Index Vakbarát Hírportál

Könnyeivel küszködve eresztett golyót a sörébe Kid Rock

2023. április 6., csütörtök 07:41

A Bud Light sörmárka együttműködésre lépett Dylan Mulvaney transznemű színésszel, aktivistával Amerikában. A lépés erős ellenszenvet váltott ki a konzervatív körökből. Sokan arra buzdítják az embereket, hogy ne vegyék többé a terméket, míg mások úgy vélik, hogy Mulvaney megosztó karakterének további népszerűsítése hosszú távon problémákat okoz.

2023. március 14-én Twitter-bejegyzésben osztotta meg a Bud Light amerikai sörmárka, hogy nyereményjátékot indít. Videókat várnak arról, hogy egy-egy lelkes sörrajongó hány darab sört tud egyszerre elcipelni.

A cégtől nem ritka az, hogy nyereményjátékokat indít, ellenben ezt a kampányt egy, az USA konzervív köreiben kimondottan megosztó személlyel sikerült népszerűsíteni: Dylan Mulvaney transznemű színész-aktivistával – írta meg a Rolling Stone magazin.

Mire nem jó a puska a háznál

A döntés hatalmas visszhangot váltott ki. Közszereplők és magánszemélyek tömegei reagáltak, voltak, akik bojkottra szólítottak fel. Ezek közül az egyik legszélsőségesebb megnyilvánulás azt volt, amikor a country-rock sztár Kid Rock – a Rolling Stone magazin szerint – „könnyeivel küszködve” készített egy videós üzenetet, melyben MP5-ös fegyverével szitává lőtt egy adag sörösdobozt.

A videóban elhangzik, hogy szeretne egy üzenetet átadni „a lehető legtisztábban és legtömörebben... B****dj meg, Bud Light és b****dj meg, Annheuser-Busch”.

A zenész közben egy „MAGA” feliratú sapkát is visel, amely a „Make America Great Again” kifejezés rövidítése, s amely az USA 45. elnökének, Donald Trumpnak a kampánymondata volt. A volt elnöknek amúgy éppen a napokban kellett komoly vádakkal szembenéznie a bíróságon, miután őrizetbe vették.

Nemi és identitási kérdés

De visszatérve az ominózus sörmárkára: ez az USA egyik vezető sörgyártójának terméke. Az Annheuser-Busch cég nem csupán a Bud Lightért felelős, de olyan, hazánkban is ismert márkák terjesztését végzi, mint a Budweiser, a Hoegaarden vagy a Busch.

Kid Rock mellett egyébként számtalan civil is nemtetszését fejezte ki, és olyan közszereplők is felszólaltak, mint Gorka Sebestyén, Donald Trump politikai körének magyar származású tagja, vagy Candace Owens műsorvezető. Míg a legtöbben kimondottan a sörmárkát támadták, Owens a transznemű Mulvaney viselkedését találta aggasztónak, amiről úgy véli, hogy káros sztereotípiákat erősít a világban, amely szerint a nők ostobák és közhelyes dolgokért rajonganak.

A sörmárkát támadó videók ugyanakkor ellentmondásosra sikerültek. Főleg azok, amelyekben kimondottan a márka, és nem Mulvaney személye miatt háborodtak fel – mivel a Bud Lightot többen a Coors Light márkával kezdték helyettesíteni, amely az LGBTQ-szervezetek pride-rendezvényeinek egyik kiemelt támogatója Denverben – írja a Rolling Stone.

Tovább gyengítik a bojkottálási kampány erejét és hitelességét az olyan személyek, mint Vince Dao, aki alapvetően a sörfogyasztás tényének erőltetett férfiasságát kérdőjelezi meg. Elmondása szerint az USA alapító atyái és nagy történelmi személyei sem sörrel, hanem rummal és whiskyvel koccintottak. Szerinte a világos sörben lévő 4,2 százaléknyi alkohol, valamint a sörökben lévő ösztrogén mértéke alapból is komolytalanná teszi az italt.

Hogy a tömeges bojkott vajon hoz-e bármilyen kézzelfogható eredményt, kérdéses, ellenben – a Rolling Stone újságírója szerint – a hasonló megmozdulások az efféle témákban a konzervatív oldal komolytalanságát és szervezetlenségét mutatják. A társadalmi vitát kiváltó Instagram-videó alább megtekinthető.

Rovatok