2024. augusztus 26., hétfő 07:16
Az Oscar-díjas amerikai színész-rendező, Tim Robbins egy friss interjúban számolt be többek között arról, milyen hasonlóságot lát a görög mitológia és korunk között, hogyan élte meg a koronavírus-járvány alatti bezártságot, és milyen problémákat lát jelenleg a filmiparban.
Tim Robbins neve sokaknak csenghet ismerősen, mivel az amerikai színész-rendező feltűnt már korábban a Top Gun, A remény rabjai, a Nekem 8, a Világok harca és a Zöld lámpás című filmekben. Bár kezdetben filmrendezéssel szeretett volna foglalkozni, hamar megtalálták a felkérések, így átnyargalt a színészetre.
Ennek köszönhetően zsebelhetett be három Golden Globe- és egy Oscar-díjat A játékos, a Rövidre vágva és a Titokzatos folyó alkotásokban nyújtott alakítása miatt. Robbins mindemellett már több mint negyven éve művészeti vezetőként igazgatja saját színházi társulatának, a Los Angeles-i The Actors' Gangnek az ügyes-bajos dolgait.
A társulat munkásságának legújabb gyümölcse a Topsy Turvy, azaz Ramazuri című előadás, amit szeptember 18-án és 19-én a magyar közönség is láthat a debreceni Csokonai Nemzeti Színházban, ahol Tim Robbins is ott lesz.
A darabbal kapcsolatban a 24.hu készíthetett interjút a színész-rendezővel, aki érdekes gondolatokat osztott meg mind a karrierje, mind a filmipar jövője kapcsán, alább mutatjuk az érdekesebb kijelentéseit:
- „Rá kellett döbbenem, hogy a kor, amelyben élünk, maga a görög mitológia, amelyben görög drámák zajlanak. A görög drámákban a szereplők sokszor istenek, félistenek, és dialógusokat folytatnak a halandókkal. Ezért elkezdtem párbeszédeket írni az ember és a görög istenek között egy londoni karanténban. Így kezdődött, ebből született meg a Ramazuri.”
- „Még az Actors' Gang előtt, 1984-ben, amikor rendezőasszisztensként dolgoztam, megtapasztaltam azt, hogy mivel jár az, ha blokkoljuk a színészeket, és megmondjuk nekik, hogy hol kell lenniük és mit kell csinálniuk. Azt vettem észre, hogy ez a fajta szörnyű metódus a színházcsinálás ellensége. És az Actor's Gang a színházcsinálásról szól. Nem pedig a rendező intellektuális önmegvalósításáról.”
- „[...] a pandémia alatt nem akartam elhinni, hogy ez történik. Hogy eljön az az idő az emberiség történelmében, amikor lezárják az egész világot. [...] Számomra ez az időszak – amelyen mindannyian átmentünk a járvány során – egy nagyon természetellenes állapot volt.”
- „Hamarabb mondok igent egy jó sorozatra, mint egy gyenge filmes forgatókönyvre. Úgy látom, hogy a filmipar elvesztette az érdeklődését, hogy történetet mondjon el bárkiről, aki elmúlt 43 éves. A filmgyártás az üzleti érdekek által mozgatott iparággá vált. Az üzleti élet kontrollálja a filmkészítést.”
- „A végén úgyis a közönség fogja eldönteni, hogy mit akar látni – azt, a látványt, amely korábbi, klasszikus technológiával készült, vagy azt, amit az AI tud nyújtani. [...] Én személy szerint nem akarok az AI-jal semmit kezdeni.”
- „A világ legjobb forgatókönyvét írta meg Frank Darabont. A remény rabjainak forgatókönyve – az első sortól az utolsóig – a legjobb forgatókönyv volt, amelyet valaha a kezemben tartottam.”