A Velázquez ihlette szobrok hatalmas felháborodást váltottak ki Velencében. A helyi örökségvédelmi csoport elítéli a város „elbiennalizálását”, miután a velencei székhelyű Contini Művészeti Galéria még fizetett is a Manolo Valdés-installáció bemutatásáért. A helyiek úgy érzik, kizsákmányolják őket.
Több szempontból is drámai kiállítással találkozhatnak a 60. Velencei Biennálé látogatói a Szent Márk téren. Manolo Valdés spanyol művész nyilvános művészeti projektje 13 bronzszoborból áll, amelyek Velence történelmi központjában, a Dózse-palota közelében sorakoznak egészen 2024. június 15-ig. A Las Meninas a San Marco (Udvarhölgyek San Marcóban) című szoborcsoportot Velázquez híres, 1656-os Las Meninas (Udvarhölgyek) című festménye ihlette – írta meg The Art Newspaper.
A projekt kurátora a velencei székhelyű Contini Művészeti Galéria. „Valdés, aki 2016 óta dolgozik együtt a Contini Művészeti Galériával, nagy tisztelője Velázquez, Picasso és Matisse kaliberű művészek híres alkotásainak, célja, hogy a festményeik szoborként új identitást kapjanak” – fogalmazott a galéria a közleményében.
Az Italia Nostra-Venezia örökségvédelmi szervezet azonban bírálja a projektet. Nem a köztéri kiállítás művészeti értékével van bajuk, hanem azzal, ahogyan a város a köztereit használja. Közleményükben ezt írják: „Sok velencei nem fogadta örömmel a Szent Márk téren elhelyezett meglepetést.
Az ilyen jellegű hasznosítás vagy kizsákmányolás része annak a jelenségnek, amely immár évtizedek óta a város »elbiennalizálódását« jelenti. Nem minden eladó Velencében, és különösen nem a kulturális örökségünk, aminek köszönhetően lettünk azok, akik vagyunk, s amely az identitásunkat adja
– tették hozzá.
A Contini Art Gallery erre reagálva újabb közleményt adott ki, amelyben elmagyarázzák, hogy a kiállítást Velence önkormányzatával, annak képzőművészeti felügyelőjével és a Vela SpA-val, a helyhatóság leányvállalatával együttműködve mutatják be. A kiállítás végén pedig Valdés egyik szobrát Velence városának ajándékozzák.
A Venezia Today szerint néhány óra elég volt ahhoz, hogy kiderüljön: a helyieket finoman szólva is megosztja a kérdés, hogy a 2024. június 15-ig látható szoborcsoportnak helye van-e a Szent Márk téren.
Már a közösségi médiában is jelentek meg negatív vélemények a kiállítással kapcsolatban. Nyilván ízlése kérdése, de vannak, akik szerint csúfítják a teret a szobrok, mások pedig azt kifogásolják, hogy a környék építészeti stílusával nincsenek harmóniában.
Ludovica Piazzi művészettörténész megfogalmazása szerint a művészeti alkotások köztéren való elhelyezése nem új keletű jelenség,
ám egyre gyakrabban fordul elő, hogy a művészek az önkormányzatoknak adományozzák a műveiket, egy jövőben kiállítás reményében. De ez nem jótékonysági, hanem érdekérvényesítési kérdés, és az a megfontolás is mozgatja, hogy az alkotás piaci ára ezáltal magasabb lehet.
A Valdés-kiállítást a Banca Ifis olasz pénzügyi társaság, az Assicurazioni Generali biztosító és a Gruppo Editoriale Italia kiadó is támogatja. Valdés két másik műve, a Mariposas és a Diadema szintén látható Velencében, az Arsenál közelében.
(Borítókép: A spanyol művész, Manolo Valdes tizenkét leányalakja a San Marco téren 2024. április 5-én, Velencében, Olaszországban. Fotó: Roberto Serra / Iguana Press / Getty Images)