A MÁV hajdani északi járműjavító műhelyében nyílt meg 2024. május 1-jén a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum „Mivel megyünk? – Energiamix a közlekedésben” című időszaki kiállítása, amely új megközelítésből vizsgálja a járműveket.
A kőbányai Északi Járműjavító 20 hektáros területén már az 1800-as évek végétől zajlott járműjavítás, de a 6000 négyzetméteres csarnok járműgyárként is funkcionált – egészen a kétezres évek elejéig. Az Operaházhoz tartozó Eiffel Műhelyház szomszédságában fekvő dízelcsarnokot Feketeházy János tervezte, és a hatvanas években nyerte el mai formáját. Se hűtés, se fűtés − utóbbi a nyári hőségben jól is jön −, az itt dolgozók, illetve a múzeumi látogatók kénytelenek alkalmazkodni az időjárási viszonyokhoz.
Mint minden időszaki kiállításnak, az október 31-ig látogatható Energiamixnek is sajátos tematikája van, elrugaszkodik a múzeum állandó tárlatának anyagától és üzenetétől.
Az idei központi téma a nagy járművek.
„Mintegy hetvenezer műtárgyat őrzünk, a járműveket is különböző csoportokba soroljuk. Fogatolt járművek, hintók, szekerek, kocsik, sínes járművek, amelyek alapvetően a mozdonyok, a vasúti kocsik, a villamosok. Végül a gumikerekesek, például az autóbuszok, a trolibuszok, illetve a a kerékpárok, a motorkerékpárok. 2021-ben volt először ebben a csarnoktérben kiállítás, sokkal-sokkal kisebb alapterületen, mint most. Akkor nagy járműveket mutatott be a Közlekedési Múzeum, 2022-ben szintén, tavaly pedig az én ötletem nyomán megnyílt egy kerékpártörténeti kiállításunk” − fogalmaz Schneller Domonkos főigazgató a tárlattal kapcsolatban.
A múzeum az időszaki kiállítással ismét a nagy járművekre koncentrál, csak éppen új megközelítésből. Mindannyian a bőrünkön érezzük a globális felmelegedés hatását. Az elmúlt száz évben emelkedett az átlaghőmérséklet, egyre melegebbek a nyarak, egyre kiszámíthatatlanabbak az időjárási viszonyok. Nehéz azt hinni, hogy klímaváltozás Magyarországot és Európát elkerüli. A klímaváltozásnak, ha tetszik, ha nem, az emberi tevékenységhez és a közlekedéshez (is) köze van.
A kiállítás kísérletet tesz arra, hogy bemutassa a
teljes üvegházhatású gázkibocsátás egyharmadáért felelős közlekedés megoszlását;
azt, hogy egyes korszakokban milyen energiahordozók hajtották a közlekedést, és ezek milyen hatással voltak a környezetünkre. Szénmeghajtás, gőzgépek, gőzmozdonyok, elektromos meghajtás, olajkorszak, benzinkorszak, valamint a nagybetűs kérdés: mi lesz a jövőben?
A tárlat rávilágít, hogyan tette az embert energiafüggővé a technológia, emellett azt is elemzi, hogy milyen környezeti, illetve világpolitikai és -gazdasági krízisekhez vezetett ez a fajta függőség. Megoldásként az alternatív lehetőségek között kutakodhatunk: kiderül, milyen egyéb módszerek állnak rendelkezésre ahhoz, hogy ne csak mi, de a következő generációk is élhető bolygót hagyjanak maguk után.
Teszi mindezt úgy, hogy interaktív módon szólítja meg a közönséget. A járművek szerelmesei pedig a felhők felett érezhetik magukat, hiszen különleges közlekedési eszközök várják, hogy megcsodálják őket. Például:
Az Energiamix legfőbb üzenete, hogy egyéni döntéseink, kényelmi igényeink megváltoztatása képes elindítani globális folyamatokat, párbeszédeket és megoldásokat. A látványos installációk, a filmvetítések, illetve a bejáratnál felállított fotókiállítás vizuálisan is szemlélteti a felmerülő problémákat, ezáltal még nagyobb hangsúlyt fektet a klímaváltozással és a környezetszennyezéssel kapcsolatos diskurzus kezdeményezésére.
(Borítókép: Szollár Zsófi / Index)