Bár még csupán az előkészítés fázisában van a Piszkos Fred, a kapitány című animációs film Varsányi Ferenc rendezésében, az eredeti Rejtő Jenő-képregény öt évtizede elhunyt rajzolójának, Korcsmáros Pálnak az unokája, Korcsmáros Gábor akár pert is kilátásba helyez a film alkotói ellen, mondván, a figurák túlságosan hasonlítanak a nagypapa eredetileg a Fülesben megjelent illusztrációira. A rajzfilm alkotói cáfolnak.
A minap az Index terjedelmes cikkben írt a készülő Rejtő Jenő-adaptációról, a Piszkos Fred, a kapitány című, Varsányi Ferenc által rendezett animációs filmről. Akkor nem gondoltuk, mekkora lavinát indítunk el írásunkkal. Merthogy Korcsmáros Gábor, a Fülesben annak idején megjelent képregények illusztrátorának, Korcsmáros Pálnak az unokája felhívta szerkesztőségünket egy szerinte fennálló jogi problémával.
A Korcsmáros Pál unokája, Korcsmáros Gábor által jegyzett Képes Kiadó évtizedek óta publikál Rejtő Jenő-képregényeket, a nagypapa rajzaival illusztrálva. Eddig tíz ilyen képregény jelent meg, ezek közül négynek (Piszkos Fred, a kapitány, Piszkos Fred közbelép, Az elveszett cirkáló és A megkerült cirkáló) maga Piszkos Fred a főhőse.
A négy közül a negyediket már nem Korcsmáros Pál rajzolta a Fülesben sem, hiszen ő 1975-ben elhunyt, és utóbbi 1975 után jelent meg. Annak a rajzait Korcsmáros Pál stílusában Halasi Éva vetette papírra 1983-ban. Halasi rajzai erősen építettek Korcsmáros stílusára, és Korcsmáros Gábor, a zseniális grafikus unokája – ahogyan az Indexnek elmondta – megállapodott a grafikusnővel, hogy felhasználhatja a rajzait a Képes Kiadó Rejtő-képregényeibe, de visszakanyarodva a nagyapa stílusvilágához, Garisa H. Zsolt által átrajzolva.
Tehát utóbbi, Garisa az, aki „visszakorcsmárosította” a rajzokat.
Ez viszont ugyanaz a Garisa H. Zsolt, aki a Piszkos Fred, a kapitány című rajzfilmnek is kulcsfigurája, a látványterv egyik elkészítője.
Zsolttal nekem semmi problémám nincs, mert ő a rajzfilmben megcsinálta azt, amire szerződött, ami a feladata volt. Rajzolt. A jogi problémákkal neki nem kellett foglalkoznia
– mentette fel Garisát az esetleges vádak alól Korcsmáros Gábor.
Korcsmáros vállalkozása tehát 2002 óta jelenteti meg a Rejtő-képregényeket, immár színesben, felújítva A 14 karátos autótól A szőke ciklonon át A láthatatlan légióig. Köztük a négy, Piszkos Fred főszereplésével íródott könyvvel, a Piszkos Fred, a kapitánnyal, a Piszkos Fred közbeléppel, Az elveszett cirkálóval és A megkerült cirkálóval. Összesen tíz képregényalbum került piacra, és ahogy a vállalkozó elmondta, igen szépen fogytak és fogynak ma is ezek a kiadványok. Rejtő – és természetesen Korcsmáros Pál – nevével a jelek szerint minden eladható.
A Korcsmáros unoka szerint nem szükségszerű, hogy csak a nagyapja stílusában készüljenek Rejtő-képregények, hiszen Jankovics Marcelltől Zórád Ernőn, Gugi Sándoron és Endrődi Istvánon keresztül Zsoldos Péterig sokan, köztük neves grafikusok megalkották a maguk Rejtő-univerzumát, a saját képükre formálva.
Nekem nemcsak szerzői jogi problémám van azzal, ha a rajzfilm több figurája nagyban hasonlít a nagyapám rajzaira, hanem ez egyszersmind az eredeti alkotások lejáratása is, hiszen látszik, hogy Garisa a nagyapám által megrajzolt figurákat groteszkebbé tette, karikírozta – állította a kiadóvezető.
Korcsmáros Gábor azt mondta, több ismerőse is felhívta – laikusok és szakmabeliek egyaránt – már a múltkori Index-cikket olvasva, hogy rajzfilm készül a nagypapa figuráiból, és ilyenkor a vállalkozó elmagyarázza nekik, hogy ezek nem konkrétan Korcsmáros Pál rajzai, csak azok – szerinte – eltorzítva.
„Úgy vélem, két utat járhatnának a rajzfilm készítői – mondta Korcsmáros Gábor. – Vagy induljanak tiszta lappal, gyökeresen eltérő figurákat rajzolva, vagy mondják azt, hogy megmaradnak Korcsmáros Pál világában, de annak jogi és anyagi konzekvenciái lesznek.”
