A világ egyik legnagyobb fesztiválján, a Glastonburyn egy olyan fellépő lesz az egyik legnagyobb név, amelyről valószínűleg sokan még sosem hallott az európai közönség. Ugyanis hiába a több tízmillió eladott album, a Seventeen nevű K-pop formáció egyelőre inkább Ázsia keleti felén ismert. Ezen próbálnak változtatni, ugyanúgy, mint az első indonéz női metal banda, a Voice of Baceprot, akik szintén elsőbálozók lesznek az Egyesült Királyságban.
A Glastonbury Piramis színpadának legnagyobb fellépője idén nem a Coldplay vagy Dua Lipa, hanem egy olyan együttes, amelyről valószínűleg a legtöbben még nem is hallottak. A szóban forgó fellépő a Seventeen – egy 13 tagot számláló K-pop fiúzenekar, amely tavaly több mint 10 millió albumot adott el. Az egyetlen előadó, aki ennél többet adott el nem más, mint Taylor Swift – írta meg a BBC.
De a K-pop globális sikere ellenére az Egyesült Királyság továbbra is fagyosan viszonyul a műfajhoz. Bár az olyan együttesek, mint a BTS, a Blackpink, a Stray Kids és az Aespa kitörtek, legnagyobb slágereik általában nyugati előadókkal, például Selena Gomezzel, Lady Gagával vagy éppen a Coldplay-jel együttműködve születtek. A Seventeen viszont nem csinál kollaborációkat, a koreai popzenekarok többségétől eltérően ők csak saját anyagokat írnak és készítenek.
MOST PEDIG TÖRTÉNELMET ÍRNAK, HISZEN ŐK AZ ELSŐ K-POP ELŐADÓ A GLASTONBURY NAGYSZÍNPADÁN.
A megtiszteltetés mértéke nem veszett el számukra. „Nagy felelősségérzet van bennünk” – mondta Csoi Seungcseol, azaz a zenekar vezetője, akit S Coups művésznéven ismernek.
Folyton visszatérünk ehhez az érzéshez, és mindent megteszünk a felkészülés érdekében, hogy mindenkit le tudjunk nyűgözni. Nem csak a rajongóinkat, hanem a közönség minden tagját
– mondta.
A Seventeen egy olyan évben játszik a fesztiválon, amikor az minden eddiginél távolabb kerül a rock gyökereitől. A közönség változó hallgatási szokásait tükrözve a Piramis színpadon csatlakozik hozzájuk az afrobeat ikonok, Burna Boy és Ayra Starr, míg a popsztár Dua Lipa és az R&B-s vonalat erősítő énekesnő, SZA a headliner szerepet kapta.
A Seventeen péntek délután, nem sokkal ebédidő után lép fel. Ez messze van az Ázsiában játszott késő esti szettjüktől, de S Coups nem zavartatja magát. „A napszak nem igazán számít nekünk” – mondja. „Igazából még jobb is, hogy délután lépünk fel, mert a közönség jobban lát minket a napfényben” – tette hozzá. Ez a pozitivitás ismerős lesz mindenkinek, aki hallotta már a Seventeen zenéjét. Legnagyobb slágereik közé tartozik a Super, a HOT, és a God of Music.
A zenekar eredete a dél-koreai Pledis szórakoztatóipari cég pisztáciazöld pincéjében keresendő, ugyanis ott választották ki, utasították el, edzették és metszették a tagokat egy hosszú és fárasztó tanulóidőszak során. „Talán négy-öt évig tartott” – mondta Jeon Won-woo rapper, akit a rajongók Wonwoo néven ismernek. Ő volt az egyik első újonc 2013-ban, és több meghallgatási fordulót is túlélt, amelyek mindegyikét a Seventeen TV online sorozatban dokumentálták.
A műsor nem volt előre megírva, gyakran órákon át tartott. A rajongók a livestreamen kiválaszthatták a kameraszögeket, és végignézhették, ahogy a tinédzser gyakornokok étkeznek, értékeléseknek néznek elébe, és egy hírhedt alkalommal meg is szidták őket, mert hülyéskedtek. Egy alkalommal a sorozat nyolc hónapra eltűnt, és a rajongók azt találgatták, hogy a csoportot menesztették-e.
Visszatekintve S Coups azt mondja, hogy a szünet – amely alatt három tagot magyarázat nélkül lecseréltek – segített a Seventeennek, hogy kezébe vegye a sorsát.
