Az egész világot megrengette a huszonkét évvel ezelőtti, 2001. szeptember 11-i terrortámadás, amelynek hatásai a mai napig érezhetők. A lángba borult ikertornyok és a zuhanó testek látványa megdöbbentő volt, főleg azok számára, akik közvetlen közelről látták a történéseket. A tragédiát több művész is megfestette, hozzájárulva a lélek gyógyulásához.
Huszonkét év telt el az al-Kaida terrorszervezet összehangolt öngyilkos merényletsorozata óta. 2001. szeptember 11-én az American Airlines és az United Airlines járatai becsapódtak a New York-i Világkereskedelmi Központ ikertornyaiba,
az eseményeket kétmilliárd tévénéző követhette egyenes adásban.
Az épületek kigyulladtak, két órán belül összeomlottak. Azt sosem tudjuk meg, hogy a felső emeletekről kizuhanó emberek leestek, vagy végső kétségbeesésükben ugrottak a mélybe.
A terrortámadás az egész világot megrázta, így nem véletlen, hogy a fájdalom és a trauma feldolgozása miatt számtalan festmény, szobor, film, könyv, vers, képregény, színdarab és zene született a témában.
A művészek alkotásai hozzájárultak ahhoz, hogy az emberek továbblépjenek, és visszanyerjék a kontrollt érzelmeik felett. A szeptember 11-i évforduló alkalmából a teljesség igénye nélkül összeszedtük azokat a festményeket és utcai alkotásokat, amelyek a lángba borult tornyokat és környezetét ábrázolják.
Banksy brit graffitiművész, politikai aktivista és festő (akinek személyazonossága „ismeretlen”) ikertornyokat ábrázoló 2013-ban készült street art alkotása Manhattan Tribeca negyedében található.
A robbanást egy virág szimbolizálja.
Művét közhelyesnek és leegyszerűsítőnek találták utcaművész társai, ám az alkotás a mai napig sok látogatót vonz. Többen leguggolnak a mű elé, hogy fotókat készítsenek róla, mintha csak imádkoznának.
A Golden Angels Over Lower Manhattan című alkotás a New Yorkban élő lengyel művész, Leokadia Makarska-Cermak festménye, aki a támadások alatt a Lower Manhattan városnegyedben tartózkodott. A festményt a Szent Anna- és a Szentháromság-templomban tartott megemlékezésen mutatta be 2011. szeptember 11-én.
Keith Mayerson a 9-11 című művét 2007-ben festette egy fotó alapján. A művész megemlékezésében ezt írta:
Az apám gyűjtötte a támadásról szóló újságcikkeket, és azt mondta, hogy egy nap képeket kéne festenem erről. Elutasítottam, ám miután évekkel később is rémálmok gyötörtek a történtek miatt, elővettem az egyik lapot, amit tőle kaptam, és egy fotó alapján elkezdtem megfesteni a tragédiát. Ez volt az egyik legnehezebb festmény, amit valaha készítettem.
A rémálmai ezt követően megszűntek. A festmény cikkünk borítóképén látható.
Tedd Stone egy ötemeletes épület legfelső emeletén lakott. 2001. szeptember 11-én fülsiketítő dübörgést hallott, amikor az egyik járat elrepült fölötte. A tetőre rohant, ahonnan rálátott a közeli World Trade Centerre, és lefényképezte a borzalmas látványt. Lencséje keresőjén keresztül látta, amint a 175-ös járat becsapódik a déli toronyba. Szinte az egész napot a tetőn töltötte, fotózta az eseményeket, rajzokat készített. Amikor a tornyok összeomlottak, a por és a hamu leülepedett a tetőn, és az ablakon keresztül beszivárgott az otthonába.
A feje még napokig zsongott a látottaktól, a szörnyű emlékképektől, ezért elkezdett festeni. A World Trade Center hamuját bedörzsölte az akvarellpapírjába, szürkévé változtatva a fehér festéket. Egy 16 darabos sorozatot készített, amelynek címe: Tanú (Witness). Erről ezt mondta:
A Tanú az én elégiám arról, amit láttam azon a napon, amikor a világ megváltozott. Azt mondtam magamnak: egy »dalt« írok azoknak az embereknek, akik meghaltak. És olyan szép dalt fogok írni, amilyet csak tudok.
Sorozatának egyik darabja ezen a linken elérhető.
Bruce Brooks amerikai művész 2001-es Tree of Blood című műve is – amely ide kattintva látható – a szeptember 11-i borzalmakra utal. Mint a művésznő maga is elmondta, a bonsai fák iránti érdeklődése miatt már a támadások előtt is dolgozott ezen a alkotáson egy „faorientált” sorozat részeként. A Widewalls beszámolója szerint a támadás után a fő színei vérvörössé és fehérré váltak, a kék szín pedig a sokkal párosuló kavargást szimbolizálja.
Reigl Judit világhírű magyar festőművész is megörökítette a New York-i ikertornyok pusztulásának pillanatait. Így emlékezett az eseményekre:
Amikor 2001. szeptember 11-én a televízióban megpillantottam a New York-i ikertornyok pusztulásának a képeit, mindenki máshoz hasonlóan engem is szörnyű sokk ért. Ezután következett az újabb döbbenet, amikor a holttestek elkezdtek hullani, hiszen ez engem személyesen érintett. A zuhanó testek látványa pontosan az én képi problémám volt (a hatvanas évek óta), amely a szemem előtt bontakozott ki a képernyőn. Néha a kép mozdulatlanná válása miatt a testek akár emelkedni, akár zuhanni vagy lebegni látszottak egy meghatározatlan térben.
A művész a világsajtót bejáró képekről digitális nagyításokat készített, amelyeket ma a Fonds de dotation Judit Reigl archívuma őriz. A festékfoltos felvételek és az elkészült festmények is azt tanúsítják, hogy közvetlenül ezek hatására gondolta tovább a létnek és halálnak kiszolgáltatott, határtalan térbe kitett, ugyanakkor szabaddá vált, „semmivel szembenéző” ember ábrázolásának kérdését.
Figuratív festményeiről a Kiscelli Múzeumban nyílt tárlat nemrég. A terrortámadásról készített Kívül-sorozatának egyik darabja – amely egy zuhanó testet és a két égő tornyot ábrázolja – az intézmény Szárnyalás – Vol – Flight című kiállításán megtekinthető. A tárlatról ebben a cikkünkben írtunk részletesen.
(Borítókép: Egy nő Keith Mayerson a 9-11 című művét nézi New Yorkban 2015. április 23-án. Fotó: Spencer Platt / Getty Images)