Tovább folytatódik a sztrájk és a káosz az Operában: csütörtök este elmarad a balettelőadás, ugyanis még mindig nem bontották le a Don Giovanni keddi díszletét. A táncosok így nem tudják előadni a Mayerlinget, ezért műsorváltozást hirdettek, ismét a Don Giovanni című operát viszik színre.
A csütörtök esti balettelőadás, a Mayerling helyett a Don Giovanni operát tűzik műsorra a Magyar Állami Operaházban, ahol harmadik napja sztrájkolnak a dolgozók. Lapunkhoz eljutott a hír, hogy balett-táncosok már délelőtt 10 órakor tudták, este nem lesz Mayerling-előadás, a nézőket azonban csak délután háromnegyed 3-kor avatták be ebbe.
Tájékoztatjuk tisztelt közönségünket, hogy a Magyar Állami Operaház a ma este 19.00 órára meghirdetett Mayerling című balettelőadás helyett a Don Giovanni című operát tűzi műsorára, Szemerédy Károllyal a címszerepben. Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy amennyiben a megváltozott műsort nem kívánják megtekinteni, az Opera a jegyek értéket ajándékkártya formájában visszaadja, vagy a jegyek értékét visszatéríti
– írták Facebook-bejegyzésben.
A jegyet megváltó nézőket egy órával később, háromnegyed 4-kor értesítették e-mailben a műsorváltozásról. Ókovács Szilveszter délelőtt egyébként évadismertető sajtótájékoztatót tartott, akkor még nem szólt semmit a programváltozásról.
Az Indexhez szintén eljutott egy üzenet, amelyben az állt, a főigazgató 18 órára a színpadra rendelte a zenekart „tisztázó tájékoztatás” címszó alatt.
Az Operában március 19-én kezdődött el a sztrájk, amely a béremelésig, valamint a kollektív szerződés megkötéséig tart – hangsúlyozták a dolgozók, akik be is váltották ígéretüket. A sztrájk másnapján, március 20-án este éppen ezért szokatlan előadásra került sor: mivel a műszaki személyzet is csatlakozott a sztrájkhoz, így nem tudták elpakolni a Don Giovanni keddi díszletét, valamint felépíteni sem az újat, így meglehetősen furcsa módon az előbbi opera díszletével került színpadra a Hunyadi László − és így is csak erősen csonkított formában.
Az eredetileg 18 órakor kezdődő Hunyadi-előadás előtt Ókovács Szilveszter beszédet mondott a rendkívüli helyzetről, a nézők pedig eldönthették, így is meg akarják-e nézni az előadást. Akkor sokan a távozás mellett döntöttek.
Mivel kíváncsiak voltunk arra, hogyan alakul a csütörtök este az Operaházban, munkatársunk jegyet váltott a Mayerlingre. Azt már tudjuk, hogy a Don Giovannival kell beérnie, de kérdés, mennyit kapnak a nézők az eredeti operából, hiszen a zenekar tudvalevőleg sztrájkol.
Fél hét körül konvoj közeledett az épülethez, és az már kiderült, hogy egy prominens személy érkezett, mert a Dalszínház utcában elterelték a forgalmat, de a közelébe nem lehetett menni, így egyelőre rejtély, ki szeretné élvezni a nem mindennapi előadást.
Amikor kollégánk beült a helyére, a jegyszedő megjegyezte, „végre egy magyar hang”, amiből arra lehet következtetni, hogy több a külföldi, mint a hazai néző. Egyébiránt a nézőtér két perccel a kezdés előtt szinte üres volt.
Akárcsak tegnap, az előadás előtt ezúttal is
Ókovács Szilveszter „lépett fel”. Elmondta, hogy az úgynevezett tisztázó megbeszélésen a zenekar nem jelent meg, így ezúttal is nélkülük megy le az opera. Ismételten felajánlotta, hogy akinek ez nem tetszik, az mehet.
