Az alkotók szerint a Casanova Tonight Show című előadás visszatérés a Dollár Papa Gyermekei kezdeteihez: eszköztelen, hiperrealista, csak az emberre fókuszáló testi-lelki vizsgálódás szuperközeliben. Szerintünk meghökkentően aprólékos, igényes tabló. Ördög Tamás darabja egy megrázó, ijesztő és korhű immorális tájkép, ahol semmi sem az, aminek látszik.
Nehéz aktuálisabb előadást találni most a honi színházakban, mint az Ördög Tamás által írt és rendezett Casanova Tonight Show. A Trafó-közeli apró hotelszobában játszott darabbal összefüggésben elég, ha csak arra az Onlyfans-sztárra gondolunk, aki a közelmúltban azzal került be a hírekbe, hogy huszonnégy óra alatt száz férfival feküdt le. A „mutatvánnyal” gyakorlatilag világrekordot döntött. A történtek után megtörve, zavartan és könnyes szemmel nyilatkozott arról, hogy milyen élmény volt számára az eszelős orgia, majd nem sokkal később bejelentette a következő célt. Egyetlen nap alatt ezer férfival akar ágyba bújni, súlyos traumatizáltság, emlékezetkiesés, már-már robotszerű viselkedés ide vagy oda.
Meglepő lehet, de a néző figyelmének középpontjába először nem is a történések legfontosabb helyszínéül szolgáló ágy, a szereplők, a hotelszoba kellős közepén (kivételes jelenléttel) álldogáló Ördög Tamás kerül, hanem a falon logó, teljesen idegennek ható fakereszt. Tamás Gáspár Miklós (TGM) egyik utolsó interjújában éppen arról beszélt (joggal), hogy a kereszt az igazság meggyilkolásának szimbóluma. A darab szereplői sem tesznek mást, mint kielégíthetetlen vágyaikkal, rothadásnak indult belső iránytűjükkel, ürességükkel, álszentségükkel, az újra és újra megnyilvánuló felszínességükkel irtják magukból – és a végtelen önzésüknek köszönhetően eltűnőben lévő másikból – az igazságot. A Casanova Tonight Show című előadásban
megrázó, ijesztő és korhű immorális tájkép bontakozik ki a szemünk előtt, a kereszt alatt.
Talán éppen ezért lepett meg, hogy az előadás meghökkentő intimitásától zavart nézőközönség tagjai közül többen felnevettek egyes jeleneteknél. Pedig (kérem szépen) nincs itt semmiféle kabaré, csak egy szép nagy tükör, amelyben a kényelmetlen adottságként megnyilvánuló szexualitásunkat, önmagunkat, a pornómagányban ázott tekintetünket látjuk.
A Casanova Tonight Show a szenzualitás különböző aspektusaira és számos kortünetre reflektál. A közel másfél órás játékidő alatt felvonultatja az összes nagyon is valóságos, ismert problémát, a párkapcsolati erőszakot, a felszínes párkapcsolatok ürességét, a közös magányt, a telefonhoz vagy üres tekintettel képernyőhöz tapadt ifjúságot, a kielégíthetetlen vágy csapdáját és labirintusát. A kielégülés helyébe is a vágy lép, a mindig többet, jobbat és szebbet remélő akarat formájában.
A darab meghökkentően aprólékos, igényes tabló, szembesít, de konkrét válaszokkal nem szolgál.
Talán nem is akar. A megfeszített igazság hiánya a válasz.
Miközben bömböl a Strangelove, beláthatjuk, hogy mi lépett a másikra irányuló figyelem, a valódi érzelmek helyébe: a tökéletes test kultusza, az örök fiatalság illúziója. Vigasztalanul állunk két egotrip között. És megöregedni egyenesen bűn. A Casino Tonight Show világában nincs helye jóságnak, szeretetnek, szerelemnek és törődésnek vagy a nagybetűs szelleminek. Csak a tökéletesre borotvált és kidolgozott testnek, az érintőkijelzőnek, az érdekeknek. A szereplők nemcsak egymást, hanem önmagukat is megfosztják méltóságuktól.
A másik csupán eszköz.
Így akár (szó szerint) le is húzható a toaletten. Lehúzni, átverni, kihasználni, belehalni – ez a négyesség lehetne a produkció mottója. De tudjuk, hogy nem csak az előadásé…
Az előadás egyik kulcsjelenete az, amikor a darab két szereplője (Bagyinszki Bánk és Farkas Ruben) videót gyártanak (az Onlyfansre?), és maszturbálnak az ágyban. Mikor véget ér a vehemens, a tartalomfogyasztók örömére túljátszott önkielégítés, Bagyinszki Bánk megjegyzi, hogy ez mennyire rossz volt. Már a kielégülés sem kielégítő. Közhellyel szólva,
Semmi sem az, aminek látszik vagy lennie kellene.
A Trafó-közeli hotelszoba kiváló, ha csak nem tökéletes választás volt az előadás helyszíneként. A szereplők kivétel nélkül hiteles alakítást nyújtanak, a Zsótér Sándor osztályában tavaly végzett Kiss Nikolett üdítő tehetsége kellemes színfoltja a darabnak.
A Casanova Tonight Show-t mindenkinek, de leginkább azoknak ajánljuk, akik napokig a fentebb tárgyalt kérdéseken akarnak gondolkodni. És arra vágyni, hogy újraélesszék az igazságot, hogy még véletlenül se ez, ne ilyen legyen a valóság.
(Borítókép: Kalicz Máté)