Magyarországon még mindig az egyik legnépszerűbb színházi műfaj a musical, így nem meglepő, hogy a Madách Színház mindjárt két új előadással kezdi az évadot. A Pretty Woman (Micsoda nő!) szombati telt házas bemutatója azt is bebizonyította, hogy érdemes frissebb darabokat is áthozni a Broadwayről.
A musical történetét valószínűleg nagyjából mindenki ismeri. A prostituáltként dolgozó Vivian és az üzletember Edward Lewis között kibontakozó szerelem a kilencvenes évek óta szorongatja az emberek szívét. A történetben a románcon kívül nagy szerepet kap Vivian jellemfejlődése, valamint az amerikai társadalom helyzete, ezek a musicalben még erősebb hangsúllyal jelennek meg.
A Pretty Woman musicalt az azonos című, 1990-es film alapján készítette az eredeti produkció két alkotója Garry Marshall és J. F. Lawton. Az előadás zenéjét és angol dalszövegeit a rockzenész Bryan Adams és állandó alkotótársa, Jim Vallance jegyzi. A 2018-as Broadway-bemutatót anno a kritikusok lehúzták, azóta viszont a darab bejárta a világot.
Az előadást a Madách Színházban Szirtes Tamás rendezésében láthatjuk. A díszlet Vízvárdi András remek munkája, a folyamatosan mozgó elemek és LED-falak látványa megteremtik a Rodeo Drive hangulatát. A jelmezek is kiemelkedők, Rományi Nóra mintha közvetlenül Julia Robertsről (az 1990-es filmben ő játssza Vivian Wardot – a szerk.) szedte volna le a ruhákat. Bár a kellékek a kilencvenes éveket idézik, a történet ma is érvényes, fontos személyes és társadalmi kérdéseket feszeget.
Budapesten a 2023. szeptember 16-i, szombati előadás sztárja egyértelműen a főszereplőt alakító Arany Tímea és a Vivian barátnőjét, Kit De Lucát játszó Kecskés Tímea. Mindkettőjük tökéletes választás a szerepre, ráadásul olyan hanggal megáldottak, hogy a plafont is leéneklik.
Szintén tündököl Serbán Attila, aki több szerepben is látható, köztük a közönséghez gyakran kiszóló Happy Man karakterében is. Pesák Ádám (Edward Lewis) és Posta Victor (Phillip Stuckey) méltó partner, mindketten hozzák a kötelezőt.
A show-t viszont a darab koreográfus-asszisztense, a Giuliót alakító Balázs Dávid lopJa el, aki olyan energiákkal létezik a színpadon, hogy még órákig néznénk.
Sajnos a színészek a magyar musicalszínjátszásra jellemző modorosságot és túljátszást ezúttal sem tudják levetkőzni, ám hatalmas energiájuk és elképesztő hangjuk miatt még ez is elnézhető.
Másrészt a darab zeneileg nem éppen a legerősebb. Egy-két dal ugyan kifejezetten fülbemászó, többségük viszont szinte azonnal felejthető. A nyitódal, Vivian első szólója, a Rodeo Drive, és a a darab fináléjában elhangzó ikonikus Pretty Woman azért hazakíséri az embert.
Bárány Ferenc fordító küzdhetett a dalok szövegeivel. Egyes fordítások tökéletesen működnek, míg mások – például Edward Freedom/Mámor című dala vagy a két főszereplő utolsó duettje – kevésbé.
A musicalfordítás persze iszonyatosan nehéz, ám a rosszul sikerült átírások a nézőt könnyen kizökkentik az előadás hangulatából.
A koreográfia is kettős érzéseket hagy maga után. Egyes kartáncos jelenetek ugyan hozzák a lendületet, amit a dal megkíván, viszont olykor kevesebb a mozgás, mint amire szükség volna. A tánckar azonban teljes erőbedobással tolja végig, ami önmagában is becsülendő.
Az előadás végére ettől függetlenül nem marad hiányérzetünk. Ráadásul a fináléban felcsendül az eredeti film főcímdala, amelyet a színészek együtt énekelnek.
Ezt a közönség annyira élvezte, hogy duplán hangzott el a Pretty Woman, s mivel a szöveget kivetítették, a nézők együtt énekelhettek a szereplőkkel. Az előadás végére pedig akkora buli kerekedett, hogy nehéz volt elhagyni a színházat.
Ismerve az előadás előtörténetét, kicsit félve ültem be a Madách Színházba, mégis pozitívan csalódtam. Az eredeti Broadway-előadás színészgárdája, köztük olyan nagyágyú, mint Samantha Barks, Andy Karl és Orfeh, magasra tette a lécet, de ezt a hazai színészek könnyűszerrel megugorják. A Pretty Woman (Micsoda nő!) elgondolkodtató, sokszor hidegrázós és tökéletes szórakozás.
(Borítókép: Részlet a Pretty Woman című előadásból. Fotó: Jardek Szabina / Madách Színház)