Megnyitotta kapuit a United Illusions Fóton. A Virtual Production-stúdió, ami a vezetők elmondása alapján egyedülálló Közép-Európában, de világszinten is ritkaságnak számít. Nem titkolt céljuk, hogy a Magyarországon készülő hollywoodi produkciók igényeit is kiszolgálják. Bár a hivatalos megnyitó csupán január 16-án volt, napokon belül egy nemzetközi produkció veszi birtokba a stúdiót, újabb világsztárok érkeznek Magyarországra.
A speciális látványvilágok kialakítása sokféle módon történhet a filmekben, ennek egy különleges formáját tapasztalhattuk meg Fóton a United Illusions filmstúdióban. Míg sok komplexum különféle utómunkákkal dolgozik a térbeli látvány megalkotásán, addig a fóti központban egy hatalmas LED-fallal és mennyezettel helyettesítik a jól ismert filmes technológiákat, hogy minél élethűbb és látványosabb eredmény születhessen.
Az első pillanattól az volt a célunk, hogy amikor a stúdió elkészül, akkor hosszú távon, a legmagasabb szinteken kiszolgálja a külföldi produkciókat. Így jött partnerként az ARRI [német mozgóképtechnikai cég – a szerk.], amely meghatározó szerepet tölt be a nemzetközi filmszakmában. Az ARRI-val közösen történt ennek a stúdiónak a tervezése és fejlesztése
– fogalmazott kérdésünkre Simon Zoltán, a United Illusions igazgatója. Hozzátette:
„Annyira komolyan vettük a fejlesztést és az építést, hogy az ARRI egy tanúsítvánnyal látta el a stúdiót. Ilyen tanúsítvánnyal a világon jelenleg kevesebb mint tíz Virtual Production-stúdió rendelkezik csupán. Ha holnap Steven Spielberg bekopogtatna azzal az ajtónkon, hogy itt szeretne forgatni, ugyanazzal a technológiával találná szembe magát, mint Hollywoodban. Sőt, bizonyos szempontból még ott sincs lehetőség olyan körülmények között forgatni, mint amit ez a komplexum tud nyújtani.”
Az ARRI korábban olyan filmek technológiai hátterét biztosította, mint a Gravitáció, A leleményes Hugo, a Birdman, a Pi élete vagy A visszatérő. A 2025. január 16-i megnyitóeseményre ennek a technológiának egy látványos bemutatójával készült a United Illusions vezetése.
Egy asztronauta aszteroidák közötti űrsétáját, majd Marson való landolását nézhettük végig, amit élőben, előttünk rögzítettek. A díszlet zöme virtuális volt, amit egy 28 méter széles és 6 méter magas, görbített LED-háttér, illetve egy fentről lelógatott LED-panelelem adott. Ehhez építettek mesterséges marsi környezetet sziklákkal és homokkal, így a landolás utáni táj közelebbi objektumai valós díszletelemekből álltak, a távolban meghúzódó terepet pedig egy kimondottan filmes kamerák rögzítési paramétereihez igazított digitális háttér adta.
Simon Zoltán elmondta, hogy a stúdió egyik különlegessége, hogy a legmodernebb technológiákkal dolgoznak, a régióban egyedülálló felszerelésük van, és hiába csak most nyitottak meg, már lekötött forgatásaik vannak. Bár erről több részletet nem adhatott ki a titoktartás miatt, annyit elmondott, hogy napokon belül egy nemzetközi produkció érkezik hazánkba világsztárokkal, hogy birtokba vegyék a stúdiót, és idén nem ez lesz az egyetlen forgatás ott.
A novemberben tartott American Film Marketnek az egyik szponzora voltunk, és számtalan rendezővel, producerrel, kinti stúdióigazgatóval beszéltünk és egyeztettünk. Már akkor olyan vad ötletekkel jöttek, hogy több mint 20 méteres aszfaltutat szeretnének a LED-fal elé beépíteni más elrendezésben, de volt olyan is, aki egy hajós jelenetet szeretne, amihez egy víztankot kellene beépíteni, mögé kerülne a LED-fal. A produkciók terveznek a stúdióval, de ehhez, mire megérkeznek, pontosan tudni kell, hogy mit szeretnének látni és forgatni. Komoly előkészületet igényelnek ezek a munkák, de mi azt látjuk, hogy kis túlzással az év második felében egymásnak fogják adni a kilincset a külföldi produkciók
– fogalmazott kérdésünkre az igazgató.
Azt is elmondta, hogy a tervezéskor igyekeztek tényleg olyan innovatív környezetet teremteni, ami nem évül el, mire a stúdió felépül. Ennek megfelelően pedig olyan filmgyártási komplexumot hoztak létre, ami sokszor még a profi filmeseknek is új és tanulandó környezet. Így egyelőre javában mennek a kísérletezések, hogy
milyen különböző módokon lehet a legizgalmasabban és leghatékonyabban kihasználni a stúdió adta lehetőségeket.
Simon Zoltán úgy véli, az új stúdió segítség lesz abban, hogy még több külföldi gigaprodukciót tudjon kiszolgálni az ország, és továbbra is a hollywoodi filmesek kiemelt célpontja legyen a régióban és Európában is:
„Magyarország az elmúlt években meghatározó szerepet töltött be a nemzetközi filmesek számára. Rengeteg külföldi produkció érkezik az országba, és ahhoz, hogy ez így maradjon, folyamatos fejlesztésekre van szükség. Az elmúlt években elindult egy Virtual Production-forradalom, sorban nyíltak a világban az ehhez hasonló filmstúdiók. Azt láttuk, hogy a filmeseknek, akik Magyarországra érkeznek igenis elvárásuk, hogy azt a színvonalat kapják meg itt, mint Hollywoodban vagy bárhol Amerikában.”
(Borítókép: Mult Roland / Index)