Szász-Bányász Anna fotói mindenkit megbabonáznak. Képeit ma már fővárosi kiállítóterekben csodálja a közönség és a szakma, de ő ragaszkodik erdélyi szülőfalujának csendjéhez, a paraszti élet nyugalmához is. A fiatal lány székelyföldi családi gazdaságukban gumicsizmában istállót takarít, teheneket etet, aztán fényképezőgépet ragad, hogy megörökítse a nyugodt, békés jószágokat. Szakonyi Noémi Veronika számos díjjal elismert dokumentumfilmes elkísérte Annát Erdélybe és Budapestre is, hogy megmutassa miként ér össze ez a két világ. Filmpremier az Indexen!
„Anna személyisége és látásmódja legalább annyira varázslatos, mint a táj és a család, amelyben felnőtt, és amely munkáinak fő forrása. Filmkészítőként inspiráló volt a közelében lenni, és megfigyelni őt azokban az intim pillanatokban, amikor összekapcsolódik a természettel, és alkot ” – mondta a rendező.
Terápiás jellegű tud lenni a fizikai munka, nem gondolkozol annyit fölöslegesen. Az állatok jelenléte megnyugtató. Amikor ők nyugodtak, te is megnyugszol mellettük. Egészséges és jó környezet ez arra, hogy az ember normális tudjon maradni
– fogalmaz Anna, arról, hogy miért ilyen fontos számára a családi gazdaság, a gyergyói élet.
Szász-Bányász Anna a MOME fotográfia szakán végzett 2022-ben, a fotóművész életében nagy változást jelentett, amikor erdélyi szülőfalujából Budapestre költözött. Éles kontraszt és komoly fizikai távolság húzódik a gyergyóújfalui családi gazdaság és a fővárosi egyetem modern zugligeti campusa közt. Az addig ismerős közeg, a tanyasi élet és a hozzá tartozó állatok hirtelen távolivá váltak. Alkotói világában azonban ők – a tanyán élő tehenek – jelentették számára a legnagyobb inspirációt és a legnyugodtabb modelleket. Anna személyes hangvételű fotóin intim bepillantást nyerhetünk ebbe a rejtett világba: olyan helyzeteket, képkivágásokat rögzít, amelyek mellett biztosan elsétálnánk; olyan arcát mutatja meg az állatoknak, ahogyan csak ő képes látni őket.
„Közhelyes, de valóban megtisztelő, hogy én lehettem ennek a filmnek a »főszereplője«. Nem mellesleg az, hogy kikkel dolgozhattam együtt. Hálás vagyok, mert ennek a lehetőségnek köszönhetően újabb fantasztikus embereket ismerhettem meg, ami a MOME-n töltött éveimet is jellemezte. A filmkészítés olyan volt számomra, mintha a diplomamunkám folytatódott volna, külső segítséggel és szemléletmóddal kiegészítve. Hálás vagyok a stábnak, hogy abban a környezetben forgathattunk, ahol a legotthonosabban mozgok, így egy tiszta és őszinte kisfilm születhetett” – osztotta meg gondolatait a háttérmunkáról Anna.
Szász-Bányász Anna 2021-ben csatlakozott a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójához, fiatal kora ellenére már több kiállításon szerepelt képeivel. 2022-ben a Foton Galériában Már a jövő sem a régi címmel nyílt önálló tárlata, 2023-ban pedig a Műcsarnok II. Népművészeti Nemzeti Szalon és a Budapesti Design Week keretében voltak láthatók munkái.
A fiatal fotográfus portréja a Szakonyi Noémi Veronika és Vincze Máté Artur rendező-forgatókönyvíró páros rendezésében elevenedik meg. Szakonyi Noémi Veronika rendezőként, Vincze Máté Artur forgatókönyvíróként jegyzi a számos neves díjjal elismert, nyílt örökbefogadásról szóló, érzékeny és mélyreható Hat hét (2022) című drámát. Most pedig Szász-Bányász Anna történetét kísérték végig a Ways of Creation című minisorozat részeként, amely különleges portréfilmek formájában enged bepillantást három MOME-alumni karrierútjába.
A sorozat három főszereplője – Szász-Bányász Anna fotográfus mellett Húnfalvi András designer és Vácz Péter animációs filmrendező – más és más háttérrel, ambíciókkal és tervekkel vágott neki művészeti és designtanulmányainak, az egyetemi éveknek, aztán a nagybetűs életnek. A három merőben különböző alkotó történetét három kiváló magyar filmrendező – Szakonyi Noémi Veronika, Tiszeker Dániel és Hartung Attila – alkotásain keresztül ismerhetik meg a nézők a MOME YouTube-csatornáján.
Ez a szerkesztőségi tartalom a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem támogatásával jött létre.
(Borítókép: Szász-Bányász Anna munkái. Fotó: MOME)