A szerződésünk egy kicsit későbbre tolódott, és Woozi, az egyik tagunk úgy gondolta, hogy a tervezettnél korábban debütálhatnánk, ha saját zenét csinálnánk
– mondta. Wooziról pedig, valódi nevén Lee Dzsi-hoon, kiderült, hogy a zenekar ászának bizonyult. A klasszikus zenei képzettségű zenész a zenekar legtöbb dalának – eddig több mint 140 nótáról van szó – a társszerzője és producere volt. „Ő inspirálta a többi tagot, hogy érdeklődjenek a saját zenéjük elkészítése iránt, így ők is elkezdtek dalszerzést és szövegírást tanulni” – mondja S Coups. „Az, hogy részt veszünk a kreatív folyamatunkban, nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a zenénk hitelesebb legyen, ezért nagyon büszkék vagyunk rá. Ez a mi nagy fegyverünk” – teszi hozzá Wonwoo.
Valószínűtlennek tűnik azonban, hogy a Pledis átadná a kreatív irányítást négy évnyi befektetett idő, energia és pénz után, amíg formálta fiatal újoncait – de a zenekar szerint a kapcsolat a kölcsönös bizalmon alapul.
Volt, hogy csináltunk valamit, és az másképp jött ki, mint ahogy a cég tervezte. De ezt nem feltétlenül nevezném harcnak, inkább arról van szó, hogy meggyőzzük őket, hogy álljanak át a mi oldalunkra, és értsék meg az elképzeléseinket
– nyilatkozta a zenekarvezető S Coups.
A Seventeen végül 2016 májusában debütált egy egyórás élő műsorral a dél-koreai tévében, amit első EP-jük, a 17 Carat megjelenése követett. Ekkor a felállás a következőképpen alakult: S Coups, Dzseonghan, Joshua, Jun, Hoshi, Wonwoo, Woozi, DK, Mingju, The8, Seungkwan, Vernon és Dino. Innen osztották őket egy énekes csapatra, egy hip-hop csapatra és egy táncos csapatra. A zenekar neve a hármas felállásból ered:
13 ember + 3 csapat + 1 zenekar = 17.
Iszlám fejkendőjükkel és magas oktánszámú metálzenéjükkel az indonéz Voice of Baceprot zenekar női tagjai az Egyesült Államoktól Franciaországig játszottak már színpadokon, viszont a Glastonbury színpadán ők is idén debütálnak – írta meg a Reuters. Ráadásul ők lesznek az első indonéziai banda, akik a világ legnagyobb fesztiválján színpadra állnak, úgyhogy nem csak magukat, de Nyugat-Jáva tartományt és az egész délkelet-ázsiai világot képviselik majd.
Nemcsak a Voice of Baceprot-ot, hanem az országunkat is hordozzuk
– mondta a 23 éves basszusgitáros, Widi Rahmawati a Reutersnek.
A bandát egyébként a Rage Against the Machine egykori gitárosa, Tom Morello is csak dicsérni tudta, de a zenén túl a hármas azt tűzte ki célul, hogy megkérdőjelezik azokat a sztereotípiákat, amelyek szerint a muszlim nők szerények és gyengék, vagy hogy a muszlimok általában véve erőszakos harcosok – mondta Firda Marsya Kurnia, 24 éves énekesnő, gitáros.
A zenekar a női szerepvállalásról – a zene helyett a külsőségekhez való ragaszkodásról panaszkodva – és a környezetvédelemről énekel, mondta Marsya. Widi, Marsya és a 24 éves dobos, Euis Siti Aisyah egy iszlám iskolában találkoztak, és 2014-ben alakították meg a zenekart. Widi szerint gyerekként elmerültek az indonéz pop- és iszlám zenében – azóta ez kicsit megváltozott.
A metal iránti szeretetük az amerikai System of a Down együttes Toxicity című albumának közös meghallgatása után alakult ki bennük, amely hatalmas adrenalinlökettel töltötte el őket – mondta Marsya, ezért elkezdtek saját zenét játszani. Az énekes szerint a Voice of Baceprot számára a legnehezebb kihívást a megbélyegzésekkel való megküzdés jelentette, itthon és a tengerentúlon egyaránt.
A mi falunkban a metalt sátáninak tartják, ami nem alkalmas a nők számára, nemhogy a hidzsábot viselő nőknek
– mondta Widi, a fejkendőre utalva.