Még mindig a Facebook a fiatalok kedvence, pedig nagy erővel tör előre a TikTok és a BeReal is. A tavaly berobbant BeReal oldalát már minden tizedik fiatal használja naponta. A látványos növekedés ellenére az applikáció felkapottsága jócskán elmarad a TikTok és a Facebook népszerűségétől. Előbbit minden második, utóbbit pedig tízből nyolc fiatal pörgeti mindennap.
Az Ifjúságkutató Intézet magyarországi 15–29 évesek körében végzett kutatásából kiderül, a fiatalok továbbra is a Facebookot használják leggyakrabban a közösségi oldalak közül. A legifjabb generáció csupán hat százaléka nem használja ezt a platformot.
Népszerűséget tekintve a Facebookot a YouTube és a TikTok követi, a fiatalok mindkettőt nagyjából azonos arányban veszik igénybe. A tavaly berobbant BeReal oldalát pedig minden tizedik fiatal használja naponta.
A BeReal platformját a magyar 15–29 évesek közel tizede, 9 százaléka használja napi szinten. Az alkalmazás 2020-ban indult útjára, majd 2022 végére világszerte már több mint hetvenmillió aktív felhasználóval büszkélkedhetett.
A végletekig leegyszerűsített alkalmazás azzal tett szert gyors népszerűségre, hogy egyfajta antiközösségimédia-szerepet tölt be, például nincsenek filterek, és szerkesztési lehetőség sincs.
A BEREAL KONCEPCIÓJA, HOGY A KÉPEKNEK A TELJES VALÓSÁGOT KELL MUTATNIUK, VAGYIS NEMCSAK AZT, AMIT LÁTTATNI AKARUNK, HANEM A KAMERA MÖGÖTTI VILÁGOT IS, MÉGHOZZÁ AZONNAL ÉS FILTEREK NÉLKÜL.
A program azért is különleges, mert naponta csak egyszer lehet fotót feltölteni rá, és nem is akárhogyan. Egy viszonylag véletlenszerűen választott időpontban érkezik az értesítés, hogy a felhasználónak ideje elkészítenie a nap képét, amire két perc próbálkozási idő áll rendelkezésére. Ha ezt túllépi, akkor már csak másnap készíthet fotót.
Az Ifjúságkutató Intézet kutatása szerint jellemzően nincsenek nemi különbségek a közösségi oldalak használatát tekintve, a legnagyobb eltérést a YouTube-nál találták, amelyet nagyobb arányban használnak a férfiak (92 százalék), mint a nők (86 százalék).
A kutatók kiemelték, a korcsoportok közösségimédia-használatában két alkalmazásnál fedeztek fel markáns különbségeket.
A TikTok-ot
A Snapchatet ezzel szemben a 15–19 évesek 43 százaléka használja, míg a 25–29 éveseknek már csupán a 28 százaléka alkalmazza.
Az Ifjúságkutató Intézet kérdőíves kutatása a magyarországi 15–29 évesek körében készült, ezerfős reprezentatív minta alapján.