A román művelődési miniszter véleménye szerint ezzel felkeltik a fiatalok érdeklődését a kultúra iránt.
A diákok kultúra iránti érdeklődését ösztönözné a román művelődési miniszter. Lucian Romascanu felvetette, hogy az iskolákban tegyék kötelezővé a színház-, opera-, múzeumlátogatást. Erről Ligia Deca oktatási miniszterrel egyeztetett – írja az Új Magyar Szó.
Lucian Romascanu javaslata értelmében az új iskolai programban szerepelne a kötelező színház-, múzeum- vagy éppen operalátogatás, majd a diákok esszét írnának az élményeikről. A miniszter megjegyezte, ezzel felkeltik a fiatalok érdeklődését a kultúra iránt.
Pál-Ferenczi Gyöngyi, a sepsiszentgyörgyi színház igazgatója a portálnak elmondta, nem ez az első ilyen próbálkozás, húsz évvel ezelőtt ugyanis William Shakespeare Szeget szeggel című vígjátékának sűrített változatát vitték el az iskolákba. Hozzátette, a jelenleg futó két projektjük sikeres, nagy az érdeklődés iránta.
Most még fontosabb, hogy a színház a fiatalok után nyúljon, hiszen ez a nemzedék távolodik az olvasástól, mi pedig fel tudjuk kelteni az érdeklődésüket a könyvek után. Egy színdarabot látva, azt átbeszélve kedvet kapnak, hogy utánanézzenek az összefüggéseknek
– mondta Pál-Ferenczi Gyöngyi. A sepsiszentgyörgyi teátrum március 15-re tantermi Petőfi-előadást tervez.
Az iskolán kívüli tevékenységekkor a gyerekek élményalapú, összetett tudást szereznek Szőcs-Torma Katalin szerint. Az angol szakos pedagógus a sepsiszentgyörgyi Mikes Kelemen Elméleti Líceum tizenkettedikes osztályban osztályfőnök, valamint a Csutak Vilmos Pedagógusok Háza munkatársa.
Osztályát nemcsak kirándulni, táborba viszi, hanem múzeumba, színházba, moziba is, múzeumpedagógusok, drámapedagógusok segítségével szervez tevékenységeket.
A lap hozzáteszi, hogy a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház sepsiszentgyörgyi és kézdivásárhelyi középiskolás diákoknak szervez előadásokkal egybekötött színházpedagógiai foglalkozást. Ezeket a tevékenységeket a Nemzeti Kulturális Alap és a Bethlen Gábor Alap támogatja.
A jelenlegi oktatási törvény értelmében az iskolai program 75 százalékában valósul meg a tanításkiértékelés, 25 százalékát a pedagógusra bízza, hogy milyen tevékenységekkel szeretné elmélyíteni a tananyagot. A tavaly közvitára bocsátott tanügyi törvénytervezetben az szerepelt, hogy az iskolák még nagyobb önállóságot kapnak, hogy a tanrendet a diákok érdeklődéséhez igazítsák.
(Borítókép: A kolozsvári Lucian Blaga Nemzeti Színház neobarokk épülete. Fotó: Kiss Gábor / MTI)