Mint megtudtuk, Varsányi Ferenc, a mostani rajzfilm rendezője jó húsz évvel ezelőtt belevágott már egy Piszkos Fred-projektbe, csak más producer, Barbarics Ferenc közreműködésével, utóbbival a 2010-es években. Az azonban nem valósult meg, csak az előkészítés fázisáig jutott, ahol a mostani is tart, de megállapodtak Korcsmáros Gáborral, hogy fizetnek egy bizonyos összeget a Korcsmáros Pál-stílus alkalmazásáért. Egy kisebb összeget fizettek is, nem sokat, mivel a rajzfilm megmaradt a tervezés fázisánál, nem volt pénz a gyártásra.
Az Index meghallgatta az animációs film készítőit is. Szerintük nem kell tartaniuk semmiféle jogvitától, úgy érzik, szó sincs plágiumról, Garisa H. Zsolt figurái gyökeresen eltérnek Korcsmáros Pál stílusától.
„Korcsmáros Pál a magyar vizuális kultúra megkerülhetetlen alakja, aki művészetével, ikonikus képregényeivel nagyon sokat tett Rejtő Jenő gazdag életművének halhatatlanná tételében. Én mint a film rendezője természetesen ismerem és szeretem is a Korcsmáros-képregényeket” – fogalmazott Varsányi Ferenc, a film rendezője. „Művész úr emlékét őrizve szeretném tisztelettel, de a leghatározottabban cáfolni Korcsmáros Pál unokájának valótlan és hírnévrontó állítását, miszerint Garisa Zsolt figuratervezőnk lemásolta volna az eredeti Korcsmáros Pál-figurákat. Ezt szeretném szemléltetni is az alábbi rajzokkal, ahol egyik oldalon Korcsmáros Pál eredeti rajzai, a másik oldalon pedig filmünk figuratervei láthatóak. Úgy gondolom, hogy a laikusok számára is jól észrevehető, markáns különbségeket nem szükségszerű részleteznünk.”
„Filmünk figuráit Garisa H. Zsolt grafikusművész készítette, akivel több mint harminc éve dolgozunk azon, hogy a rejtői életműből film készülhessen, amihez most kerültünk a legközelebb az elkészült teaser filmmel, a megrajzolt 30 egyedi figurával és a megrajzolt tucatnyi háttértervvel – folytatta Varsányi Ferenc. – A film két vezető művészéhez, Garisa H. Zsolt figuratervezőhöz és Cserkuti Dávid háttértervezőhöz a fejlesztés megkezdésekor azzal az egyértelmű kéréssel fordultam, hogy a filmünk kiindulópontja Rejtő Jenő eredeti irodalmi műve legyen, a figuráink – Korcsmáros Pál egyes karaktereivel ellentétben – teljes mértékben a regény leírásán alapulnak.”
„Ha feltételezzük Korcsmáros Pál örökösének jóhiszeműségét, akkor kiemelhetjük azt a tényt, hogy félreértése alapját az adhatja, hogy Garisa Zsolt figuratervezőnk saját stílusában több Korcsmáros Pál-képregényt is felújított az elmúlt években. Mindezekhez Garisa Zsolt új, saját stílusú figurákat is rajzolt. Az 1998-tól 2014-ig általam megrendelt és az ebben az időszakban Garisa Zsolt által rajzolt figuráknak a megfilmesítési jogaival is rendelkezünk, erre vonatkozóan még 2014-ben közokiratba foglalt felhasználási szerződést kötöttünk, amelyet az Index szerkesztőségébe – közleményünk csatolmányaként – eljuttattunk. Hiába lett volna meg tehát minden jogalapunk ezeket a korábbi Garisa-figurákat is felhasználni, a film megkezdésekor újakat készítettünk. Filmünk elindulását jelentős jogi munka előzte meg, amit a Nemzeti Filmintézet jogi osztálya folyamatosan ellenőriz és jóváhagy, beleértve a korábban megkötött szerződéseimet is. Mind jogi, mind alkotói szempontból tiszta a filmünk” – tette hozzá a rendező.
„Hiszem, hogy a Rejtő Jenő – Piszkos Fred, a kapitány című film elkészítése nemzeti ügy, amelynek össze kell hoznia a magyar embereket, miként évtizedekkel ezelőtt titkos, pad alatti olvasmányként generációk élményévé is vált. Boldogsággal tölt el bennünket, hogy egy hét leforgása alatt a különböző platformokon közel egymillió embert értünk el a teaser filmünkkel, és köszönjük azt a szeretetet, rengeteg üzenetet, amit a világ számos pontján élő magyar emberektől kaptunk. Ez megerősít bennünket, hogy hatalmas az érdeklődés a film iránt, és haladnunk kell tovább ezen a megkezdett úton. Minden eszközzel azon leszünk, hogy emlékezetes filmet csináljunk, amely nem szétválaszt, hanem összeköt bennünket.”
(Borítókép: Piszkos Fred könyv. Fotó: Daragó Napsugár / Index)