A málagai Picasso Múzeum és a gigantikus festő szomszédos szülőháza rabul ejti az embert. Főleg, ha már amúgy is sikerült felhúznunk magunkat a „cancel culture” legújabb akcióján, amelynek nagyjából az a lényege, hogy Pablo Picassót és a művészetét is el kell törölni. Az érv: a festő szoknyavadász, hímsoviniszta és nőgyűlölő volt. Már ha az volt.
A Museo Picasso de Málaga eleve a cancel culture (az eltörlés kultúrájának) célkeresztjébe kerülhetne, mivel a huszadik XX. legnagyobb festője 233 művének (plusz a kölcsönkapott alkotásoknak) megjelenést biztosító épület enyhén szólva is megkérdőjelezhető módon került tulajdonosa birtokába.
Nem ma, még 1487-ben.
Tudniillik a katolikus királyok, Aragóniai Ferdinánd és Kasztíliai Izabella abban az évben foglalták vissza Málagát a móroktól, és a szokásoknak megfelelően az őket segítő vazallusokat bőkezűen megajándékozták. Méghozzá úgy, hogy a város addigi uraitól, a móroktól elkobzott javakat szétosztották a város visszafoglalásában, a reconquistában aktív szerepet játszó spanyol családok között.
Így jutott a mai Museo Picasso épületéhez Dona María Mendoza, a város ostroma közben elesett főnemes, Cabra grófjának özvegye. Nem pitiáner viskóról beszélünk, hanem a korabeli adománylevél szavaival „egy elbűvölő házról, megannyi patióval (belső udvarral) és gyönyörű kerttel”. Ebben az évszázadok során számtalanszor átépített, kitatarozott és kibővített palotában – melynek neve ma Palacio de Buenavista – nyílt meg húsz éve a világ számos Picasso-múzeuma közül az egyik. (Párizsban, Barcelonában és Madridban is van Picasso-múzeum, utóbbi azokat a műalkotásokat tartalmazza, amelyeket a művész Eugenio Ariasnak, a borbélyának adományozott élete utolsó negyedszázadában a dél-franciaországi Vallaurisban.)
De nem a málagai múzeumot és a nagy festő Plaza de la Merced 15. szám alatti szülőházát vették tűz alá harcos feministák (a #metoo-mozgalom fáradhatatlan tüzérei),
hanem magát Pablo Picassót.
Aki 1973. április 8-án hunyt el. Ebből az alkalomból például a Brooklyn Museumban hamarosan kiállítás nyílik ezzel a címmel: It’s Pablo-matic. Érdekes szójáték, ugye? Az a Pablo Picasso, akit halálakor a The Guardian a XX. század legnagyobb hatású művészeként aposztrofált, mára problematikus lett...
A Brooklyn Museumban összerakott kiállítás kurátora, az ausztrál Hannah Gadsby nem is olyan régen ezt találta mondani Málaga halhatatlan szülöttéről:
Itt van a kubizmus... Minden létező perspektíva egy festményen. No de melyik perspektíva egy nőé?! Semelyik! Mintha nem is szemeddel, hanem a ...dal néznéd a világot!
A kipontozott helyre tessék odaképzelni egy bizonyos férfitestrészt.
Itt tartunk most, 2023 áprilisában, miközben az ámulattól félájultan téblábolunk a málagai Picasso Múzeumban. Egyik lenyűgöző alkotástól a másikig. Az Avignoni kisasszonyok csodálatos szőnyegváltozatától a Málagai kikötő című képig, Picasso első dokumentált festményéig, amit kilencéves korában festett, vagy éppen az 1923-as Három gráciáig, a sokak szerint legszebb, legharmonikusabb Picasso-opuszig. Azon morfondírozunk, lehet-e függetleníteni a műalkotást a létrehozójától, csökkenti-e egy festmény, egy regény, egy film értékét, ha a megalkotója adott esetben mondjuk Hitler kedvence volt (Leni Riefenstahl); besúgóként szolgálta az elnyomó kommunista rendszert (Szabó István), vagy szoknyavadász nőfaló volt, aki a szeretőit sok esetben játékszernek tekintette, ahogyan Picasso is...
