Index Vakbarát Hírportál

Ezekre a zeneszámokra vannak legjobban rápörögve a magyarok

2023. július 10., hétfő 18:25

A magyar felhasználók Azahriah és Desh Pullup című számát hallgatták a Spotifyon, ez majdnem 6,5 millió lejátszást ért el 2022-ben. Ugyanezen a zenei streamingszolgáltatón a világ legnépszerűbb dalának Harry Styles As It Was című dala tekinthető, amit több mint 1,7 milliárdszor játszottak le a platformon a tavalyi évben – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából, amely azt vizsgálta, hogy mely előadók és zeneszámok voltak a legnépszerűbbek a Spotifyon és a YouTube-on. A kutatás eredményeit a hatóság kommunikációs igazgatósága közölte az MTI-vel hétfőn.

A Spotify és a YouTube heti gyakorisággal hozza nyilvánosságra az adatait mind globális, mind országos szinten. Hivatalos éves toplista hiányában az NMHH a publikus adatokra támaszkodva készítette el az éves eredményeket, összeszámolva az évben felgyülemlett hallgatottságot, nézettséget – írták.

Az összegzés szerint a Spotify 2022-ben 488 millió felhasználóval és 205 millió előfizetővel büszkélkedhetett. Éves szinten 433 millióan jelentkeznek be, ebből 188 millió előfizető.

Napi szinten a felhasználók 44 százaléka lép be az oldalra. A közönség 26 százaléka 24 év alatti. Napi szinten a legtöbb időt az észak-amerikaiak töltik a platformon (140 perc), majd az afrikai és közel-keleti régióban élők (124 perc) következnek a sorban, míg az öreg kontinens lakói a legkevesebbet (99 perc).

A legtöbbet játszott előadó a Spotify világranglistája szerint Bad Bunny (Rossz Nyuszi) volt. A név egy 28 éves férfit rejt, akinek dalait több mint ötmilliárdszor streamelték tavaly. A második helyezettet, Harry Stylest másfél, a harmadik helyen álló Taylor Swiftet pedig 2,3 milliárddal kevesebbszer hallgatták, mint Bunnyt.

A Spotify adatai szerint a világ legnépszerűbb zeneszáma Harry Styles 2022. április 1-jén debütáló As It Was című műve lett, amit több mint 1,7 milliárdszor játszottak le.

A magyar hallgatók körében is népszerű volt az angol énekes a maga nyolcadik helyével, de az élen két hazai fiatal: Azahriah és Desh végzett. A Pullup című szerzeményt 2022-ben majdnem hat és fél milliószor játszották le.

Külön érdekesség, hogy több mint három éve, 160 hete folyamatosan a magyar top 200-ban található Dzsúdló és Lil Frakk Lej című műve, melyet csak 2022-ben 3,8 milliószor streameltek – olvasható az elemzésben.

Ami a YouTube-ot illeti: a Facebook után a világ második leglátogatottabb weboldala több mint 65 ezer nyilvános csatornával és évente 2,6 milliárd felhasználóval rendelkezik, illetve 80 millió előfizetője van. A közleményben felidézték, hogy 2021-ben a legmagasabb nézettséget elérő zeneszám 1,7 milliárdos megtekintést ért el. 2022-ben ez a szám 1,33 milliárdra csökkent.

A YouTube slágerlistáira India nagy hatással van a maga 1,4 milliárdos népességével. Nem véletlen, hogy a világ húsz legtöbbször megtekintett előadója közül 11 indiai. Figyelemre méltó, hogy hárman a 3,2 milliós népességű USA-társult államából, Puerto Ricóból származnak. A kalkuttai Alka Yagnikot 18 milliárdszor látta képernyőin a Föld 7,9 milliárd lakosa.

Rajta kívül Bad Bunnynak és a Blackpinknek sikerült első helyezést elérnie 2022-ben legalább egy hét erejéig. A hazai közönség ugyanakkor elsősorban a magyar előadókra kíváncsi a YouTube-on.

Akárcsak 2021-ben, ezúttal is húszból mindössze egy volt külföldi, az amerikai Eminem. Sokkal nagyobb mozgások jellemzik a hazai toplistát, mint a globálist.

Egy-egy új sláger pár nap alatt sokmilliós nézettséget hoz, de a folyton érkező újdonságok leszorítják egymást a dobogóról.

A legnézettebb a magyarok körében 2022-ben a 21 éves Azahriah – emelték ki. Úgy folytatták: a rádiós top 20-ból hárman vannak jelen a youtube-os top 20-ban: a Halott Pénz (rádiós 2.), a Follow The Flow (4.) és a Bagossy Brothers Company (10.).

A 2022-ben 122 milliószor megtekintett Azahriah-t összesen 6774-szer hallhattuk a rádiókban ugyanebben az évben, ezzel a 85. helyezést érte el. Olyan nincs közöttük, akit egyszer sem szerkesztettek volna a rádiók műsoraiba.

Nagy az eltérés a rádiók esetében

A magyar lakosok egy jelentős csoportja (főleg a fiatalok) távol marad a rádiók lineáris adásaitól. A Spotify, a YouTube és megannyi online tartalomszolgáltató platformján saját maguk látják el a műsorszerkesztők szerepét, hosszú éveken át finomított algoritmusok segítik őket a zeneszámok kiválasztásában.

Érdekesség, hogy a zenei streamingplatform legsikeresebbjei közül egyetlen zenekar sem került be a rádiós top 20-ba.

Ezzel ellentétben

mind olyan előadók, amelyek a rádiós top 20-ban végeztek, a Spotifyon azonban minimális sikereket értek el – zárták az összegzést.

(Borítókép: Azahriah. Fotó: Kaszás Tamás / Index)

Rovatok