Ekkor az amúgy is kevés számú közönségből többen elhagyták a termet. Végül a Don Giovanni 19 óra 9 perckor elkezdődött − zongorakísérettel.
Hogy ki a titokzatos vendég, az továbbra se derült ki, mindössze annyi utalás történt, hogy diplomáciailag fontos személy van jelen. Reméljük, nem valamely híres operaház impresszáriója…
Bár Ókovács Szilveszter előre méltatta a napok óta egyetlen harcostársaként megjelenő Jean Klára korrepetitor játékát, munkatársunk azon az állásponton van, hogy Mozart nem véletlenül említett oly sok hangszert a partitúrában. Egyszerűbben fogalmazva, az opera ilyen szegényesen előadva élvezhetetlen. Alighanem ezen a véleményen volt/van több néző is, mert folyamatosan szállingóznak ki az előadás közben, így kérdés, a kétszer másfél órát végül hányan nézik végig.
Mindeközben üzenetet kaptunk a zenekar egyik tagjától, amelyet szó szerint közreadunk:
Ókovács 18.00-ra hívta meg a zenekart a színpadra beszélgetésre, én 18-kor ott voltam több zenészkollégámmal, valamint a szakszervezeti vezetőkkel. Húsz percet vártunk, Ókovács nem méltóztatott megjelenni, ezért én 18.20-kor hazajöttem. Amit tehát a közönség felé kommunikált, hogy a zenekar nem jelent meg a beszélgetésen, hazugság.
Úgy tűnik, a szünet sem barátja a főigazgatónak, mert a büfénél csak páran lézengtek, így a visszaváltott jegyek által okozott kiesést biztosan nem tudja betömködni száraz szendvicsek és plöttyedt sütik eladásából. Meglehet, a nézők inkább egy jó étteremre vágytak, mert bizony többen vették a kabátjukat, és nem dohányozni mentek ki, szapora léptekkel hagyták el az Operaháznak még a környékét is.
Az előadás végül kicsit rövidebb lett, mint három óra, és az utolsó percekre Ókovács Sziveszter is visszatért a páholyába − lelkesen tapsolt. A közönség már nem volt ilyen odaadó, de azért a művészeknek megadták, ami jár nekik, kiváltképp a karmestert és a darabot lekísérő korrepetitort értékelték.
Összességében tehát kisebb volt a botrány, mint kedden és szerdán, mindazonáltal
a főigazgatónak szembesülnie kell a fent idézett állítással, mely szerint miatta hiúsult meg a tárgyalás a zenekarral.
És egy-két elcsípett megjegyzésből az is nyilvánvaló, hogy a sztrájkban nem érintett dolgozók sem feltétlenül elégedettek a jelenlegi állapotokkal. Minden bizonnyal folytatása következik.
Frissítés 2024. 03. 22. 15:45
A Magyar Állami Operaház közleményt juttatott el szerkesztőségünkhöz, ebben a cikkünket érintő részt változtatás nélkül közöljük:
A valóság ezzel szemben az, hogy az OPERA vezetése 18.00 órára hátsó színpadra hívta meg a zenekart főigazgatói tájékoztatóra, amelyet azután pontosítottak, mert a Székely Bertalan teremben állt rendelkezésre olyan technika, amin a zenekari tagság számára a költségvetési számok jól láthatóan levezethetők. A főigazgató úr prezentációval készült, azonban a zenekar többszöri kérésre sem volt hajlandó részt venni az egyeztetésen, így végül Ókovács Szilveszter a nézők tájékoztatása és a Don Giovanni-előadás elindítása után 19.10-kor a zenekari öltözőben folytatott háromórás megbeszélést a zenekari tagokkal.”
(Borítókép: Cser Krisztián (középen b) Leporello és Szemerédy Károly (középen j) Don Giovanni szerepében Wolfgang Amadeus Mozart Don Giovanni című operájának próbáján az Operaházban 2024. február 28-án. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)