Igen, nőfaló, de hogy hímsoviniszta, nőgyűlölő lett volna? Ez minimum vitatható, még ha nem is teljesen alaptalan feltételezés. Az állítás alátámasztásához vagy elvetéséhez mindenképpen meg kell vizsgálnunk a világtörténelem alighanem legtermékenyebb művészének – aki halálakor nem kevesebb mint 40 000 festményt, szobrot, grafikát, metszetet hagyott az örököseire és az utókorra – gyermekkorát.
A kis Pablo ugyanis nőkkel körülvéve és általuk dédelgetve serdült fel. Kezdjük ott, hogy már vezetéknevét is anyjától, Maria Picassótól, nem pedig az apjától, Joré Ruiz Blascótól kölcsönözte. Korai képeit még P. Ruizként írta alá, de aztán, mivel ezzel is jelezni akarta, hogy eltávolodott botcsinálta festő apjától, a húszas éveitől már Picassóként szignálta az alkotásokat.
Pablónak két húga volt. Conchitát hétéves korában elvitte a diftéria, a művésznél két évvel fiatalabb Lola megannyi Picasso-festmény modellje lett. Pablo soha nem tudta kiheverni Conchita halálát. Mivel apja szinte sohasem volt otthon, mert megfeszített munkával próbálta eltartani a családot, Pablo nők között, kényeztetve nőtt fel. Inés, a nagymama, továbbá Eladia és Heliodora, a két anyai nagynéni, no meg a két kishúga, Lola, valamint a Pablónál hat évvel fiatalabb Conchita folyton dédelgette, kényeztette a család egyetlen fiúsarját, nem is beszélve Maríáról, Pablo édesanyjáról.
Csoda-e, hogy a kisfiúból olyan felnőtt serdült, aki lehengerlő tehetségének köszönhetően világéletében a nők bálványa lett?! És aki vissza is élt ezzel a kitüntetett helyzetével. És ezért most meg kellene kérdőjelezni művészi nagyságát?
Még hogy Picasso nőgyűlölő lett volna?! Elég egyetlen pillantást vetni a málagai Picasso Múzeumban is látható 1948-as Robert Capa-fotóra, amelyen a 67 esztendős művész napernyőt tart 27 éves szerelme, később két gyermekének anyja, Francoise Gilot feje fölé. Ez lenne a nőgyűlölő, szeretőit csak eldobandó tárgyaknak tekintő hímsoviniszta? (Megjegyzendő: Francoise idén novemberben lesz 102 éves...)
Szóval, Picasso és a nők... Ne is szépítsük, a festő nem tudott ellenállni a szebbik nem csábításának, és nem is próbált. Hosszú, csaknem 92 évig tartó élete során több száz hölggyel volt intim kapcsolata, az alábbi nyolccal pedig házastársi vagy annak tekinthető viszonya.
Nagyjából így néz ki Picasso viharos kapcsolata a női nemmel, anélkül hogy a több mint száz alkalmi szeretőjét felsoroltuk volna. Nem is tudnánk, hiszen jobbára nem is ismerjük őket. Az olvasóra bízzuk annak eldöntését, ki hogyan értékeli ezt az életművet. És most nem a műalkotásokra, hanem az emberi kapcsolatokra utalunk.
Vagy múzsáknak, inspiráló közegnek. És ebből a szempontból ezek a hölgyek elengedhetetlen katalizátorai voltak a világtörténelem egyik legnagyobb művészének. Mert az aligha vitatható megállapítás: ha kivesszük a nőket Picasso életéből, az életműből nem marad semmi.
(Borítókép: Pablo Picasso 1966-ban. Fotó: Tony Vaccaro / Getty Images)