó Győző játékával.
Nagy kihívásokat láttam a karakterben, mert én nem feltétlenül vagyok az az ember, aki a falnak megy. Viszont azt nagyon át tudtam érezni, hogy ez a srác, Chris, ha valamit elhatároz, azt végig is akarja csinálni. Ezt teljesen önazonosnak éreztem
– mesélte Kuttner Bálint.
Szabó Győző szerint hálás szerep az övé, hiszen gonoszt játszani mindig szórakoztató, és egy kicsit el lehet dobni az agyunkat közben. Azt is elmondta, hogy Mózes András kiváló színészvezetése miatt tudta megtalálni azokat a korlátokat, amelyek emberivé teszik a karaktert.
Pengeélen kell táncolni, hogy ez olyan figura legyen, aki nem túl sok, nem túl ijesztő és nem túl vad. Ez a finomhangolás része a szakmának. De nagyon jó ilyen karaktert játszani
– mondta a színész.
Azt azért el kell mondani, hogy a darab bár feketekomédia, az előadás második felében inkább már csak fekete. A körülbelül 90 perc nagyon hamar elrepül, az előadás végén pedig csak ül az ember a sötétben, és egy pillanatra sem tud megmozdulni. Killer Joe hátborzongató karaktere még a hazaúton is ott marad az emberrel, pont úgy, mint a felismerés, hogy milyen világban élünk, és, ahogy azt Szabó Győző nagyon jól megfogalmazta: „Nem tudjuk, hogy mi zajlik a négy fal között.”
(Borítókép: Thália Színház)