A 81. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon debütál a Szilágyi Zsófia új filmje, a Január 2. A Velencei Biennálé Biennale College – Cinema támogatásával készült alkotás egy különköltözés sztorija, de nem a főhősök, hanem egy harmadik fél szemszögéből mutatja be a történéseket.
„A Január 2. egy különköltözés története. Klára és Áron válnak, a költözésben Klárának egy barátja, Ági segít. Ági szerez egy autót, és reggel 8-ra megérkezik a ház elé. Tél van, január. Az eseményeket Ági nézőpontjából látjuk. A pakolás egész nap tart. Összesen hét kört írnak le a régi lakás és az új albérlet között, és bár ugyanazt az utat teszik meg oda és vissza, minden kör más” − szól a szinopszis. A különköltözést Klára barátjának, Áginak a szemszögéből látjuk, aki segíteni érkezik, kérdés viszont, hogy az, amit csinál, valós segítség-e.
Szilágyi Zsófia Cannes-ban bemutatkozó nagyjátékfilmjét, az Egy napot – nemzetközi és hazai sikere után – most egy második film követi: a Január 2. a Velencei Biennálé College kis költségvetésű első és második filmeket támogató programjának keretében készült el.
A College a pályázaton nyertes filmterveket 200 ezer eurós támogatásban részesíti.
A filmeknek további forrás bevonása nélkül, nagyjából kilenc hónap alatt kell elkészülniük, hogy a következő Velencei Filmfesztiválon bemutathassák őket.
A Velencei Biennálé 2012-ben hívta életre a Biennale College – Cinema elnevezésű programját, amelyben minden évben legfeljebb három nemzetközi és egy olasz mikroköltségvetésű film elkészültét támogatják. A program keretében készült korábban Szőcs Petra Déva (2019) és Vermes Dorka Árni (2023) című filmje is.
A nemzetközi válogatás egyik kiválasztott projektje 2023-ban a Január 2. filmterve volt.
Szilágyi Zsófia szerint a Jóvári Csenge és Konrád Zsuzsanna főszereplésével készült film egy olyan szituációról szól, amikor valami fontos dolog dől el, mégis tele van hajmeresztő esetlegességgel: jobbára mindenki összevissza beszél.
Valamiért lehetetlennek tűnik, egy-egy váratlan és ritka pillanattól eltekintve, hozzáférni a lényeghez, ami jelen esetben mégiscsak az lenne, hogy miért válik el két ember, ha amúgy tulajdonképpen szeretik egymást. A minőség kétséges, de én nem vagyok abban a helyzetben, hogy megítéljem. Fáradt vagyok. Az viszont egészen biztos, hogy sok fontos tapasztalatra tettünk szert. A legfontosabb felismerés a forgatás során számomra az volt, hogy a teljesen mellékesnek tűnő körülmények milyen alapvetően szólnak bele egy jelenetbe
− idézi a sajtóanyag a rendező-forgatókönyvíró szavait.
„Olyan apróságok, amikre korábban nem gondoltam, nem is érzékeltem őket, de jelentőséget biztosan nem tulajdonítottam nekik, meghatározzák, hogy mi történik egy szituációban, vagy mi nem történik. Nem mindegy például, hogy egy adott helyszínen, mondjuk egy cukrászdában, melyik asztalhoz ülnek le a szereplők. Ha fény szempontjából oké, akkor elvileg mindegy, de mégsem; ahogy az sem mindegy, hogy a lépcsőház melyik pontján áll meg valaki. Ha a tetején áll meg jó, ha a közepén, nem annyira. A körülmények ilyen fokú befolyása egy szituációra egyszerre lenyűgözően érdekes és félelmetes” − fogalmaz Szilágyi Zsófia.
A végső forgatókönyv 2023 novemberében készült el, ma, tehát 2024. augusztus 31-én pedig már be is mutatják Velencében a filmet, amelyet 2024 elején forgattak Budapesten, és október elején kerül a magyar mozikba. A film a Poste Restante gyártásában készült, producerei Csernátony Dóra és Horvát Lili, operatőre Becsey Kristóf.